اهم اخبار

اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان به نقدینگی تولیدکنندگان بخش کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تامین نقدینگی تولیدکنندگان بخش کشاورزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمد قربانی روز شنبه در سومین نشست قرارگاه جهاد تبیین اعلام کرد: خط اعتباری ۲۰ هزار میلیارد تومانی در راستای حمایت و صیانت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و تامین نقدینگی آنان راه‌اندازی و دو روز پیش به استان‌ها و بانک‌های کشاورزی ابلاغ شده است.

وی افزود: این مبلغ برای تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس، متوسط‌ مقیاس و بزرگ‌مقیاس در نظر گرفته شده و از تولیدکنندگان کوچک‌ مقیاس حمایت بیشتری می‌شود.

قربانی با این پیش‌بینی که به زودی تقاضا برای خرید کالاهای اساسی تحریک می‌شود، اظهار داشت: با بازسازی قدرت خرید دهک‌های یک، دو و سه جامعه توسط دولت و شکل‌گیری تقاضای جدید، بازار تولید نیز تحریک می‌شود.

وی ادامه داد: انتظار داریم رسانه‌های جمعی نیز در این زمینه نقش‌آفرینی کنند و با اطلاع‌رسانی در مورد افزایش قیمت جهانی محصولات کشاورزی در شرایط کنونی جنگ اوکراین و روسیه و همچنین خشکسالی، بخشی از این افزایش قیمت را به داخل انتقال دهند تا مصرف کننده برای خرید کالاهای اساسی تحریک شود.

وی اضافه کرد: اخبار خوب بر روی خرید مصرف کننده و فعالیت تولیدکنندگان اثربخش است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در همین حال گفت: وظیفه وزارت جهاد کشاورزی و رسانه‌ها امیدبخشی و کار کردن در زمینه روانشناسی بازار در شرایط اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها و بحران جهانی کنونی است.

وی درباره مازاد احتمالی کالاهای اساسی تولید شده در کشور اذعان داشت: شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ و تخم مرغ مازاد را خریداری و سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت‌های پگاه، میهن و کاله شیر مازاد را خریداری می‌کنند و یک سی سی شیر روی دست تولیدکنندگان باقی نمی‌ماند.

قربانی پشتیبانی از تولید پس از آزادسازی قیمت کالاهای اساسی را مهم خواند و تصریح کرد: از قبل پیش‌بینی کرده بودیم که با اجرای طرح اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، به طور موقت پس‌زدگی در مصرف محصولات اساسی اتفاق می‌افتد و این موضوع پیچیده‌ای نبود و برای آن فکر کرده‌ایم.

وی اجرای این طرح را یک جراحی اقتصادی بزرگ دانست و بیان داشت: عمل جراحی، پس‌زدگی و عوارض هم دارد که با همکاری و حمایت سایر دستگاه‌ها، رسانه‌ها و مردم آن را مدیریت خواهیم کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی، با بیان این که مردم یارانه‌ای را که دریافت کرده‌اند به زودی هزینه خواهند کرد، گفت: دولت ظرف یک ماه آینده تغییری در هزینه‌کرد یارانه‌ها خواهد داشت به طوری که از سمت یارانه نقدی به سمت یارانه کالایی حرکت می‌کند و ما در وزارت جهاد کشاورزی سبد غذایی ایرانیان را تدوین می‌کنیم.

وی افزود: در این سبد غذایی، کالاهای اساسی و قیمت نهایی آنها مشخص شده و ایرانیان با این سبد غذایی حرکت خواهند کرد.

قربانی با اشاره به این که سه گام در طرح اصلاح توزیع یارانه‌ها داشتیم، اظهار داشت: این سه گام شامل قبل از اجرا، حین اجرا و بعد اجرا است و تامین، تبیین و توزیع در هر سه مرحله را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد که با توجه به ضرورت اجرای این طرح و زمانی که داشتیم همه ابعاد این طرح مد نظر قرار گرفته شده و محاسبات یارانه‌ها را انجام داده‌ایم.

وی گفت: پیش‌بینی‌های موسسه‌های مرجع در جهان حاکی از آن است که جنگ سرد غذا یا نظم جدید مبنی بر غذا در حال شکل‌گیری است و براساس این نظم جدید، بسیاری از کشورهای جهان به سه کشور چین، آمریکا و روسیه وابستگی غذایی پیدا می‌کنند.

قربانی با اذعان به این که در این شرایط جهانی، طرح اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها به اجرا درآمده است، تاکید کرد: در سیاست جدید ما، اقتصاد بسته و رابینسونی جواب نمی‌دهد و باید با کشورهای جهان تعامل داشته باشیم.

وی اذعان داشت: در این راستا و به منظور تامین غذای مردم، دیپلماسی غذا در وزارت جهاد کشاورزی سرعت گرفته و سطح ارتباطات با کشورها در حال افزایش است.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *