اهم اخبار

۲۰۱۶ سال بین‌المللی حبوبات نام‌گذاری شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران از نامگذاری سال ۲۰۱۶ به نام سال بین المللی حبوبات خبرداد و گفت: این نامگذاری از سوی سازمان ملل و برای اطلاع رسانی اهمیت غذایی حبوبات صورت گرفته است.[/heading]

به گزارش خبرگزاری مهر، کاوه زرگران گفت: در شصت و هشتمین جلسه مجمع سازمان ملل، مقرر شد تا سال ۲۰۱۶ با عنوان سال بین المللی حبوبات، نامگذاری شود.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی افزود: نام گذاری سال ۲۰۱۶ به نام سال بین المللی حبوبات می تواند به رشد و توسعه روز افزون این ماده غذایی در جهان کمک کند و همواره بازار تجارت خارجی را با رونق فراوانی همراه کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه از زمان ابتدایی مصرف حبوبات در جهان ده هزار سال می‌گذرد، هنوز این ماده از ارزش غذایی بالایی در بین مردم جهان برخوردار است. حبوبات منبع پروتئین، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن، روی و منیزیم هستند.

به گفته زرگران، هند با دارا بودن بیشترین جمعیت گیاه‌خوار جهان، بزرگترین تولید کننده حبوبات در دنیا به شمار می رود، این در حالی است که یک چهارم کل تولید حبوبات در جهان در سال ۲۰۱۳ به هند تعلق داشت که معادل ۱۳۳۰۰۰۰۰ تن برآورد می‌شود؛ سپس کانادا، میانمار، چین و نیجریه در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی اظهار داشت: قیمت پروتئین به دست آمده از حبوبات یک پنجم پروتئین حاصل از شیر است، ضمن اینکه از مهمترین مزیت‌های استفاده از حبوبات این است که این محصول چربی پایینی داشته و عاری از کلسترول است، همچنین ارزش غذایی این محصول باعث شده تا بازارهای جهانی تمایل بیشتری برای خریداری این محصول داشته باشند .

زرگران افزود: در زمینه صادرات حبوبات نیز شاهد آن هستیم که در سال‌های اخیر حجم صادرات حبوبات با افزایش همراه بوده و از ۲.۵ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۰ به ۹.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ رسیده است.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی افزود: سرعت رشد تجارت حبوبات از میزان تولید آن در سال‌های اخیر بیشتر بوده و در این دوره حجم تجارت حبوبات از ۱۱ درصد به ۱۸ درصد افزایش یافته که این امر حاکی از بالا بودن ارزش غذایی حبوبات و شناخته شدن آن در سبد غذایی مردم جهان است.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *