اهم اخبار

اجرای سایت جامع الگویی تولید بذر سیب زمینی در شهرستان اردبیل

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل از اجرای سایت جامع الگویی تولید بذر سیب زمینی در روستای قره لر حوزه شهرستان اردبیل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ سیاوش نیرومند در دوره مهارتی آموزشی نکات فنی تخصصی سیب زمینی بذری که با حضور بهره برداران و کارشناسان برگزار گردید، از اجرای سایت جامع الگویی تولید بذر سیب زمینی در روستای قره لر حوزه شهرستان اردبیل خبر داد وگفت: سیب زمینی یکی از محصولات عمده تولیدی این شهرستان بوده و وجود اراضی حاصلخیز و مستعد و آب و هوای مناسب موجب شده تا شهرستان اردبیل از قطب های مهم تولید سیب زمینی کشور محسوب شود.

وی افزود: نظر به اینکه سیب زمینی به عنوان یک محصول استراتژیک نقش تعیین کننده ای در اقتصاد استان دارد و با توجه به اینکه در بین محصولات کشاورزی ویژگی خاصی دارد از جمله بیماری های ویروسی، باکتریایی و نماتودها سلامت بذر آن را تهدید می کند، فلذا بذر سیب زمینی اهمیت بالایی داشته ودر کیفیت و کمیت محصول تولیدی بسیار موثر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل ادامه داد: سالانه نزدیک به ۵۰ هزار تن بذر سیب زمینی از استان های همجوار با صرف هزینه های هنگفت توسط کشاورزان جهت کشت به این شهرستان وارد می شود و عدم توجه به وضعیت سالم و استاندارد بودن بذور تهیه شده و معیوب بودن بذور وارد شده موجب انتقال انواع آفات و بیماری ها نظیر بید سیب زمینی که از سایر استان ها به این شهرستان وارد شده و خسارت های زیادی سالانه متوجه کشاورزان سیب زمینی کار می گردد.

وی گفت: با توجه به اینکه کشت سیب زمینی هزینه بالایی دارد و برای هر هکتار حدود ۳ تن بذر نیاز است لازم است در انتخاب بذر دقت بسیار صورت گیرد و از سوی دیگر سیب زمینی پتانسیل تولید بالایی دارد به شرطی که کشاورزان از نهاده های با کیفیت مخصوصا بذور با کیفیت گواهی شده استفاده نمایند که در این صورت می توان میزان عملکرد محصول را تا ۱۱۰ تن در هکتار نیز بالا برد.

نیرومند درادامه از کشاورزان سیب زمینی کار درخواست کرد که امسال بذر مورد نیاز خود را جهت کشت، از بذور بومی سالم، استاندارد و مرغوب تولید دشت اردبیل تامین نمایند و اینکار ضمن دسترسی آسان و اطمینان از تهیه بذور سالم و گواهی شده درکاهش هزینه های تولید نیز بسیار موثر است.

وی همچنین به وجود ۳ شرکت فعال تولید کننده عمده مینی تیوبر سیب زمینی در شهرستان اردبیل با ظرفیت تولید بیش از ۳ میلیون عدد مینی تیوبر اشاره کرد و افزود: مینی تیوبرها عاری از هر گونه آلودگی و ویروس بوده و از لحاظ طبقه بندی در استانداردهای بسیار مناسب قرار دارند و کشاورزان سیب زمینی کار می توانند با تهیه و کشت آن از یک منبع بذری سالم و مطمئن برخوردار شوند.

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *