اهم اخبار

تایید کاهش تولید مرغ در اسفندماه/ مرغ کیلویی ۱۰۰ هزارتومان صحت ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نایب رییس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خاطر نشان کرد: کاهش تولید جوجه یک‌روزه نتیجه تحمیل ضرر به تولیدکنندگان است و همین موضوع بر روند تولید مرغ گوشتی نیز تاثیر گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ صدرالدین عظیمی قیمت واقعی مرغ زنده با احتساب سود مرغدار را کیلویی ۵۳ تا ۵۵ هزار تومان دانست و افزود: وزارت کشاورزی به‌صورت دستوری قیمت را پایین نگه می‌دارد اما از برای ادامه حیات تولید از تولیدکنندگان نیز حمایت نمی‌کند و کمبود این روزهای مرغ در بازار را می‌توان به عدم حمایت وزرات کشاورزی از تولیدکنندگان نسبت داد.

وی با تایید کاهش تعداد جوجه‌ریزی، تصریح کرد: حدود ۱۱۰ میلیون جوجه ریزی در دی سال گذشته انجام شد اما این عدد در اسفند  به ۸۵ میلیون قطعه رسید.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی با اشاره به کاهش تولید جوجه یک روزه از سوی انجمن مربوطه، گفت: ضرر و زیان قابل توجه  مرغداران در ماه‌های گذشته باعث شد تولیدکنندگان انگیزه تولید را از دست بدهند و قیمت جوجه یک روزه به ۲ تا ۳ هزار تومان رسید. همین مسئله باعث شد تولیدکنندگان جوجه یک روزه حجم تولید را کاهش و تلاش کردند تولید را با تقاضا هماهنگ کنند.

عظیمی کاهش حجم‌ تولید جوجه یک روزه از سوی انجمن در اسفند را منطقی ندانست و افزود: هرچند کاهش تولید نتیجه ضرر تولیدکنندگان بود. بدون تردید اگر مخارج آنها تامین می‌شد اقدام به خالی کردن جوجه کشی‌ها نمی‌کردند.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که عرضه مرغ کیلویی ۴۵ هزار تومان باعث شکل‌گیری صف‌های طولانی برای خرید این محصول شده است آیا این اقدام به تولیدکنندگان ضرر وارد می‌کند؟‌ گفت: مسئولان می‌خواهند با این اقدام بازار را تنظیم و کمبود مرغ را جبران کنند اما در واقع با این اقدام علاوه بر ضربه زدن به تولیدکنندگان، سرمایه ملی را نیز از بین می‌برند چراکه تولید مرغ کیلویی ۶۵ هزار تومان تمام شده است و فروش مرغ کیلویی ۴۵ هزار تومان به معنی تحمیل ضرر ۲۰ هزار تومانی در هر کیلو به دولت و تولیدکنندگان است.

وی ادامه داد: بخشی از مرغ منجمد وارد چرخه عرضه مستقیم‌ نمی‌شود و به سفره‌ها و سبد کالایی مردم راه پیدا نمی‌کند؛ مشخص نیست که این حجم‌ در کجا عرضه می‌شود.

عظیمی با بیان اینکه در شرایط کمبود مرغ چاره‌ای جزو توزیع مرغ منجمد نداریم، افزود: مرغ منجمد باید عرضه شود چراکه تاحدودی عرضه آن بازار را تنظیم کرد اما قیمت و حجم‌ عرضه آن باید مدیریت شود.

وی کمبود نقدینگی را بزرگترین چالش تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: قیمت باید اصلاح شود تا اینگونه عرضه با تقاضا هماهنگ و بازار آرام شود.

نایب رییس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ گوشتی فروش مرغ کیلویی ۱۰۰ هزار تومان را تکذیب کرد و گفت: به نظر می‌رسد چنین نرخی واقعی نباشد و عرضه مرغ گرم بالاتر از کیلویی ۷۵ هزار تومان نیست.

وی با بیان اینکه میزان تولید در فروردین سال جاری امیدوار کننده است، گفت:  دولت تا چه زمانی می‌خواهد با قیمت دستوری تولید را سرکوب و مرغداران را متحمل ضرر کند. ابتدا و انتهای چرخه تولید آزاد است و کمتر مسئولی انتقادی را متوجه تولیدکنندگان جوجه یک روزه می‌کند. وقتی جوجه یک روزه ۲۸ هزار تومان یعنی ۲ تا ۳ برابر قیمت مصوب عرضه می‌شود اینجا این پرسش مطرح است که قیمت مرغی که جوجه‌اش ۲۸ هزار تومان است باید کیلویی چند بفروش برسد.

این فعال اقتصادی بیان کرد: تولیدکنندگان جوجه یک روزه نیز متحمل ضرر شده‌اند اما چرا دولت باید در آنالیز قیمت مرغ گوشتی قیمت جوجه را ۱۲ هزار تومان در نظر بگیرد این قیمت دستوری باید برداشته شود.

عظیمی در پایان با اشاره به حذف تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای، گفت: عدم نقدینگی مرغداران باید جبران شود این تامین می‌تواند در غالب فروش نهاده مدت‌دار انجام و اینگونه امکان تنفس برای تولیدکنندگان ایجاد می‌شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *