اهم اخبار

کمبود نیتروژن کشاورزان آمریکایی را به دردسر انداخته است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

قیمت بالای گاز طبیعی به‌عنوان ماده خام اصلی برای تولید کودهای شیمیایی نیتروژنی باعث کاهش تولید و بالا رفتن قیمت این کودها شده و کشاورزان را به دردسر انداخته است.

به‌گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از بلومبرگ، شرکت سی اف اینداستریز، بزرگ‌ترین تولیدکننده نیتروژن دنیا اعلام کرد کمبود کودهای نیتروژنی آنقدر در آمریکا شدید شده که کشاورزان نمی‌توانند نیاز مزارع خود را در آینده نزدیک تامین کنند.

اگر این گزارش درست باشد و کشاورزان مجبور شوند استفاده از کودهای نیتروژنی را کاهش دهند، تولید آن‌ها پایین آمده و قیمت مواد غذایی بیش‌از این افزایش می‌یابد. تورم مواد غذایی همین حالا هم نگران کننده است. شاخص سازمان ملل از قیمت جهانی مواد غذایی به بالاترین رقم طی یک دهه گذشته رسیده‌است.

کمبود کود شیمیایی در حال حاضر نتیجه قیمت بالای گاز طبیعی به‌عنوان ماده خام اصلی برای تولید آن است. بخشی از تولید در اروپا را متوقف شده ‌است. سایر کشورها مثل چین و روسیه هم برای محافظت از عرضه داخلی، صادرات خود را محدود کرده اند.

آمریکا یکی از واردکنندگان اصلی کودهای کشاورزی است که ۲۰ درصد از اوره و ۴۰ درصد از نیترات آلومینیوم مورد نیاز خود را تنها از روسیه وارد می‌کند.
تولیدکنندگان بزرگ کودهای شیمیایی شاهد ادامه افزایش قیمت آن خواهند بود.

شاخص قیمت پتاس و اوره که نوعی از کودهای نیتروژنی هستند، در سال جاری میلادی بیش‌از ۲ برابر شده‌است. تحلیلگران نگرانند کشاورزان قادر به خرید این کودها با این قیمت‌ها نباشند.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: بلومبرگ

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *