اهم اخبار

صادرات ۱۱۰۰تن محصولات گلخانه‌ای ارس به روسیه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
مدیر کشاورزی منطقه آزاد ارس از صادرات ۱۱۰۰ تن محصولات گلخانه ای ارس به روسیه خبر داد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، محسن شیخ لو در مراسم روز درختکاری گفت: از ابتدای سال جاری ۲۵۰۰ تن محصولات گلخانه ای شامل خیار، گوجه، فلفل دلمه ای و توت فرنگی در ارس تولید شده است که نزدیک به ۱۱۰۰ تن از این محصولات در بازار روسیه عرضه شده است.
وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت کشاورزی در ارس بیان کرد: قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید آثاری از گلخانه در ارس وجود نداشت اما امروز شاهد وجود مجتمع گلخانه ای ۱۴۰ هکتاری با ۲۹ واحد فعال در این مجموعه هستیم.
شیخ لو، با اشاره به ایجاد مدرن ترین شرکت گلخانه‌ای فعال در ارس با نام تارلاامین، گفت: در این مجموعه گلخانه‌ای شاهد انتقال به روزترین دانش هستیم و نزدیک به ۳۰۰ نفر در این مجموعه فعالیت می‌کنند، طرح توسعه این مجموعه اخیرا ارائه شده و در کمیسیون اقتصادی نیز مورد تصویب قرار گرفته است و با توسعه این مجموعه شاهد انقلابی در توسعه کشاورزی منطقه آزاد ارس خواهیم بود.
وی ادامه داد: تولید بذر و نهال از اهداف این مجموعه است، در حال حاضر به خاطر نبود تولید این محصول در کشور شاهد خروج ارز هستیم. هرگرم بذر اصلاح شده یک و نیم برابر قیمت طلا است و از کشور ما خارج می‌شود.
مدیر امورکشاورزی سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به تکمیل زیرساخت‌های گلخانه‌ای در ارس، اظهار کرد: در این خصوص هزینه سنگینی را منطقه آزاد ارس متحمل شده است و احداث فاز دوم مجتمع گلخانه‌ای در دستور کار ما قرار گرفته است تا ارس را به قطب گلخانه‌ای تبدیل کنیم.
شیخ‌لو فعالیت‌های انجام گرفته در دشت های گلفرج و گردیان را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: استقرار کلنیک گیاه پزشکی، ایجاد واحد تولید سبد میوه، پیگیری دریافت اعتبار برای ایجاد شبکه زه کشی، اجرای طرح مبارزه با آفات جهت تولید محصول سالم در دشت گردیان و تجهیز دو هزار هکتار از اراضی دشت گلفرج به سیستم آبیاری تحت فشار و تجهیز به سامانه ضد تگرگ که به صورت مشترک در هر دو دشت از اقدامات صورت گرفته در این زمینه می‌باشد.
وی گفت: در اراضی پایاب سد خداآفرین به دنبال ایجاد واحد کشت و صنعت بزرگ هستیم که بخشی از معارض این منطقه حل شده است و به شدت پیگیر ادامه کار هستیم .
وی افزود: در بخش آبزی پروری سایت ۳۰ هکتاری آغاز و مجوزهای مورد نیاز کسب شده است و طبق برنامه ریزی‌های انجام گرفته ۶۰ واحد پرورش ماهی به ظرفیت ۵۰ تن در این مجموعه احداث می‌شود.
مدیر امورکشاورزی سازمان منطقه آزاد ارس موضوع آموزش را مورد تاکید قرار داد و گفت: در حوزه ترویج و آموزش کشاورزی شاهد برگزاری بیش از ۱۵۰ ساعت کارکاه آموزشی در سال ۹۵ در حوزه های باغبانی ، گلخانه، آبیاری ، بودیم و این روند ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به دیگر اقدامات این بخش، بیان کرد: برگزاری نخستین همایش نقش محیط های کنترل شده تولید، ایجاد بانک اطلاعاتی ترویجی آموزشی ارس، تولید و انتشار بیش از ۱۰۰ عنوان سی دی آموزشی و ۲۰۰ عنوان کتاب، تشکیل صندوق توسعه بخش کشاورزی، راه اندازی دفتر نظارت صنفی کشاورزی و دفتر نظام مهندسی کشاورزی و مبارزه با آفت‌های مختلف از دیگر اقدامات انجام گرفته در سال جاری در بخش کشاورزی در منطقه آزاد ارس بوده است.
گفتنی است در پایان این مراسم که با حضور مدیرعامل و معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد ارس، فرماندار شهرستان جلفا و روسای سایر ادارات شهرستان برگزار شد با اهدای لوح تقدیر از کارکنان مدیریت امور شهری – روستایی و گشت زمین سازمان منطقه‌ آزاد ارس تجلیل شد.
امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *