اهم اخبار

وزیر جهاد کشاورزی: ترویج کشت گلخانه ای مصرف آب را تا ۹۰ درصد کاهش می دهد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمود حجتی روز سه شنبه در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت گلخانه فوق مدرن پرورش گل های شاخه بریده در همدان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طرح توسعه گلخانه ها در دستور کار دولت قرار دارد افزود: گل های شاخه بریده در بازار مصرف ایران و جهان دارای جایگاه خاصی است.


وی اضافه کرد: در گلخانه ها تنها با مصرف ۱۰ درصد آب می توان معادل تولید در فضای باز تولید داشت و از مازاد آب مصرفی برای انجام سایر کشت ها و تولید سایر محصولات بهره گرفت یا این میزان را ذخیره سازی کرد.
وی بیان کرد: از محل صندوق توسعه، تسهیلاتی برای توسعه کشت های گلخانه ای تخصیص یافته و در بودجه، ۱۰ درصد از محل صندوق توسعه به بخش کشاورزی اختصاص داده شده که از این محل می توان برای توسعه کشت های گلخانه ای بهره برد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این آیین گفت: گلخانه فوق مدرن پرورش گل های شاخه بریده در مدت زمان ۱۴ ماه به بهره برداری خواهد رسید.
علیرضا رنجبر ضرابی بیان کرد: این گلخانه مجهز به سیستم حرارت مرکزی است و در تولید محصول از ۱۳ نوع پایه وارداتی گل رز بهره برده می شود.
وی عنوان کرد: هم اکنون سالیانه یک میلیون گل شاخه بریده در همدان تولید میگردد.
گلخانه فوق مدرن پرورش گل های شاخه بریده با سیستم cchp، opac برای اولین بار در خاورمیانه روز سه شنبه در فضایی به مساحت ۶۰ هزار مترمربع کلنگ زنی شد.
***خط تولید ماشین های کشاورزی در همدان افتتاح شد
خط تولید ماشین های کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی روز سه شنبه در همدان بهره برداری شد.
وزیر جهاد کشاورزی در این آیین گفت: دستیابی به چنین دستاوردهایی در زمینه تولید ماشین آلات کشاورزی به ویژه ماشین آلات مخصوص کاشت و برداشت سیب زمینی و سیر که محصولات اختصاصی این استان هستند مایه مباهات است.
محمود حجتی افزود: فعالیت شرکت ماشین برزگر همدان و شرکت های مشابه در سطح کشور گام موثری در راستای توسعه هر چه بیشتر حوزه کشاورزی در کشور است.
وی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی با همکاری بانک کشاورزی و بانک مرکزی تاکنون نسبت به راه اندازی خط اعتباری به مبلغ ۲۸ هزار میلیارد ریال اقدام کرده که از این میزان تاکنون ۲۰ هزار میلیارد ریال جذب شده است.
وی با بیان اینکه توسعه مکانیزاسیون از بحث های محوری در بخش کشاورزی است تصریح کرد: توسعه مکانیزاسیون موجب می شود که محصول مرغوب تر با قیمت پایین تر تولید شده و از همه مهمتر در مصرف آب صرفه جویی شود.
این خط تولید ماشین های کشاورزی، دستگاه کاشت سیب زمینی با قابلیت کاشت نوار تیپ کمباین برداشت سیب زمینی و پیاز به صورت کیسه گیر و رونمایی از کمباین بومی شده برداشت غلات تولید می کند.
راه اندازی این خط تولید ۱۲۰میلیارد ریال هزینه در برداشته و تاکنون در این شرکت ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
هم اکنون پنج واحد تولیدی ماشین آلات کشاورزی در استان همدان فعالیت دارد و ۱۸۰ نفر در این واحد ها اشتغال دارند.
این خط تولید سالانه ظرفیت تولید شش هزار دستگاه تولیدی را دارد.
این شرکت در زمینه تولید بذر غلات دارای رتبه برتر کشوری است.
***عملیات اجرایی گلخانه شیشه ای گل رز در همدان آغاز شد
عملیات اجرایی فاز دوم گلخانه شیشه ای گل رز در شهر همدان روز سه شنبه با حضور وزیر جهاد کشاورزی آغاز شد.
به گزارش ایرنا فاز نخست ساخت گلخانه شیشه ای گل رز شاخه بریده در همدان سال ۸۷ آغاز و این طرح سال گذشته به بهره برداری رسید.
مساحت گلخانه شیشه ای گل رز شاخه بریده شش هزار و ۱۴۴ مترمربع است و ظرفیت تولید ۵۰ هزار بوته گل را دارد.
مرحله دوم و طرح توسعه این گلخانه امروز در وسعت شش هزار متر مربع آغاز شد.
نوع سیستم کشت این گلخانه هیدروپونیک و سیستم حرارتی گلخانه از نوع سیستم مرکزی شوفاز آب گرم است همچنین این گلخانه مجهز به شیدینگ، فن و پد، سردخانه و دستگاه تصفیه آب است.
گلخانه شیشه ای گل رز در روستای امزاجرد همدان با استفاده از تجهیزات و دانش روز دنیا برای نخستین بار در کشور عملیاتی می شود.
برای ساخت گلخانه شیشه ای ۳۰ میلیون دلار تسهیلات ارزی بانکی در نظر گرفته شده و ۳۰ میلیارد ریال نیز آورده متقاضی است.
وزیر جهاد کشاورزی برای بازدید، افتتاح و کلنگ زنی چند طرح و حضور در شورای اداری در شهرستان های همدان، فامنین، کبودرآهنگ و بهار حاضر می شود.
هیات دولت امروز میهمان مردم استان همدان است.
۷۵۳۰/۱۱۸۱/۱۷۷۲

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *