اهم اخبار

از سوی رییس سازمان ملی استاندارد / ۱۵ برند آبلیموی غیراستاندارد معرفی شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]رییس سازمان ملی استاندارد از توقیف ۱۵ برند آبلیموی غیراستاندارد در مهر امسال خبر داد.[/heading]

1420278644579_999.jpg

به گزارش خبرنگار ایسنا، نیره پیروزبخت امروز – شنبه – در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی استاندارد گفت: براساس مشاهده بازرسان استاندارد، آبلیموهای تولیدی با برندهای”هم‌نوش”، “رازقی”، “زیبنده”، “ترشمزه”، “سپنتا”، “بهینه‌نوش”، “هرمود”، “می‌گلی”، “خزر”، “ناجی”، “چینود”، “شط”، “حاسب”، “دست‌چین” و یک برند دیگر، غیراستاندارد شناسایی شده‌اند.

وی با بیان این‌که تاکنون چهار بار استاندارد آبلیمو تغییر کرده و هربار سختگیرانه‌تر شده است، اظهار کرد: افرادی که می‌خواهند تخلف کنند پس از مدتی راه گریز از کنترل‌ها را پیدا می‌کنند و به همین دلیل ما مجبوریم که استاندارد‌ها را تغییر دهیم.

رییس سازمان ملی استاندارد با اشاره به طرح پژوهش اصالت‌سنجی مواد غذایی در این سازمان گفت: قصد داریم وارد روش‌های نوین اصالت‌سنجی شویم و دستگاه‌های مربوط به آن را پیدا کرده‌ایم که در این صورت دیگر امکان تخلف برای متخلفان ایجاد نمی‌شود.

توضیح درباره اختلاف‌نظر استاندارد و وزارت بهداشت درباره آب آشامیدنی “دماوند”

پیروزبخت همچنین درباره‌ اختلاف ایجاد شده بین سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت درباره کیفیت آب آشامیدنی دماوند اظهار کرد: من نمی‌خواهم وارد درگیری شوم و تاکنون نیز هماهنگی‌هایی با وزارت بهداشت در این مورد داشته‌ایم اما به طور کلی وزارت بهداشت مسئول تغذیه بهداشتی مردم و سازمان استاندارد مسئول استاندارد‌های مرتبط با این مواد است.

وی افزود: به موجب قانون استاندارد و تکلیفی که مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی برعهده ما گذاشته اند، ناظر بر همه تولیدات داخلی هستیم؛ بنابراین وزارتخانه‌های اجرایی باید کار خود را انجام دهند و ما نیز نظارت کنیم؛ اگر مواردی از سوی وزارت بهداشت گفته شده نافی نظارت ما نیست.

وی درباره اختلاف بین استاندارد‌های سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت افزود: از نظر ما استاندارد فقط یک استاندارد است مشکل این است که در سطح کلان از الگوهای مختلف استفاده می‌شود. در عین حال الگوی ما سازمان بین‌المللی استاندارد است و این امر ضرورت دارد که در دوران پساتحریم با توجه به مباحث سازمان تجارت جهانی باید استاندارد‌ها را با همه مجامع یکسان کنیم.

رییس سازمان ملی استاندارد با بیان این‌که اگر قرار است سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها ضوابطی را خارج از استاندارد مطرح کنند دو راه وجود دارد، اظهار کرد: اگر سازمانی صلاح ببیند که با توجه به شرایط کشور نیاز است قاعده‌ای به استاندارد اضافه شود یا باید به ما اعلام کنند که در کمیته فنی به بحث گذاشته شود یا این‌که در مورد برخی از ضوابط آنها را در چارچوب ضوابط فنی خود اعلام کنند.

به گفته وی فاکتوری که وزارت بهداشت آن را در ضوابط فنی خود برای آب‌های آشامیدنی قرار داده باید در استاندارد می‌آمد نه ضوابط فنی.

رییس سازمان ملی استاندارد با بیان این‌که در دنیا استاندارد‌ها حرف اول را می‌زنند، گفت: در اروپا زمانی که سازمان استاندارد اظهارنظر کند هیچ مرجعی روی آن حرفی نمی‌زند. از سوی دیگر استاندارد‌های ما نیز استاندارد‌های روز دنیاست و مردم نیز باید به آن اعتماد کنند.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *