اهم اخبار

گردشگری کشاورزی ظرفیتی فراموش شده در منطقه ترشیز

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم گفت: باوجود پتانسیل‎‌های منطقه ترشیز به خصوص شهرستان خلیل‌آباد در حوزه گردشگری کشاورزی اما این ظرفیت فراموش شده است.

خدیجه نصرتی بیابانکی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: منطقه ترشیز کهن با موقعیت استراتژیکی که در زمینه آب و هوایی و تنوع محصولات کشاورزی از  مزارع صیفی‌جات تا باغات و تاکستان‌ها و مزارع زعفران دارد. ظرفیت عالی از بهار تا پاییز برای راه‌اندازی و کار در زمینه گردشگری کشاورزی را داراست.

وی بیان کرد: شروع به کار در حوزه گردشگری کشاورزی ابتداء امر نیاز به آموزش کشاورزان و تعیین محصولات هدف برای شاخص شدن در زمینه گردشگری کشاورزی را می‌طلبد و همچنین ورود، همکاری نهادها و سازمان‌های ذیربط در حوزه گردشگری و کشاورزی در توسعه و بهبود این‌گونه از گردشگری، لازم‌الاجراست.

این کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی افزود: گردشگری کشاورزی از جمله ظرفیت‌های فراموش شده صنعت گردشگری در منطقه ترشیز به شمار می‌رود که توسعه آن نیازمند شناسایی، تدوین طرح جامع و فراهم کردن زیرساخت‌های این بخش است.

وی بیان کرد: گردشگری کشاورزی برای رسیدن به توسعه روستایی و ایجاد درآمد مکمل برای جامعه روستایی اهمیت بسزایی دارد. در واقع با رونق گردشگری کشاورزی می‌توان هم درآمدی جدای از کشاورزی عائد خانواده‌های روستایی نمود و هم روشی برای تامین نیازهای روحی و تنوع خواه گردشگران امروزی است، همچنین روشی برای آبادانی و رونق مناطق روستایی و راهکاری برای بازگشت روستاییان به خانه‌ها و مزارع خود به شمار می‌رود.

مسئول نخستین سمن گردشگری منطقه ترشیز مطرح کرد: با توجه به اینکه تعداد گردشگر در این نوع گردشگری محدود است، در شرایط کرونا می‌توان از آن به عنوان فرصتی برای توسعه گردشگری داخلی استفاده کرد و پس از کاهش و از بین رفتن پاندمی کرونا برای جذب گردشگر خارجی برنامه‌ریزی نمود.

وی گفت: عمده مزایای گردشگری کشاورزی برای کشورهای موفق در این عرصه در متنوع‌سازی اقتصاد مناطق روستایی، ایجاد مشاغل و افزایش درآمد جوامع روستایی، حفظ و ارتقاء سنت‌ها، افزایش هماهنگی و همکاری بین جوامع روستایی و شهری بوده است.

نصرتی بیابانکی یادآور شد: از عمده‌ترین اقداماتی که فعالان گردشگری کشاورزی در کشورهای پیشرو انجام می‌دهند ارائه اطلاعات دقیق سفر و برنامه‌ریزی در حوزه‌های سرگرمی، آموزشی و گردشگری در لیست دفاتر محلی و مراکز اطلاعاتی است.

وی ادامه داد: اگرچه زندگی در شهر موجب شده از طبیعت دور شویم و شناخت درستی از روستا و زندگی آنها نداشته باشیم،  اما گردشگری کشاورزی باعث آشنایی بیشتر مردم با زندگی روستایی می‌شود.

این فعال حوزه گردشگری گفت: تمهیدات لازم برای ورود کشاورزان به حوزه گردشگری، تبادل اطلاعات و همکاری با دانش‌آموختگان و فعالان در حوزه کشاورزی و گردشگری، می‌تواند راهی برای ایجاد گردشگری کشاورزی و راهی برای ورود علاقه‌مندان در گردشگری کشاورزی به این منطقه باشد.

وی تصریح کرد: گردشگری کشاورزی می‌تواند به عنوان یک میدان پژوهشی وسیع برای تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه مدیریت کشاورزی و آبیاری برای کشاورز و گردشگر نیز باشد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *