اهم اخبار

۵ ناظر شرعی برای نظارت بر واردات گوشت، به برزیل اعزام می‌شوند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

۵ ناظر شرعی برای نظارت بر واردات ۱۵۰۰ تن گوشت به برزیل اعزام می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از روابط عمومی نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، جلسه مصاحبه اعزام ناظران ذبح شرعی به خارج از کشور برگزار شد.

در این جلسه که با حضور ۷ نفر روحانیونی از استان‌های اصفهان، یزد، خوزستان، آذربایجان شرقی، تهران، سمنان و کرمان در حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد تعداد ۵ نفر از این افراد حائز رتبه ۷۰ شدند که در پایان جلسه مقرر شد، به مدت ۳ روز در کشتارهای کشور به صورت عملی آموزش‌های تکمیلی ببینند و با شرایط کار در کشور برزیل آشنا شوند.

 افراد منتخب بعد از طی مراحل قانونی و دوره‌های آموزشی به مدت ۹۰ روز به کشور برزیل اعزام خواهند شد تا حداقل ۱۵۰۰ تن گوشت حلال وارد کشور شود.

حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، بر اساس قانون «نظارت شرعی بر ذبح و صید» مؤظف به اعزام ناظر شرعی برای نظارت بر حلیت ذبح در تمام کشور‌ها است.

قانون «نظارت شرعی بر ذبح و صید» مشتمل بر ۱۲ ماده و یک تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی تصویب و ۱۲ اسفند همان سال به تأیید شورای نگهبان رسید.

طبق ماده ۲ این قانون، «نظارت شرع» فرآیندی است که بر اساس آن ذبح و صید کلیه حیوانات، پرندگان و آبزیان حلال گوشت توسط ناظران شرعی در مراکز کشتار و صیادی نظارت شده، تا مصرف ذبیحه و صید بر اساس احکام اسلامی حلیت پیدا کند. همچنین «ناظر شرعی» به مسلمانی که آگاهی کامل بر موضوع حلال و حرام ذبح دام، پرندگان و صید آبزیان را دارد گفته می‌شود.

ماده ۷ این قانون تاکید دارد حوزه نمایندگی، ولی فقیه در سازمان دامپزشکی با اذن مقام معظم رهبری برای اجراء دقیق این قانون موظف به انجام اقدامات زیر است:

الف. آموزش و تعیین صلاحیت و وظایف و به‌کارگیری ناظران شرعی و ارزیابی عملکرد آنان در دوره‌های زمانی.

ب. تعیین صلاحیت ذابحین و صیادان و ارتقاء سطح آموزشی مرتبط با وظایف آنان.

ج. تعیین ضوابط مربوط به نحوه استفاده حلال از اجزاء حیوانات حرام گوشت و منافع محلله اجزای حرام حیوانات حلال گوشت و آبزیان حرام وفق فتاوی مقام‌ معظم‌ رهبری و مراجع عظام تقلید و فقه اهل سنت (در جا‌هایی که طبق قانون باید فقه اهل سنت رعایت شود) برای داخل و خارج از کشور.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *