اهم اخبار

۲.۵ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات کشاورزی کشور اضافه می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر عامل موسسه جهاد نصر گفت: با اجرایی شدن مرحله نخست­­ طرح احیاء دشت‌های خوزستان و ایلام، ­ ۲.۵ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات کشاورزی کشور اضافه می‌شود و این امر به ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد مردم منطقه کمک شایانی می‌کند.

 

به گزارش اگروفودنیوز؛ ​محمد جواد صالحی نژاد مدیر عامل موسسه جهاد نصر در نشست خبری  اظهار داشت: ­با اجرایی شدن مرحله نخست­­ طرح احیاء دشت‌های خوزستان و ایلام، ­ ­محصولات کشاورزی این دو خطه در مجموع  دو و نیم میلیون تن افزایش می‌یابد که این امر به ایجاد اشتغال پایدار و ازایش درآمد مردم منطقه کمک شایانی کند.

وی افزود: این طرح احیاء از بزرگترین طرح‌های تاریخ کشاورزی ایران است که با سفر رهبر معظم انقلاب به این مناطق کلید خورد و با وقفه ۱۲ ساله طرح در سال ۸۷ و با سفر هیئت دولت به این مناطق، ­ ردیف بودجه‌ای پیدا کرد و از سال ۸۸ نیز عملیات اجرای آن شروع شد.

مدیر عامل موسسه جهاد نصر گفت: از سال ۸۸ تاکنون منابع مختلف در اختیار طرح قرار گرفته و در این سال‌ها حدود ۲۲۰ هزار هکتار تحت پوشش­­ این طرح­ شده­­که در نتیجه آن، ­ ­طی سال گذشته محصولات کشاورزی دو خطه افزایش ۲ و نیم میلیون تنی داشته است.

صالحی نژاد ادامه داد: با اجرای کامل طرح که ۵۵۰ هزار هکتار زمین تحت پوشش قرار می‌گیرد ۹ و نیم میلیون تن افزایش محصولات کشاورزی هدف گذاری شده است.زمین‌هایی که شامل این طرح شدند قابل استفاده نبودند، ولی با احیای آن‌ها افزایش بهره وری صورت گرفت.

برقی شدن۶۰۰ هزار حلقه چاه کشور

وی با بیان اینکه مرحله دوم­­­طرح از سال آتی با تخصیص اعتبار لازم آغاز خواهد شد گفت: طرح برقی کردن ۶۰۰ هزار حلقه چاه کشور نیز در دستور کار قرار دارد و بر اساس  تفاهم‌نامه‌ای که با ستاد بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام داده‌ایم، هدف‌گذاری شده که ۵۰ هزار حلقه را برقی‌سازی کنیم.

محمد جواد صالحی نژاد در ادامه نشست خبری­ امروز اظهار داشت: در گام نخست ۱۰۰ حلقه را به صورت پایلوت در استان‌های تهران، ایلام، همدان، فارس، کردستان و آذرشهر برقی کرده ایم­­ که تأمین اعتبار آن در آغاز کار به عهده کشاورز است، اما ۸۰ درصد آن از طریق سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت پرداخت خواهد شد. ­

وی ادامه داد: برای به سرانجام رسیدن این طرح زمان پنج ساله در نظر گرفته شده که در صورت تامین اعتبار تحقق آن دور از دسترس نیست. ­

مدیرعامل موسسه جهاد نصر­ گفت: تاکنون ۳۰۰۰ پرونده برقی‌سازی به سازمان بهینه‌سازی سوخت ارسال شده، اما مرحله بررسی پرونده‌ها و تأمین اعتبار آن در این ستاد به کندی پیش می‌رود و درخواست ما این است که به این کار سرعت ببخشند. ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: اعتباری که در لایحه بودجه ۹۸ برای اجرای مرحله­­۲ طرح ۵۵۰ هکتاری در دشت‌های خوزستان و ایلام پیش‌بینی شده آنقدر پایین است که نمی‌توان امیدوار بود. ­

وی با بیان اینکه اعتباری که در لایحه بودجه ­۹۸ برای اجرای مرحله ۲­ طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در دشت‌های خوزستان و ایلام پیش‌بینی شده آنقدر پایین است که نمی‌توان امیدوار بود، گفت: امیدواریم که به اذن رهبری از صندوق توسعه ملی برای اجرای این پروژه مهم از صندوق توسعه ملی اعتبار اختصاص یابد و کمیسیون تلفیق هم اعتبار پیش‌بینی در لایحه را بازبینی کند؛ برای اجرای مرحله دو­ طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ۱٫۷ میلیارد دلار اعتبار نیاز است. ­

وی ادامه داد:­ طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در سفر سال ۱۳۷۵ مقام معظم رهبری به استان خوزستان کلید خورد و با وقفه‌ای ۱۲ ساله‌ای که در اجرای آن اتفاق افتاد، در سال ۸۷ در سفر هیأت دولت به خوزستان اعتبار این طرح در ردیف بودجه سالانه قرار گرفت. در سال ۱۳۸۸ با پیش‌بینی ۹ طرح در قانون بودجه به عنوان طرح ۵۵۰ هزار هکتاری معروف به طرح مقام معظم رهبری در دشت‌های خوزستان و ایلام شروع شد.

صالحی نژاد اضافه کرد: با اجرای این طرح قرار است ۵۰۰ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان و ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی ایلام عملیات آماده‌سازی، هموارسازی، ایجاد کانال و آماده کشت شود.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: اجرای­ مرحله ۲­ این طرح به شدت نیازمند بودجه و اعتبار است و در صورت تأمین اعتبار از سال ۹۸ آغاز می‌شود و در مدت ۵ سال پایان می‌پذیرد.

به گفته وی برای تأمین اعتبار تلاش می‌کنیم از یک سو دستور مقام معظم رهبری را برای اختصاص از محل صندوق توسعه ملی بگیریم و از دیگر سو نمایندگان مجلس و مسئولان ذی‌ربط تلاش می‌کنند تا در لایحه بودجه سال ۹۸ افزایش اعتبار صورت گیرد. ­

صالحی‌نژاد در پاسخ به اینکه اعتباری که در لایحه بودجه ۹۸ پیش‌بینی شده چه میزان است؟ ­گفت: آنقدر کم است که نمی‌توان به آن امیدوار شد و اجرای این طرح نیاز به اعتبار ویژه‌ای دارد.

وی تأکید کرد: در اجرای این­ طرح ­برخلاف آنچه که برخی مطرح می‌کنند، حمایت از صنایع داخلی در دستورکار قرار گرفته است به طوری که در اجرای فاز یک از ۵۵۰ دستگاه اسکریپر و ترنچر استفاده شد، ۳۳۰ دستگاه آن داخلی بود و بیش از ۸۵ درصد اقداماتی که در این پروژه انجام می‌شود کاملا بومی است.

به گفته صالحی‌نژاد در حال حاضر شرایط تأمین آب ۲۵۰ هزار هکتار از اجرای فاز ۲ هم مشخص شده است. پروژه مشترکی بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو اجرا می‌شود که جزئیات آن هم به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است؛ و تفاوت آن با فاز یک این است که در مرحله دو­­­شبکه‌های اصلی و فرعی آبیاری همزمان انجام خواهد شد. در حالی که در فاز یک شبکه‌های اصلی قبلاً آماده بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا به رغم تولید تجهیزات پروش ماهی در قفس، این‌ها را وارد می‌کنید که به گزارش شاهدان کارآیی مناسبی هم ندارند، گفت: در حال حاضر تجهیزات پرورش ماهی در قفس از کشور نروژ وارد می‌شود و ما هم شنیده‌ایم که این تجهیزات در برابر باد‌های شدید مقاومت نمی‌کند بنابراین تلاش ما این است که تولیدکنندگان داخلی را تقویت کنیم و از تجهیزات و امکانات بومی استفاده کنیم. ­

تولید انبوه تیلاپیا مجوز ندارد 

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در پاسخ به اینکه چرا درباره تولید ماهی تیلاپیا که واردکننده عمده آن هستیم، اقدامی انجام نمی‌دهید، گفت: تیلاپیا نخستین ­بار توسط موسسه شیلات در بافق یزد تولید شد، اما از آنجا که این ماهی مهاجم است سازمان محیط زیست مجوز پرورش آن را نمی‌دهد. قرار شده که گونه‌های تک‌جنسی آن که امکان زادوولد ندارند پرورش داده شود، اما سازمان محیط زیست برای تولید آن به صورت انبوه مجوز نمی‌دهد. ­

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: به منظور تسریع کار پیش‌بینی کردیم مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی در ردیف بودجه ۹۸ دیده شود که هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شوری آب و خاک در منطقه خوزستان بالاست و می‌تواند در آینده تولید محصول را تحت‌الشعاع قرار داده و ساختار خاک را بهم بریزد، گفت: برای مقابله با این کار آب‌شویی‌های سنگین انجام شده و در سال‌های متمادی هم با این روش شوری را به حداقل می‌رسانیم به طوری که مقایسه سال‌های زراعی ۹۳ تا ۹۶ حاکی از آن است که شاهد افزایش عملکرد در این منطقه بوده‌ایم.

مذاکره با چین برای فاینانس طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

صالحی‌نژاد با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای یافتن فاینانس پروژه تصریح کرد: تاکنون حدود ۷۹ میلیارد تومان از کل اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی سال ۸۷ تا ۹۳ از طریق فاینانس داخلی تأمین شده است، اما با کشور چین در حال مذاکره هستیم تا فاینانس بگیریم، اما احتمالا در سال ۹۸ انجام نخواهد شد.

مقابله با ۷ کانون بحرانی ریزگرد در خوزستان­

وی همچنین درباره دیگر طرح‌های اجرایی جهاد نصر گفت: طرح مقابله با ریزگرد‌ها را در منطقه خوزستان از سال ۹۵ آغاز کرده‌ایم. این طرح با همکاری موسسه جهاد نصر و سازمان جنگل‌ها در سطح ۳۵۰ هزار هکتار آغاز شد. ۷ کانون بحرانی شناسایی شد که کانون ۴ آن در جنوب و جنوب شرق این منطقه فوق‌العاده بحرانی شد.

به گفته مدیرعامل موسسه جهاد نصر ۱۱ پیمانکار با اعتبار ۳۲۰ میلیارد تومان برای مقابله با این کانون‌های بحران‌زا در منطقه خوزستان پروژه‌هایی را انجام می‌دهند، اما برای ادامه اجرای این پروژه نیاز به اعتبار بیشتر از ۳۲۰ میلیارد تومان است که در اختیار ستاد حفاظت از محیط زیست قرار دارد.

بومی سازی تجهیزات وارداتی پرورش ماهی در قفس­

وی در ادامه به پروژه‌های آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌هایی که با سازما ن شیلات، موسسه شریف، شهرک‌های کشاورزی داریم، بحث آبزی‌پروری، پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو را انجام می‌دهیم. ­

مدیرعامل موسسه جهاد نصر افزود: این طرح‌ها بیشتر در استان‌های گیلان، مازندران، هرمزگان و بوشهر انجام می‌شود.

صالحی‌نژاد با تأکید بر اینکه هدف ما بیشتر حمایت از صنعت داخلی است، گفت: اقدامات ترویجی و تحقیقاتی هم برای پرورش گونه‌های بومی در منطقه شمال انجام می‌دهیم.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *