اهم اخبار

وضعیت خرده فروشی‌ها در دی ماه بهبود یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 اتاق اصناف ایران اعلام کرد: شاخص مدیران خرید (PMI) خرده فروشی‌ها در دی ماه امسال عدد ۵۴ را نشان می‌دهد که این عدد نسبت به ماه گذشته که ۴۵.۱ ثبت شده بود، خبر از بهبود وضعیت بخش خرده فروشی می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، از معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران، این تشکیلات هر ماه گزارش طرح شاخص مدیران خرید(PMI) که «شامخ» نامیده می‌شود، منتشر می‌کند.

بر اساس این گزارش در دی ماه ۹۹، شاخص سرعت انجام و تحویل سفارش یا فرایند کار (۵۷) ثبت شده که بیشترین میزان شاخص ها در بین پنج مولفه اصلی شامخ بود.

شاخص میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی نسبت به ماه قبل بیشترین تغییر را داشته و با کاهش ۴۴.۶ درصدی به عدد ۲۷ نزول یافت.

شاخص قیمت خرید مواد اولیه و لوازم مورد نیاز نیز با افزایش ۱۲.۹ درصدی منجر به افزایش عدد شاخص قیمت محصولات تولید شده به میزان ۱۵.۱ درصدی نسبت به ماه قبل شد.

تحلیل شامخ بخش خرده فروشی 

براساس بررسی های به عمل آمده و طبق اعلام فروشگاه های زنجیره ای سراسر کشور، رقم شاخص بخش خرده فروشی در دی ماه امسال به عدد ۵۷ رسیده که نسبت به رقم شاخص آذر ماه معادل ۱۹.۶ درصد افزایش یافته است. با توجه به عدد بدست آمده در نگاه اول اینگونه به نظر می رسد که وضع خرده فروشی در کشور رو به بهبود بوده و چون عدد بدست آمده بالاتر از ۵۰ است، این واحدها در وضعیت رونق به سر می برند.

براساس تحلیل برخی از شاخص ها می توان به این نتیجه رسید که این افزایش به معنای بهبود اوضاع این بخش نبوده، شاخص میزان فروش کالا و خدمات نسبت به ماه قبل ۹.۳ درصد افزایش یافته در حالی که میزان سفارش جدید مشتریان به میزان ۱۳.۴ درصد کاهش یافته است. در همین ارتباط می توان نتیجه گرفت که این افزایش ممکن است ناشی از افزایش ۱.۴  درصدی نرخ تورم در دی ماه نسبت به آذر ماه ۹۹ باشد.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه ای گروه عمده خوراکی ها و آشامیدنی ها و دخانیات با افزایش دو درصدی به ۵۹.۹ درصد و گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات با افزایش ۱.۲  درصدی به ۳۹.۹ درصد رسید.

همچنین رقم شاخص قیمت خرید مواد اولیه و لوازم مورد نیاز ۱۲.۹ درصد افزایش یافته و به تبع آن شاخص قیمت محصولات تولید شده نیز به میزان ۱۵.۱ درصد افزایش یابد.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *