اهم اخبار

یادداشت/ مشکل نانوایان آزادپز و نوع سه ؛ تاثیرات توزیع نان با کارت یارانه‌ای به قلم سجاد حامدفر

۱ دیدگاه
image_pdfimage_print

سجاد حامدفر
کارشناس صنف نان

بخوبی می‌دانیم که بهترین راه حل مشکلات آرد و نان و رعایت عدالت در این حوزه حذف کلی یارانه و آزادسازی کامل وهمسان سازی آرد بصورت کامل ویکجا وبدون تبعیض می باشد.

اما اگر این جراحی بزرگ آزادسازی یارانه آرد به روش درستش اجرا نشود بعضی شاغلان از جمله نانوایان ازادپز نوع ۳قربانی خواهند شد.

اگر آرد نوع یک ،۳۵هزارتومانی و نوع دو ،۵۰هزارتومانی دست نخورده باقی بماند ولی فقط  و فقط آرد نانوایان نوع۳ یارانه شان حذف شود و مجبورشان کنیم در شروع طرح فقط آنها آرد را ۶۵۰هزارتومان بخرند این یعنی اجرای ناقص جراحی بزرگ آزاد سازی آرد که شاید منجر به مرگ این طرح بزرگ وشکستش شود.

با فقط صرف گران کردن آرد نوع۳ مشکلات بی شمار را برای آنها تحمیل می کنیم.

یکی اینکه مثلا من  نانوای نوع سه که تا دیروز آرد را ۱۶۰هزارتومان می‌خریدم ونان را ۴۰۰۰تومان می فروختم الان یک دفعه آرد تحویلی من ۶۵۰هزارباشد من هر قرص نان را باید حداقل ۱۵هزارتومان بفروشم تا صرف کند که هر آدم عاقلی می داند اگر من نان را ۱۵هزار بفروشم وچند مغازه پایین تربه همان نانوای همکار من آرد با یک دهم قیمت من بدهند واو همان نان را ۳ هزارتومان بفروشدمعلوم هست که هیچ کس ازمن نان نخواهدخرید حتی اگر آنجا یکساعت نوبت بایستد ومن باید قربانی تصمیم غیرکارشناسی وتعطیل و بیکار شوم.

تازه خودم را عرض می‌کنم ناخودآگاه تحریک خواهم شد بجای خرید از سامانه به قیمت ۶۵۰هزارتومان آن را از نانوای یارانه‌ای بغلی به قیمت مثلا ۳۰۰هزارتومان بخرم که آن بیچاره هم می‌بیند اگر پخت کند هر کیسه فقط کمتر از ۲۰۰هزارتومان برایش دخل می‌دهد (البته این یک مثال بود)

پس این هدفمندی یارانه چیست؟

اجرای ناقص این جراحی بزرگ  باعث درگیری نانوایان نوع سه با مردم وایجاد نارضایتی مردم و بدبینی آنها نسبت به نانوایان می شود. مثلا الان با این طرح در تبریز چند صد باب نانوایی آزاد پز هرکدام چند صد مشتری دارند که چه لطمه ای به اعتبارشان در این شرایط حساس کشورمان می‌خورد خدا می‌داند.

مشکل را عرض کردم و اما از اصول انتقاد دلسوزانه و منصفانه این هست که راهکار هم بگوییم، چند راهکار زیر را پیشنهاد می‌کنم:

راه حل اول: مسئولان مربوطه که تا این لحظه صبر کرده‌اند بعد از این هم تا حذف کامل یارانه نوع یک ودو،،، دست نگه دارند و به نوع۳ هم کاری نداشته باشند تا این یکی دو ماه هم به همین منوال ادامه یابد تا بعدش که نان کارتی شد یا نوع یک و دو تغییر کرد آن وقت نوع سه هم تغییر کند.

راه حل دوم: با درخواست از تهران همه نوع ۱ و۲ و۳ را کلا به نوع ۲ تبدیل کنند و نان تک نرخی به قیمت فروش نوع ۲ که اکنون می‌فروشند اعلام شود تا زمان حذف کامل یارانه‌ها فرا برسد.

راه حل سوم: بدون تغییر نوع یک ودو ، آرد نانوایان نوع سه را که تعدادشان انصافا زیادهم نیست از صنف و صنعت به نوع دو تبدیل کنیم تا یکی دو ماه بگذرد و اجرای کلی حذف یارانه نان اعمال شود.

راه حل چهارم و آخرین و بدترین راه حل ممکن هم اینکه ما را مجبور به  خریدن آرد ۶۵۰هزارتومانی کنند. آن وقت اجازه دهند مانند قنادی‌ها به هر قیمتی خواستیم نان را بفروشیم تا حداقل در دو ماه آینده بتوانیم اجاره مغازه‌ها را دربیاوریم.

می‌دانید که اخذ پروانه و بهداشت و اجاره مغازه چقدر زحمت و هزینه دارد و الان نباید چند صد نفر بیکار و قربانی شوند.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

نظر برای این مطلب

  1. سعیدمرشذی says:

    همه رو تبدیل به یک نوع نان کنین با قیمت مثلا ۵۰۰۰تومان که ملت هم راضی باشند
    قیمت آرد همه هم بشه دوبرابر ۱۱۰الی ۱۲۰این مشکلات حل میشه سهمیه ماهانه رو هم برداریم هر کی هرچند تا دخترش آرد بگیر حملشم به عهده کارخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *