اهم اخبار

پیش‌بینی خرید ۸.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان/ رشد ۶ برابری کشت قراردادی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته، از مجموع سطح کشت گندم کشور پیش‌بینی می‌شود که بین ۸ تا ۸.۵ میلیون تن خرید تضمینی گندم انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از وزارت جهاد کشاورزی، سهراب سهرابی با اشاره به اقداماتی که از ابتدای سال زراعی جاری در حال انجام است، افزود: این اقدامات شامل تهیه و تدارک کودهای شیمیایی بوده که امسال در مجموع بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع کودهای شیمیایی یارانه‌ای را تهیه و تدارک دیده‌ایم و محموله‌های تدارک دیده شده بین کشاورزهای کشور هم توزیع شده است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: همچنین بذور اصلاح شده لیبل دار گندم نیز تهیه و تدارک شده است که ۳۲۰ هزار تن انواع بذور مخصوص اراضی آبی و دیم تهیه کرده‌ایم و در بین کشاورزان توزیع شده است، بذور تدارک دیده شده نسبت به سال قبل ۱۰۰ هزار تن بیشتر است.

رشد بیش از ۶ برابری کشت قراردادی گندم آبی

سهرابی از رشد بیش از ۶ برابری سطح کشت قراردادی گندم آبی در کشور خبر داد و تصریح کرد: سطح کشت قراردادی گندم آبی کشور در مجموع ۲۵۰ هزار هکتار بوده است و در سال جاری این عدد به یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار رسیده است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در خصوص طرح جهش تولید در دیم‌زارها، گفت: این طرح به مدت سه سال اجرایی می‌شود و در حال انجام است همچنین در سال جاری ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی گندم‌زارهای کشور تحت پوشش طرح جهش تولید دیم‌زارها قرار گرفته است. این طرح به‌عنوان یک پروژه مشترک بین جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در ۲۱ استان کشور در حال انجام است.

وی بیان کرد: در سال جاری سطح کشت گندم آبی ایران یک میلیون و ۹۹۰ هزار هکتار است و سطح کشت گندم دیم ۳ میلیون و ۹۶۰ هزار است و مجموع سطح کشت دیم آبی و دیم ایران ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار است.

سهرابی در خصوص میزان بارش‌های کشور در سال جاری تصریح کرد: طبق آخرین گزارش سازمان هواشناسی در سطح کشور در سال جاری بارش‌ در کشور ۱۴۸ میلی‌متر بوده که در مقایسه با بلندمدت ۲۰ درصد کاهش و در مقایسه با سال گذشته ۶/۸ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: وضعیت بارش‌ها در ۱۶ استان کشور افزایش داشته و در سایر استان‌ها کاهش بارش داشته‌ایم، در استان‌های جنوبی کشور وضعیت کشت، تولید و شرایط تولید از سال گذشته مناسب‌تر است، اما استان‌هایی مثل گلستان، اردبیل استان آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان رضوی شرایط بدتری نسبت به سال گذشته و بلندمدت دارد و بحران خشکسالی را سپری می‌کند.

حدود ۵۰۰ هزار تن بذر گندم برای سال آینده تامین شده است

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: در مجموع برآورد می‌شود از سطح زیر کشت گندم ایران بین ۸ تا ۸ و نیم میلیون تن گندم به صورت تضمینی خرید شود. اولین برداشت‌های خوشه‌های طلایی گندم را در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان داشته‌ایم و در رده بعدی برداشت از مزارع استان بوشهر و مناطق جنوب کرمان آغاز شده است. در هفته‌های آتی نیز استان‌هایی مثل خوزستان، فارس و ایلام نیز به جمع برداشت‌ها اضافه خواهد شد.

وی با بیای این که معمولاً در ایران برداشت گندم از اوایل فروردین ماه آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ماه نیز در مناطق سرد کشور ادامه دارد، تصریح کرد: برای سال آتی نیز تامین حدود ۵۰۰ هزار تن بذر برنامه‌ریزی شده و هسته‌های بذری نیز در اختیار شرکت‌های تولیدکننده بذر قرار گرفته است، آنها نیز با هماهنگی پیمانکاران تکثیر بذر در حال تولید بذر گندم هستند.

نیاز کشور به ۱۲،۵ میلیون تن گندم

سهرابی افزود: معمولاً همه ساله تولید کشور ارزیابی می‌شود و در صورت کسری، گندم از خارج کشور وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: مجموع نیاز گندم در کشور شامل ۱۰ میلیون تن خبازی‌ها (نانوایی‌ها)، ۲ میلیون تن نیاز صنف و صنعت (کارخانجات ماکارونی، بیسکویت و…) و مصرف بذری حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن و سایر مصارف نیز ۳۰۰ هزار تن است.

مجری طرح گندم گفت: در مجموع نیاز کشور به گندم ۱۲،۵ میلیون تن است که هر مقدار از این عدد کمتر باشد، کسری آن از طریق واردات رفع می‌شود.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *