اهم اخبار

پیش‌بینی تولید ۱۲.۵ میلیون تن گندم در کشور طی سال جاری

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید گندم در سال جاری را ۱۲.۵ میلیون تن پیش‌بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از تسنیم؛ سهراب سهرابی در خصوص برگزاری جلسه شورای قیمت‌گذاری برای اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم، اظهار داشت: جلسه شورای قیمت‌گذاری با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار می‌شود که در آن تحلیل و نرخ پیشنهادی مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد، اما هنوز جلسه برای این موضوعه برگزار نشده است.

وی افزود: به دلیل عدم اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم امسال، از ابتدای فصل برداشت محصول تاکنون مبلغی به کشاورزان پرداخت نشده، البته ممکن است با نرخ فعلی محاسبه و مابه‌التفاوت قیمت پس از اصلاح و اعلام محاسبه و پرداخت شود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: برآوردها برحسب سطح زیرکشت ۵ میلیون و ۹۵۰ هکتار گندم آبی و دیم نشان می‌دهد که امسال بین ۱۲ تا ۱۲٫۵ میلیون تن گندم در کشور تولید شود که بخش عمده نیاز کشور را تامین خواهد کرد و البته اندکی کسری نیز از محل واردات تامین می‌شود.

سهرابی با بیان اینکه در مجموع نیاز کشور به گندم را بیش از ۱۲٫۵ میلیون تن است، گفت: مجموع نیاز سالانه گندم کشور حدود ۱۰ میلیون تن برای خبازی‌ها (نانوایی‌ها)، ۲ میلیون تن نیاز صنف و صنعت (کارخانجات ماکارونی، بیسکویت و…) و مصرف بذری کشور را بین ۱٫۲ تا ۱٫۵ میلیون تن است که سایر مصارف و خودمصرفی کشاورزان نیز ۳۰۰ هزار تن است.

وی میزان تولید گندم در سال جاری را ۱۲٫۵ میلیون تن گندم پیش‌بینی کرد و ادامه داد: از این میزان تولید به نظر می‌رسد بین ۸ تا ۸٫۵ میلیون تن گندم توسط دولت خریداری و ذخیره‌سازی شود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: سال گذشته نزدیک ۷٫۵ میلیون تن گندم توسط دولت خریداری شد که مابقی کسری نیز از محل واردات تامین شده بود.

سهرابی علت افزایش تولید و خرید تضمینی گندم در سال جاری را انجام اقدامات دولت در تهیه و تدارک بذور اصلاح شده، تامین به موقع کودهای شیمیایی در حجم بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و شرایط مناسب آب و هوایی عنوان کرد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: تسنیم

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *