اهم اخبار

آغاز فروش گوشت نیمایی در فروشگاه‌ها از اول اردیبهشت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

توزیع گوشت تنظیم بازاری درحالی از اول اردیبهشت ماه در فروشگاه های زنجیره ای از سرگرفته خواهد شد که قیمت ها نسبت به قبل تفاوت بسیاری دارد.

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هنوز زمان زیادی از اظهارات محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه(در ۷ اسفند ۹۷) درباره  اقدامات دولت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی در سال آینده(۹۸)  مبنی بر اینکه «سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی در حوزه کالاهای اساسی برای سال ۹۸ نیز تکرار می‌شود» نگذشته بود که عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار روز گذشته در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که واردات گوشت قرمز تنظیم بازاری با ارز ۴۲۰۰ تومان متوقف شده است.

نوبخت همچنین گفته بود که سیاست دولت این است که همچنان کالاهای اساسی و مایحتاج مردم را با ارز ۴۲۰۰تومانی تأمین کند.

بنابراین گزارش در لایحه بودجه سال جاری نیز ۱۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است و تا قبل از خبر روز گذشته این خبرگزاری درگفتگو با دبیر ستاد تنظیم بازار، خبری از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز نبود.

دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه واردات و عرضه گوشت قرمز ارزان و نصف‌قیمت متوقف شده است گفت: از این به بعد گوشت قرمز با ارز نیمایی وارد و قیمت این محصول در بازار توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

بنابراین گزارش، هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷٫۱۱٫۱۷  تصویب کرده بود که  واردات گوشت قرمز با حقوق ورودی چهار درصد (۴%) و ارز به نرخ سامانه نیما مجاز است اما در این مصوبه خبری از توقف واردات گوشت قرمز با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی نبود.

با وجود اینکه درباره نحوه توزیع گوشت قرمز وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی انقادات زیادی وجود داشت و منجر به ایجاد صفوف طولانی برای خرید این محصول شده بود اما تصمیم جدید دولت برای توقف واردات گوشت قرمز با ارز دولتی می تواند منجر به افزایش دوباره قیمت گوشت قرمز در بازار و حذف این محصول از سبد مصرف خانوار تعدادی بیشتری از خانوار شود.

بنابر این گزارش، پیش از این قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفندی وارداتی تنظیم‌ بازاری به صورت شقه (با استخوان) به‌قیمت ۳۷ هزار تومان  به‌فروش می‌رسید و قیمت این محصول در بازار آزاد حدود ۸۵ تا  بیش از ۱۰۰ هزار تومان بود. گفتنی است، قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی تا سال ۹۶ در بازار (آزاد) حدود ۳۷  تا ۵۰ هزار تومان بود.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *