اهم اخبار

کشت قراردادی، الگوی موفق کشاورزی در ۱۴۰۲

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: کشت قراردادی مهمترین ابزار برای اجرایی کردن الگوی کشت است و امیدواریم اعتبارات مربوط به آن در بودجه سال ۱۴۰۲ به خوبی لحاظ شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از صدا و سیما؛ مجتبی خیام‌نکویی در آیین رونمایی از سند الگوی کشت قزوین و انعقاد تفاهم‌نامه ایجاد دهکده (پردیس) فناوری و نوآوری کشاورزی این استان، به اهمیت امنیت غذایی در کشور اشاره کرد و گفت: پشتوانه‌های معنوی قابل توجهی برای تقویت امنیت غذایی در اختیار داریم و باید تلاش کنیم تا در دستیابی به امنیت غذایی کوتاهی نشود تا بتوانیم به استقلال اقتصادی دست یابیم و اتفاقات خوبی در بخش اقتصاد رقم بزنیم.

وی فراهم کردن غذا، دسترسی آسان مردم، مصرف و سلامت غذا و ثبات و پایداری را از مهمترین مولفه‌های امنیت غذایی یاد کرد و اظهار داشت: دسترسی همه اقشار به غذای ارزان و سالم از ارکان امنیت غذایی است و تولید غذا باید سالم باشد و همه اقشار امکان دسترسی آسان و مصرف آن را داشته باشند.

معاون وزیر در سازمان تات گفت: حوزه کشاورزی بیش از هر چیز نیازمند تخصص و دانش‌بنیانی شدن است در این راستا، باید از صاحب‌نظران و اساتید دانشگاهی برای تربیت نیروی انسانی متخصص در کشاورزی بیشتر استفاده کنیم.

وی با بیان این که اگر بخواهیم در کشور به اقتدار غذایی دست پیدا کنیم باید نظام نوآوری کشاورزی را در امنیت غذایی پایدار پیاده‌سازی کنیم، افزود: میانگین سن کشاورزان در کشور۵۳ سال است، ما باید به دنبال تربیت کشاورزان آینده باشیم، به همین خاطر ۴۲ هنرستان کشاورزی امسال در سطح کشور تأسیس و راه‌اندازی کردیم.

خیام‌نکویی گفت: در سازمان تحقیقات گام‌های خوبی برای تقویت تولید محصولات سالم غذایی برداشته شده تا جایی که به‌عنوان مثال برنجی که تولید شده از مرحله کاشت تا برداشت نیازمند استفاده از هیچ سمی نیست.

وی با اشاره به این که بر اساس پیش‌بینی‌ها، قیمت غذا تا سال ۲۰۵۰ به دلیل افزایش جمعیت جهان و همچنین تغییرات اقلیمی تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند افزود: تولید غذا در کشور پس از انقلاب از ۲۵ به ۱۲۵ میلیون تن افزایش یافته و اکنون نیز ضریب خودکفایی ما به بیش از ۸۰ درصد رسیده و تا سال ۱۴۳۰ نیازمند ۱۸۰ میلیون تن غذا در سال هستیم.

این مقام مسوول به ضرورت فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از اسراف غذا در کشور اشاره کرد و گفت: اگر اسراف غذا در کشور نداشته باشیم در تامین غذا ۱۰۰ درصد خودکفا خواهیم شد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرایی کردن الگوی کشت به شمار می‌رود و امیدواریم اعتبارات مربوط به آن در بودجه سال ۱۴۰۲ به‌خوبی لحاظ شود.

وی افزود: در الگوی کشت بر روی ۱۳۳ محصول کار شده که ۱۵ مورد آن ۹۰ درصد سطح زیر کشت را شامل شده است که در استان قزوین ۱۳ محصول با ۹۰ درصد سطح زیر کشت تعیین شده که اجرای آن نیازمند تخصیص اعتیار است که با رایزنی‌های انجام شده قرار است در قالب کشاورزی قراردادی، کشاورزان حمایت شوند.

خیام‌نکویی با بیان این که سند الگوی کشت فعلی بر روی محصولات زراعی است که ۸۰ میلیون از ۱۲۵ میلیون تن غذای تولیدی کشور را شامل می‌شود، گفت: سالانه سه میلیون مترمکعب مصرف آب در بخش کشاورزی و صرفه‌جویی ارزی سالانه ۲.۲ میلیون دلار از فواید اجرای طرح الگوی کشت در کشور خواهد بود.

معاون وزیر بیان کرد: سند الگوی کشت و انعقاد تفاهم‌نامه دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی در استان قزوین، می‌تواند با عملیاتی شدن نظام نوآوری در بخش کشاورزی قزوین، منجر به رشد و توسعه بیشتر بخش کشاورزی در این استان شود.

وی با بیان اینکه استان قزوین بخاطر داشتن دشت حاصلخیز قزوین نقطه عطفی در بخش کشاورزی کشور محسوب می‌شود، افزود: این استان باید در سه محور تولید غلات، نباتات و دانه‌های روغنی بتواند تولیدات خود را افزایش دهد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: صداوسیما

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *