اهم اخبار

برآورد تولید کلزا در کردستان پنج هزار تن است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: برآورد میزان تولید کلزا از مزارع استان در سال زراعی جاری پنج هزار تن است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ محمدصالح احمدی اظهار کرد: میزان سطح ابلاغی وزارتخانه در ارتباط با کشت کلزا به استان ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بود که سطح کاشت و بذرکاری این محصول در مزارع استان ۲ هزار و ۱۸۶ هکتار است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار و ۳۰ کیلوگرم بذر کلزا هم در بین کلزاکاران استان توزیع شد، افزود: بیشترین مزارع کلزای استان در شهرستان های دهگلان و قروه هر کدام ۷۵۰ هکتار، کامیاران ۶۰۰ هکتار، سقز ۵۰۰ هکتار و مریوان ۳۰۰ هکتار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان تعداد بهره‌برداران کلزا در استان را ۵۳۳ نفر خواند و یادآور شد: پیش بینی می شود امسال در سقز یک هزار و ۴۷۶ تن، کامیاران یک هزار و ۶۸۰ تن، مریوان ۶۹۰ تن و دهگلان هم ۶۶۰ تن کلزا تولید شود.

احمدی با اشاره به اینکه براساس بررسی کارشناسان سطح سبز مزارع کلزای استان ۲ هزار و ۸۷ هکتار است، ادامه داد: در مجموع میزان برآورد تولید کلزا در استان پنج هزار تن است که امید می رود امسال شاهد تحقق پیش بینی انجام شده باشیم.

یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل داده است.

۹۶ درصد سطح اراضی کشاورزی استان به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.

بر اساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان که مربوط به سال ۱۴۰۰ است در ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار زیر کشت، یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول تولید شده و میزان برداشت محصولات باغی هم ۴۴۳ هزار تن بوده است.

از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است. سالانه حدود ۲۱۱ هزار و ۲۶۸ هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

۷۹ درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، ۱۳ درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می کند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *