اهم اخبار

اختلال در صادرات برنج هند به دلیل کمبود قطار باری

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

توقف انتقال بیش از ۵۰۰ هزار تن برنج هندی به سواحل شرقی این کشور برای صادرات به خاطر کمبود قطارهای باری باعث شده تاجران این کشور از ترس متحمل شدن خسارت دیرکرد، هیچ قرارداد جدیدی برای صادرات در ماه آینده امضا نکنند.

به‌گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از رویترز، حدود یک‌سوم صادرات برنج هند در ماه جاری میلادی به‌خاطر کمبود قطارهای باری متوقف‌شده و بیشتر تاجران از ترس متحمل شدن خسارت دیرکرد، از امضای قراردادهای بیشتر برای صادرات در ماه آینده خودداری می‌کنند.

کند شدن روند صادرات برنج هند به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده برنج دنیا، به عرضه‌کنندگان رقیب ازجمله تایلند، میانمار و ویتنام فرصت داده تا فروش خارجی خود را با قیمت‌های بالاتر افزایش دهند.

این رویداد دولت هند را مجبور می‌کند خرید از کشاورزان را افزایش دهد.

انتقال بیش‌از ۵۰۰ هزار تن برنج غیر باسماتی که باید به بنادر شرقی هند فرستاده شوند، به‌خاطر کمبود قطارهای باری متوقف‌شده است.

این مقدار بخشی از ۱٫۵ میلیون تن برنجی است که هند قرار بود در ماه جاری میلادی صادر کند.

مقامات خط‌آهن هند به‌دنبال کمبود زغال‌سنگ در نیروگاه‌های برق کشور در چند ماه گذشته، قطارهای باری خود را برای تامین مواد اولیه مورد نیاز نیروگاه‌های برق به خدمت گرفته‌اند تا برق کافی در زمستان در اختیار مردم باشد.

تاخیر در انتقال محموله‌های هند ضربه سختی به صادرکنندگان زده‌است چون نرخ حمل‌ونقل تا ۳۰ هزار دلار در روز بالا رفته و برخی صادرکنندگان باید تا ۵۰۰ هزار دلار جریمه دیر کرد پرداخت کنند که کل سود آن‌ها را از بین می‌برد.

بنابراین تاجران قیمت صادرات محموله‌های خود را بالا برده‌اند تا جبران هزینه‌های دیرکرد شود. قیمت برخی انواع برنج هند تا ۳۸۰ دلار در هر تن بالا رفته یعنی بیشترین رقم طی شش‌ماهه گذشته.

قیمت‌های بالا و تاخیر در ارسال محموله‌های برنج برخی خریداران را به سمت عرضه‌کنندگان رقیب مانند تایلند و میانمار کشانده‌است.

قیمت برنج تایلند در هفته گذشته با ۴۰۴ تا ۴۰۵ دلار در هر تن، به بالاترین رقم از اوایل تابستان ۲۰۲۱ رسید.

در گذشته تاجران برنج در صورت نبود واگن‌های باری از حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده می‌کردند. اما رانندگان کامیون هم هزینه حمل‌ونقل خود را به‌دنبال افزایش قیمت بنزین بالا برده‌اند.

حدود نیمی از صادرات برنج دنیا در ۲۰۲۱ در اختیار هند بود. صادرات برنج این کشور ۴۵ درصد نسبت‌به ۲۰۲۰ افزایش داشت و به رکورد ۲۱٫۴ میلیون تن رسیده بود، یعنی بیش‌از کل صادرات برنج تایلند، ویتنام و پاکستان به‌عنوان ۳ صادرکننده بزرگ برنج دنیا.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: رویترز

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *