اهم اخبار

احتمال تکرار واردات گوشت قرمز با تاخیر در اجرای خرید حمایتی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس شورای تامین دام گفت: طرحی که می‌توان یک روزه به نتیجه رساند را با پاسکاری وارد پروسه طولانی کرده‌اند و تا تولید داخل را تضعیف و راه واردات را باز کنند.

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز، به نقل از ایلنا، منصور پوریان با اشاره به مصوبه آبان ماه ستاد تنظیم بازار در خصوص اجرای طرح خرید حمایتی گوشت قرمز از دامداران اظهار کرد: در ابتدای آبان ماه سالجاری با افزایش تولید گوشت قرمز با پیگیری دامداران، ستاد تنظیم بازار طرح حمایتی خرید گوشت قرمز را مصوب کرد.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح شرکت پشتیبانی امور دام کشور موظف شد از منابع داخلی خرید گوشت قرمز از دامدارن را انجام دهد، همچنین مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی در خصوص صادرات دام زنده و گوشت قرمز مازاد اقدام کند.

پوریان تصریح کرد: این مصوبه برای اجرا وارد پروسه طولانی شد و در این مدت دامداران به امید اجرای طرح متحمل زیان زیادی شدند.

به گفته وی؛ با گذشته مدت زمان طولانی بالاخره اجرای این طرح کلید خورد، اما قیمت تعیین شده برای خرید گوشت قرمز آنقدر پایین بود که هزینه دامداران را پوشش نمی‌داد ضمن اینکه نواقص نیز داشت که اجرای آن را برای دامداران مشکل ساخت.

پوریان از جمله این مشکلات را قید شرط خرید حمایتی گوشت قرمز از دامدار به شرط قطعه‌بندی و منجمد کردن آن عنوان کرد.

وی یادآور شد: تعداد دامدارانی که از نقدینگی لازم برای انجام مراحل قطعه بندی و انجماد برخودار باشند بسیار اندک بود و این موضوع موجب ورود واسطه‌های به طرح خرید حمایتی شد که از نقدینگی امکانات لازم برخودار بودند.

پوریان با تاکید بر اینکه قیمت خرید پایین و سازوکار نامناسب عملا طرح خرید حمایتی این طرح در مرحله اول با شکست مواجه کرد، ‌افزود: دامداران درخواست اصلاح طرح را برای امکان اجرای آن به مسئولان دادند و حالا چند ماهی است که منتظراند پروسه آن پایان یابد.

رئیس شورای تامین دام کشور معتقد است؛ تصمیم‌گیری درباره اصلاح مشکلات طرح خرید حمایتی یک روزه امکان‌پذیر است و به نظر می‌رسد دست‌های پنهان اجازه آن را نمی‌دهند و طرح را وارد پروسه طولانی کرده‌اند.

پوریان این دست‌های پنهان را مربوط به کسانی دانست که به دنبال تضعیف تولید داخل و تکرار واردات گوشت قرمز هستند.

وی اظهار کرد: واردات گوشت قرمز سود کلانی را نصیب کسانی می‌کند که راه رانت و فساد از این طریق برای آن‌ها باز می‌شود.

پوریان گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که می‌خواهند به جای اصلاح طرح، مناقصه راه بیندازند در حالی که همگی خوب می‌دانیم دامداران توان حضور در مناقصه را ندارند.

رئیس شورای تامین دام کشور این هشدار را به مسئولان داد که در دام فرصت طلبان و سودجویان که تضعیف تولید داخل برایشان منفعت دارد نیفتند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *