اهم اخبار

پایش و اندازه‌گیری رطوبت در محیط‌های کشت با دستگاه ایران‌ساخت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

شرکت دانش‌بنیان ابزار توسعه سهند با تولید و تجاری‌سازی دستگاه آشکارساز خودکار جبهه رطوبتی خاک، زمینه را برای مانیتور و ثبت تغییرات رطوبت در اعماق مشخص و در طی یک دوره آبیاری فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، نازیلا قاسمی‌فر، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ابزار توسعه سهند با اشاره به وجود نیازهای محیط‌های پژوهشی و دانشگاهی رشته‌های خاک‌شناسی، آب و محیط زیست به تامین برخی لوازم و دستگاه‌های تخصصی، گفت: بر این اساس ساخت دستگاه‌ها در این شرکت بر اساس نیاز جامعه تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه‌های کشاورزی، آبیاری و در برخی موارد عمران و محیط زیست صورت می‌گیرد.

وی «دستگاه آشکارساز خودکار جبهه رطوبتی خاک» را یکی از محصولات دانش‌بنیان این مجموعه دانست و ادامه داد: این دستگاه که نمونه داخلی و خارجی ندارد، به منظور مانیتور و ثبت تغییرات رطوبت در اعماق مشخص خاک و در طی یک دوره آبیاری به کار می‌رود.

قاسمی‌فر، در خصوص اشتغال‌زایی این مجموعه دانش‌بنیان، اظهار کرد: به دلیل پیشرفته بودن فناوری‌های مورد استفاده در این دستگاه‌ها و تخصصی بودن آن‌ها، این محصولات سالیانه در تعداد محدودی تولید و تحویل متقاضیان می‌شود. در زمان طراحی و ساخت دستگاه، اشتغال‌زایی مستقیم به صورت پروژه‌ای صورت می‌گیرد؛ اما از آنجایی که خط تولید ثابت وجود ندارد و کارها عموما در قالب برون‌سپاری اجرایی می‌شود، سهم قابل توجهی از اشتغال‌زایی این شرکت به صورت غیر مستقیم ایجاد شده است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، دستگاه­ صفحه فشاری و صفحات سرامیکی را از دیگر محصولات تولیدی این شرکت دانست و یادآور شد: این دستگاه نمونه آمریکایی دارد که به دلیل تحریم‌ها به ایران فروخته نمی‌شود و ما در سال‌های گذشته، نسبت به طراحی و ساخت نمونه اولیه، اقدام کردیم و از سال ۸۸ در مسیر تولید و بومی‌سازی آن گام برداشتیم.

قاسمی‌فر، با تاکید بر حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ارائه گسترده خدمات و توسعه فعالیت‌های آزمایشگاهی و پژوهشی، گفت: چالش اصلی ما اشباع بازارهای داخلی است و محصولات ما در طی سالیان گذشته در دانشگاه‌های تراز اول کشور و به بیان دقیق‌تر در اکثر دانشگاه‌های بزرگ و کوچک و مراکز بزرگ تحقیقاتی مورد استفاده اساتید و دانشجویان مقاطع مختلف قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به اشباع شدن بازار هدف داخل کشور، در صورتی که تمهیدات کاربردی جهت بازاریابی بین‌المللی و امکان صادرات به سایر کشورها توسط نهادهای ذیربط برنامه‌ریزی شود، می‌تواند در رشد اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد اشتغال هر چه بیشتر در داخل کشور اثرگذار باشد. بنابراین نیاز به معرفی و حمایت از سمت این معاونت به کشورهای دیگر و ایجاد بازار خارجی وجود دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *