اهم اخبار

ارزآوری ۳ دلاری هر کیلوگرم قارچ / سرانه مصرف پایین‌تر ازمیانگین جهانی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

قکه این رقم افزایش قابل توجهی را نسبت به سال ۸۳ و طی ۱۰ سال در صنعت قارچ نشان می دهد؛ البته این آمار مربوط به واحدهای تولیدی قارچ است که به صورت رسمی فعالیت می کنند؛ درحالی که طی سالهای اخیر بسیاری برای تامین مخارج زندگی خود به تولید قارچ در منازل و انبارهای کوچک خانه خود روی آوردند؛ تولیدی که تنها با کمی دقت و شانس در ۷۰ روز به سود آوری می رسد.

 

 

به گزارش خبرنگار ایلنا, در حالی که قارچ یکی از بهترین گزینه ها برای جایگزینی استفاده از پروتئین های حیوانی است؛ اما مصرف سرانه پایینی در کشور دارد که شاید یکی از دلایل آن عدم آگاهی بخشی نسبت به این ماده غذایی بسیار غنی است؛ با این حال طی سالهای اخیر طرفداران بسیاری را در حوزه تولید به خصوص در بخش خانگی بدست آورده است.

علی عصمتی-معاون دفترامورگلخانه‌ها،گیاهان دارویی وقارچ وزارت جهادکشاورزی- در رابطه با وضعیت تولید قارچ در کشور می گوید:” ایران رتبه هشتم تولید قارچ در جهان را دارد و اولین تولیدکننده این محصول در بازار جهانی چین است که رقم تولیدی سالانه آن-۵ میلیون تن- فاصله زیادی با ایران دارد.

او با اشاره به اینکه در سال ۸۳ میزان تولید قارچ در کشور ۱۵ هزارتن بوده, می گوید:”این رقم در حال حاضر به ۱۲۰ هزار تن در سال رسیده است که نسبت به ۱۰ سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است, تعداد واحدهای تولیدی رسمی این صنعت ۶۸۰ واحد است؛ اما مشکل اصلی این صنعت بازار نامناسب است.

طبق آمار رسمی میزان سرانه مصرف قارچ در کشور ۱٫۲ کیلوگرم است؛ این در حالی است که این رقم در جهان ۴ کیلوگرم است؛ بنابراین فاصله مصرف سرانه ایران با کشورهای دیگر توجیه قانع کننده ای برای بازار نامناسب این محصول در داخل کشور است؛ هرچند که با حذف تحریم ها و گشوده شدن دروازه های جهانی تولیدکنندگان این عرصه امید زیادی برای کسب بازارهای جهان و رونق صادرات به کشورهای همسایه و به خصوص روسیه دارند؛ بخصوص که مناقشات ماه های اخیر ترکیه و روسیه به خودی خود بازار وسیعی برای صادرات قارچ ایران محسوب می شود؛ چرا که سالیانه ۲۶۰ هزار تن قارچ به این کشور وارد می شود.

photo_2016-04-27_10-02-34

نیلوفر رضایی-معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان تهران- سطح زیر کشت قارچ در استان تهران را ۳۱ هکتار با میانگین عملکرد ۲۳ کیلوگرم در هر متر مربع عنوان می گوید:” ۳۶ واحد تولیدی در استان وجود دارد که می توان گفت ۳۳ درصد قارچ کشور در این استان تولید می شود؛ همچنین با وجود اینکه سرانه مصرف قارچ در کشور ۱٫۲ است؛ اما با اطمینان می توان گفت که این رقم در تهران ۱٫۷ است؛ چراکه مصرف این ماده غذایی پروتئینی در تهران فرهنگسازی شده است.

با توجه به اینکه قیمت هرکیلوگرم قارچ صادراتی ۳ دلار است که رقم خوبی برای ارزآوری محسوب می شود, یکی از اقداماتی که در بهبود وضعیت صنعت تولید قارچ و همچنین صادرات این محصول حائز اهمیت است؛ ارتقای دانش فنی و تکمیل و احداث پایانه های صادراتی کشاورزی است؛چراکه بسیاری از صادرکنندگان یکی از موانع صادرات را هزینه بالای این کار و در نتیجه بالارفتن قیمت تمام شده این محصول عنوان می کنند که به خودی خود موجب کاهش تقاضا برای این محصول می شود.

معاون دفترامورگلخانه‌ها،گیاهان دارویی وقارچ وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه می گوید:” امیدواریم درپایان برنامه پنج ساله ششم عملکردتولیدقارچ رابه حدود ۲۵ کیلوگرم درمترمربع ودرافق ۱۴۰۴ به حدود ۳۰ کیلوگرم افزایش دهیم؛ همچنین براساس آخرین آمارگمرک درسال ۹۴ ، ۵ هزارو ۶۰۰ تن قارچ باارزش ۱۱ میلیون دلاربه کشورهای حوزه خلیج فارس وعراق صادرشده است و صادرات این میزان قارچ درمقایسه باسال ۹۳ به لحاظ وزنی حدود ۹۵ درصدوبه لحاظ ارزشی بیش از ۱۰۸ درصدافزایش داشته است.

هزینه صادرات هرکیلوگرم قارچ به کشورهای حوزه خلیج فارس ازایران بین ۲ هزارو ۵۰۰ تا ۳ هزارتومان است. بنابراین اگرهرکیلوگرم قارچ باقیمت ۷ هزارتومان به این کشورصادرشود،درنهایت بااحتساب هزینه حمل ونقل باقیمت حدود ۱۰ هزارتومان عرضه می‌شود که در نهایت مشتری را در آن کشور از دست می دهد.

عباس رنجبر-عضوهیات مدیره انجمن قارچ ایران- یکی از راه های حمایت از تولیدو صادرات قارچ را اعطای  سوبسید دولت به این بخش عنوان می کند و در ادامه می گوید:” درکشورچین که بالاترین میزان تولید را دارد دولت به حمل ونقل یارانه می‌دهدوصادرکننده ازمبداتامقصدهزینه‌ای رامتقبل نمی‌شود؛اما درایران هزینه صادرات به گونه ای است که صادرکننده با صادرات متحمل هزینه ای بیشتر از هزینه تولید می شود.

باتوجه به اینکه قارچ به دلیل دارا بودن اسیدهای آمینه ضروری،ویتامین ها و املاح معدنی اثرات مفیدی بر سلامتی انسان دارد و از طرفی به عنوان یک فعالیت کشاورزی در کحیط کنترل شده در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی استفاده کمتری از منابع آبی و خاکی دارد،ترویج فرهنگ مصرف و افزایش سرانه مصرف آن ضروری است.

photo_2016-04-27_10-02-15

براساس آخرین آماری که درسال ۹۳ منتشر شده است, سطح زیرکشت واحدهای قارچ کشور ۹۵ هکتاروعملکردآن ۲۱ کیلوگرم درمترمربع است که این رقم افزایش قابل توجهی را نسبت به سال ۸۳ و طی ۱۰ سال در صنعت قارچ نشان می دهد؛ البته این آمار مربوط به واحدهای تولیدی قارچ است که به صورت رسمی فعالیت می کنند؛ درحالی که طی سالهای اخیر بسیاری برای تامین مخارج زندگی خود به تولید قارچ در منازل و انبارهای کوچک خانه خود روی آوردند؛ تولیدی که تنها با کمی دقت و شانس در ۷۰ روز به سود آوری می رسد.

همچنین بدلیل روش آسان تولید این محصول نسبت به سایر محصولات که حتی تولید را در خانه ها و در اتاق هایی با رطوبت مناسب میسر می کند،روش خوبی برای کسب درآمد خانوار محسوب می شود.

یکی از تولیدکنندگان قارچ خانگی که کار خود را در یک اتاق ۱۰ متری و با یک میلیون تومان سرمایه اولیه آغاز کرده است در این رابطه می گوید:”با رعایت اصول اولیه تولید که شامل قفسه بندی که نیازی به صرف هزینه بالایی ندارد و همچنین رطوبت ۷۰ تا ۸۰ درجه ای می توان در یک اتاق ۱۰ متری هم قارچ تولید کرد تا با فراهم آوردن بستر تولید قارچ در ۷۰ روز سه بار اقدام به کاشت کرد که در نهایت بعد از حدود ۳۵ روز اولین برداشت و پس ازآن بصورت روزانه برداشت انجام می شود.

 

گزارش: یاسمن خالقیان

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *