اهم اخبار

کارآفرین برتر جهان اسلام به مناسبت روز جهانی غذا تشریح کرد؛ایران در معرض خطر جدی ناامنی غذایی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کریمی تفرشی گفت: ایران از لحاظ امنیت غذایی در زمره کشورهای پر خطر و در معرض نا امنی تلقی می شود. بویژه استان های سیستان و بلوچستان، کهکلویه و بویراحمد و هرمزگان، همچنین خوزستان، بوشهر و کرمان در معرض خطر شدیدتری قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از نگاه ایرانیان نیوز Ivna، مهدی کریمی تفرشی، کارآفرین برتر جهان اسلام اظهار کرد: در ایران بویژه در سالهای اخیر میزان تقاضای مواد غذایی بیشتر از تولید بوده و افزایش جمعیت نیز در این میان بی تاثیر نبوده است. در کنار آن سالها تحریم های ظالمانه علیه ایران، بحران همه گیر کرونا و نیز خشکسالی های مکرر، امنیت غذایی کشور را به مخاطره انداخته است.

وی افزود: متاسفانه علیرغم پتانسیل های اقلیمی منحصر بفرد در کشور، ایران هنوز در تامین بسیاری از اقلام موادغذایی ضروری موردنیاز، به واردات وابسته است. از جمله این مواد غذایی کلیدی گندم است که محصول اصلی کشور محسوب می شود اما میزان تقاضا برای این محصول در کشور بیش از میزان تولید آن است. 

از دست رفتن حدود ۷۰ درصد زمین‌های کشاورزی ایران

کریمی تفرشی یادآور شد: در فاصله سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، حدود ۲۳ درصد از گندم مصرفی، ۷۱ درصد از ذرت مصرفی و ۵۲ درصد برنج مصرفی کشور از محل واردات تامین شده است. اینکه نزدیک به ۴۰ درصد غلات مصرفی کشور در سال ۲۰۱۶ وابسته به واردات بوده آمار تامل برانگیزی است. اینکه کشاورزی ایران برای تولید هر هکتار گندم، برنج و ذرت بیش از دو تا سه برابر میانگین جهانی آب مصرف می کند با توجه به بحران خشکسالی که همواره ایران را تهدید می کند، یک خطر و هشدار جدی برای بروز یک بحران ناامنی غذایی در کشور محسوب می شود. هشداری که اگر جدی گرفته نشود می تواند به از دست رفتن حدود ۷۰ درصد زمین های کشاورزی ایران منجر شود.

کارآفرین برتر جهان اسلام متذکر شد: از طرفی تورم سرسام آور و افزایش قیمت مواد غذایی توانسته به این بحران دامن زده و اقشار آسیب پذیر را در معرض خطر گرسنگی و نا امنی غذایی قرار دهد. بی ثباتی سیاسی کشورهای منطقه و بویژه جنگ روسیه و اکراین نیز تاثیری مضاعف بر مسئله خطر نا امنی غذایی کشور گذاشته است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به بحران خشکسالی که همواره کشور را تهدید می کند، ترویج الگوهای جدید کشت متناسب با آب، منطقه، شرایط زمین و نیز انتقال تولید محصولات کشاورزی اساسی به مناطقی که شرایط کم آبی را تجربه نمی کنند و تولید محصولات کم آب بر از جمله راهکارهای اساسی برای مقابله با خطر نا امنی غذایی است. 

کریمی تفرشی در پایان گفت: با بهره گیری از فناوری های نوین نیز می توان زیرساخت های کشاورزی را بهبود بخشید و راندمان آبیاری و نیز راندمان تولید را افزایش داد. اما تاکنون چقدر به پتانسیل های عظیم انرژی خورشیدی در کشور توجه شده است و از این پتانسیل برای نمک زدایی از آب های زمینی شور و بازیافت و استفاده مجدد از این آب ها استفاده شده است؟  قطعا بهره گیری از این انرژی ارزشمند و پتانسیل های کمتر دیده شده کشور، به یک بازنگری جدی از سوی مسئولین امر و نهادهای مسئول و نیز بهره مندی از دانش و تکنولوژی های روز دنیا و استفاده از نظرات و ایده های سازنده اساتید، دانشمندان، نخبگان و متخصصین امر نیاز دارد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: Ivna

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *