اهم اخبار

کوتاه شدن دست واسطه‌ها با هوشمندسازی بخش کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه شفافیت اطلاعات منافع برخی را به خطر می اندازد، گفت: اگر بخش کشاورزی هوشمند داشته باشیم، دست بسیاری از واسطه ها، سودجویان و سوداگران کوتاه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، محمد جواد عسگری در برنامه غیرمحرمانه با بیان این‌که کشاورزی محور توسعه است و امنیت غذایی یکی از مباحث مهم بین المللی، منطقه ای و ملی است، اظهار کرد:  در مجلس این آمادگی به طور ویژه وجود دارد تا در کمیسیون ها راه در این مسیر هموار شود که در این راستا برای رسیدن به نقطه ای مطلوب، قوانین مندرس به روز شده است.

وی افزود: متاسفانه در هوشمندسازی بخش کشاورزی دچار عقب افتادگی شده ایم و آن هم برگرفته از عدم خودباوری در کشور است و متاسفانه به دلیل وقفه های ایجاد شده به این مهم دست پیدا نکرده ایم.

وی تصریح کرد: هوشمندسازی بخش کشاورزی باید سرعت بیشتری بگیرد تا به نقطه مطلوب برسد. تمام دستگاه های متولی باید پای کار باشند و در راستای رسیدن به هدف کمک کنند. اخیرا اقدامات خوبی در بخش جهاد کشاورزی انجام شده است که می بایست زودتر صورت می گرفت. 

عسگری با اشاره به اینکه مدیریت مزرعه در گرو هماهنگی و همراهی با فضای هوشمندسازی بخش کشاورزی است، اضافه کرد: بزرگترین چالش و مشکل نظام این است که افراد متولی این حوزه با فضای رانت و فساد مرتبط هستند.

وی با بیان اینکه شفافیت اطلاعات منافع برخی را به خطر می اندازد، اضافه کرد: اگر بخش کشاورزی هوشمند داشته باشیم، دست بسیاری از واسطه ها، سودجویان و سوداگران کوتاه خواهد شد.

عسگری با بیان اینکه مقداری به هوشمندسازی کشاورزی رسیده ایم، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از باغداران، زارعین و دامداران پیش رو کشور با استفاده از ظرفیت های دانشگاه ها یا بهره گیری از سیستم های دیگر کشورها به بخش کشاورزی هوشمند ورود کرده اند. وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه های متولی مانند وزارت ارتباطات و فناوری مکلفند که در این راستا فضاسازی کنند تا به نقطه مطلوب برسیم.

وی تاکید کرد: حتما باید به سمت هوشمند سازی بخش کشاورزی پیش رفت تا از خسارت جبران ناپذیری که در راستای فضای بارش، گرما، سرما و تگرگ صورت می گیرد، جلوگیری کند.

مدیر مرکز پایش و مدیریت هوشمند کشاورزی ایران نیز درباره کشاورزی هوشمند توضیح داد: پیوند میان داده و فناوری نوآورانه میان بخش کشاورزی، «کشاورزی هوشمند» نامیده می شود. در راستای تحقق استفاده از اهداف فناوری های نوآورانه و پیوند آن با داده و منطبق آن با مباحثی که در دنیا در بخش کشاورزی مطرح می باشد، ما نیز در این خصوص طراحی و برنامه ریزی کرده ایم تا وارد گام چهارم تحول در بخش کشاورزی شویم.

خرد با بیان اینکه در بخش کشاورزی هوشمند در آغاز راه هستیم، افزود: در وزارت راه و کشاورزی زیرساخت های اصلی توسعه کشاورزی هوشمند فراهم شده است. به همت وزارت جهاد کشاورزی مرکزی در ساختمان مرکزی وزارت کشاورزی تحت عنوان «مرکز پایش ومدیریت هوشمند بخش کشاورزی» ایجاد شده که این مرکز بر اساس تجربیات کشورهای پیشرفته دنیا با استفاده از بهترین تکنولوژی های موجود با هدف یکپارچه سازی و ذخیره و تحلیل و نهایتا به اشتراک گذاری اطلاعات بخش کشاورزی میان تولید کنندگان بخش کشاورزی، کارشناسان و برنامه ریزان دایر شده است.

مدیر مرکز پایش و مدیریت هوشمند کشاورزی ایران اضافه کرد: فرایند هوشمندسازی بخش کشاورزی نیازمند دو فاز می باشد تا به مرحله بلوغ کامل برسد.

وی افزود: برای رصد کردن اطلاعات بخش کشاورزی باید بدانیم که اطلاعات مربوط به کدامین مزرعه است، بنابراین؛ نیازمند آن هستیم که اطلاعات ژئودیتابیس (Geodatabase) و مکان مرجع باشد.

خرد عنوان کرد: بدون شک وزارت جهاد کشاورزی مصمم است که در حمایت از مردم کشور تکنولوژی های نوین را در مزارع و واحدهای تولیدی منتقل سازد و دارایی و اموال را مستند ساخته و امید است که در مدت زمان کوتاهی اسناد اراضی کشاورزی را تهیه کرده و در اختیار مردم قرار دهد. یقینا با استفاده از ظرفیت های خوب نیروی انسانی وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری سازمان ثبت احوال و اسناد کشور و اهتمامی که وزیر کشور نسبت به این مسئله دارد امید است که در اولین فرصت بتوانیم اسناد اراضی کشور مردم را تقدیم کنیم.

هنوز به سیستم یکپارچه‌ای دست پیدا نکرده‌ایم

فرازمند دبیر ستاد هوشمند سازی کشاورزی در ادامه این برنامه خاطرنشان کرد: کشاورزی هوشمند منجر به ایجاد سیستم یکپارچه اطلاعات کشاورزی خواهد شد، لیکن هنوز به سیستم یکپارچه ای دست پیدا نکرده ایم و هنوز اطلاعات کامل نشده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث تقسیم بندی جهانی کشاورزی به ۴نسل سنتی، استفاده از ماشین آلات، کشاورزی اتوماسیون دقیق کشاورزی  و نسل کشاورزی هوشمند تقسیم می شود، گفت: در حال حاضر طبق برآورد انجام شده کشور ایران میان نسل دوم و سوم می باشد و هنوز به نسل چهار نرسیده است و راه بسیاری تا رسیدن به این نسل وجود دارد و دچار عقب ماندگی در بخش هوشمندسازی بخش کشاورزی هستیم.

فرازمند خاطر نشان کرد: یکی از مباحثی که باید اهتمام ویژه ای به آن داشت، بحث تولید در همه حوزه ها به خصوص بخش کشاورزی است بنابراین؛ کشاورزان توجه بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشند. همچنین شرکت های استارت آپ و فناوری نوین باید در حوزه کشاورزی ورود کنند تا بتوان قدم خوبی را در راستای هوشمند سازی بخش کشاورزی برداریم.

درخصوص بحث هوشندسازی کشاورزی دید مناسبی نداریم

روحانی معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی در ادامه گفت: هنوز نتوانسته ایم در بحث هوشمندسازی به عنوان یک سیستم یکپارچه اجزاء را به همدیگر وصل کنیم. قسمتی از کار انجام شده لیکن به معنای کامل بودن آن نیست.

وی با بیان اینکه در خصوص بحث هوشندسازی کشاورزی دید مناسبی نداریم، افزود: سنسورسازی به معنای هوشمندسازی نیست. مباحث مربوط به هوشمند‌سازی یک اکوسیستم است و باید به طراحی تمام آن بپردازیم.

روحانی افزود: در بخش کشاورزی یک شخص می تواند کاری بسیار عالی انجام دهد، لیکن این بدان معنا نیست که صنعت کشاورزی در کشور هوشمند شده است.

سرویس خبری: مجلس و دولت

منبع: برنامه غیرمحرمانه

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *