اهم اخبار

ضعف ایران در دیپلماسی کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران معتقد است؛ ایران در دیپلماسی کشاورزی ضعف دارد و تمامی پروتکل‌های تجاری در این حوزه به جای معادله برد – برد، یک طرف است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ رضا نورانی با بیان اینکه در تمام دنیا تولید غذا در حال تبدیل شدن به حرف اول معادلات تجاری و سیاسی است، اظهار کرد: از گذشته کشورهای که در تولید غذا با مشکل مواجه بودند تحت سلطه قرار می‌گرفتند، اما قدرت گرفتن مکانیزم سلطه غذا با تغییر اقلیم در حال شدت گرفتن است.

وی ادامه داد: خطر سلطه تامین غذا برای کشورهای که بیشتر تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار می‌گیرد مانند ایران، بزرگتر است.

به گفته نورانی؛ در این موضوع دیپلماسی کشاورزی قوی می‌تواند راهکشا باشد، اما کشور ما تا به امروز  در دیپلماسی کشاورزی ضعیف عمل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه کشوری که در دیپلماسی کشاورزی قوی باشد دست بالا را در گفتمان سیاسی و اقتصادی دارد، افزود: قدرت در دیپلماسی کشاورزی فرصت چانه‌زنی خوب را می‌دهد و اجازه استفاده از ضعف در تامین غذا را از طرف مقابل می‌گیرد.

نورانی تصریح کرد: تقویت دیپلماسی کشاورزی را می‌توان از کشورهای آغاز کرد که ارتباط مطلوب‌تر سیاسی و اقتصادی با آن‌ها داریم.

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر جهادکشاورزی به روسیه برای دیدار و با وزیر کشاورزی این کشور، اظهار کرد: کشور روسیه از جمله کشورهای است که نزدیکی زیادی در مباحث سیاسی با آن داریم و مشتری محصولات کشاورزی ما محسوب می‌شود.

نورانی افزود: روسیه بازار بزرگ با ظرفیت بالا برای مصرف محصولات کشاورزی دارد، اما همانگونه که وزیر جهادکشاورزی کشورمان گفته است “سهم تجاری طرفین در حجم کالاهایی که مبادله می‌شود یکسان نیست و سهم ما از حجم تجارت به لحاظ ارزشی کمتر است”.

وی دلیل سهم کمتر ارزش تجاری ایران در مبادله با روسیه به رغم نزدیکی‌ سیاسی را پروتکل‌های تجاری یکجانبه عنوان کرد.

نورانی گفت: در پروتکل‌های تجاری محصولات کشاورزی ما با کشورهای طرف تجاری، تعرفه‌های واردتی پایین و تعرفه‌های صادراتی بالا تعیین شده است و این موضوع اجازه تجارت برد – برد را  نمی‌دهد.

وی تعیین تعرفه ترجیحی، هدف گذاری صادرات، تقویت تولید داخلی با توجه به میزان آب‌بری محصولات، حذف ارز ۴۲۰۰ تومان برای واردات را از مواردی بر شمرد که پرداختن به آن‌ها می‌تواند دیپلماسی کشاورزی ایران را تقویت کند.

نورانی با بیان اینکه نگاه ما در تولید محصولات کشاورزی باید دوران‌گرا باشد، افزود: کشت فراسرزمینی و قراردادی که وزیر جهادکشاورزی نیز در موضوعات مورد بحث خود با وزیر کشاورزی روسیه مطرح کرده است، در صورتی مفید خواهد بود که نگاه ما در تولید در درجه اول درون‌گرا باشد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران نتیجه عدم توجه به درون‌گرا بودن تولید را پرداخت یارانه غیر مستقیم به تولید کننده خارجی در بحث کشت فراسرزمینی و قراردادی دانست که می‌تواند مخرب تولید و اشتغال داخلی باشد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *