اهم اخبار

گزارشی از کنفرانس صنایع غذایی مونترال با حضور وزیر صنایع غذایی فدرال و مهندس ابراهیم نوروزی (استاد ایرانی دانشگاه مک گیل)

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

گزارشی از حضور مهندس ابراهیم نوروزی در کنفرانس صنایع غذایی و کمبود امنیت  مواد غذایی و ملاقات ایشان  با وزیر فدرال  کشاورزی و مواد غدایی کانادا در مونترال  با جناب آقای لارنس مک آلی(Lawrence McAulay)

به گزارش اگروفودنیوز مهندس ابراهیم نوروزی مدیر آزمایشگاههای آموزشی بخش صنایع غذایی و دانشمند علوم غذایی دانشکده کشاورزی و محیط زیست دانشگاه مک گیل به همراه جمعی از ۲۰۰ نفر از متخصصین، مدیران صنعتی، تجاری، دولتی و دانشگاهی که در سمپوزیومی که در روز ۱۶ مارس در هتل Marriot Chateau Champlain تشکیل یافت شرکت نمود. این سمپوزیوم از طرف شورای تجارت بین المللی مونترال(CORIM)  با موفقیت اجرا شد۳.

گفتنی است مهندس ابراهیم نوروزی در ملاقات با وزیر به طرح و بحث سوال در این زمینه پرداختند که گرچه تجارت بین المللی نکات مثبتی به همراه داشته است مانند ورود  محصولات  ارزان تر از سایر کشورها و هماهنگی بیشتر  کشورها شده است.۱ اماهمچنین  منجر به فقر و گرسنگی و ازدیاد آن در جهان، غنی تر شدن ثروتمندان,، تخریب بیشتر محیط زیست، کمبود کار و تضعیف اتحادیه های کارگری و کمبود امنیت در دسترسی به مواد غذایی سالم و کامل شده است۴.

افزایش نابرابری جهانی در کسب درآمد و فقدان حاکمیت قانون، مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشورهای در حال توسعه،  که مانع از ایجاد  راه حل های موثر برای کمک خارجی شده است .فهم بیشتر از تاریخ یک منطقه و اینکه چگونه تاریخ آن منطقه بر وضعیت کنونی آن تأثیر می گذارد، می تواند به اقتصاد دانان کمک کند که جوامع ، دولت ها و کشورها را درک کنند و تصمیمات بهتری در مورد این کمک ها  بگیرند.

کشورهای غربی طی ۵۰ سال گذشته ۲٫۳ تریلیون دلار صرف کمک های خارجی کرده اند  و هنوز۲:

  1. تقریبا ½ جمعیت جهان – بیش از ۳ میلیارد نفر – در روز کمتر از ۲٫۵۰ دلار زندگی می کنند
  2. بیش از ۱٫۳ میلیارد نفر در فقر شدید – کمتر از ۱٫۲۵ دلار در روز زندگی می کنند. (بررسی جهانی بانک جهانی در مورد فقر) ۲۰۱۵)
  3. یک میلیارد کودک در سراسر جهان در فقر زندگی می کنند.
  4. به دلیل فقر، هر روز ۲۲۰۰۰ کودک می میرند. (یونیسف)
  5. ۶۶۳ میلیون نفر دسترسی به آب سالم ندارند (Water.org)
  6. حدود ۱٫۲ میلیارد نفر – ۱۶٪ جمعیت جهان – دسترسی به برق ندارند (WEO- 2016)
  7. ۴ میلیارد نفر دسترسی به بهداشت مناسب  ندارند(Water.org)
  8. ۶ میلیارد نفربه امکانات تهیه بهداشتی مواد غذایی دسترسی ندارند  (IEA)
  9. حدود ۲۶۳ میلیون کودک و نوجوان خارج از مدرسه هستند (موسسه آمار یونسکو ۲۰۱۶). این  رقمی معادل یک چهارم جمعیت اروپا است. این مجموع شامل ۶۱ میلیون کودک از مدرسه ابتدایی، ۶۰ میلیون نفراز پایه متوسط دوم و ۱۴۲ میلیون جوان بین ۱۵ تا ۱۷ ساله است.

البته عوامل دیگری نیز از قبیل خشکسالی و تغییرات جوی، آفات کشاورزی، جنگ های متعدد و ممتد، کمبود امکان طرحهای  امداد، فساد سیاسی و اچتماعی و افزایش تک تولیدی، بیماری ایدز، رشد سریع جمعیت و کمبود سرمایه گذاری   درکاهش و تخریب امنیت غذا نیز  نقش عمده داشته اند.

ابراهیم نوروزی

پنج عامل اصلی فقر در جهان، جهل، بیماری، بی تفاوتی، ناسازگاری و وابستگی می باشد که  به نوبه خود به عوامل ثانویه نظیر فقدان بازارها،ضعف زیرساخت ها، رهبریت  ضعیف، اداره غلط  ، کمبود مشاغل، ناکافی بودن مهارت های شغلی، فقدان سرمایه و…می پیوندند .نمودار نیز نشان می دهد که  هر یک از این مشکلات اجتماعی چگونه توسط یک یا چند مورد از عوامل اصلی ایجاد می شوند وبه حفظ فقر کمک می کنند. ریشه کن کردن این عوامل  برای از بین بردن فقر ضروری است.۵

ابراهیم نوروزی

وزیر کشاورزی و مواد غدایی ( لارنس مک آلی) نیز به صنعت مواد غذایی کانادا اشاره کردند که رقمی معادل صد میلیارد دلار به آن اختصاص داده شده است.همچنین ایشان به ۶۲ میلیارد دلار صادرات اشاره کردند که نسبت به سنوات قبلی ۸۰ در صد رشد داشته است.همچنین به سرمایه گذا ی در تحقیقات و  توسعه کشور در این زمینه تاکید خاص داشتند .ایشان همچنین در سطح بین المللی به اهمیت احتیاج به تولیدات و صنایع غذایی و کشاورزی در جهت امنیت غذایی در ۴۵ سال آینده بشر اشاره کردند که مورد احتیاج خواهد بود که رقمی معادل آنچه بشر در۱۰ هزار سال قبل به آن نیاز داشته است می باشد ،همانگونه که علت شرکت کانادا در تجارت آزاد   جهانی TPP به منظور تامین و بهبود همین امر بوده است که بازاری به وسعت یک میلیارد نفر و یک و نیم میلیارد دلار را در بر می گیرد ,ضمنا این تجارت آزاد بین سه کشور آمریکا کانادا و مکزیک به رقمی معادل ۸۵ میلیارد دلار شامل محصولات کشاورزی و مواد غذایی که به  چهار برابر رقم قبلی خود خواهد رسید , این پیمان که به پیمان تجاری NAFTA معروف است از  دهه ۱۹۸۰ اجرا  می شود.۳

ابراهیم نوروزی

منابع :

برای اطلاعات بیشتر و  همچنین در زمینه مزایا و مضرات تجارت بین المللی به منابع زیر مراجعه فرمایید.

Mike Collins. The Pros & Cons of Globalization. March 23rd, 2018

Haugen Gary and Boutros Victor. The human journey, global poverty today. March 26, 2018

MacAulay Lawrence. Federal Minister of Agriculture & Agri-Food Canada. Strengthening a World Leading Canadian Agriculture and Food Economy Abroad Conference. Marriott (Chateau Champlain) Hotel. Montreal, Quebec, Canada.   March 16, 2018

Ashish Sharma .Effects and benefits of Globalization. March 23rd, 2018

Bartle, Phil. Factors of Poverty. March 28, 2018

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *