اهم اخبار

افزایش تولید دام باعث رشد ۵۵ درصدی عرضه در کشتارگاه‌ها شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور گفت: تولید دام پرواری کشور ۵۰ درصد رشد داشته و باعث رشد ۵۵ درصدی تولید در کشتارگاه ها شده است، افزایش تولید به حدی است که امسال نیاز به واردات نداریم.

به گزارش اگروفودنیوز، به نقل از خبرگزاری فارس،  براساس نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران، کشتاردام کشتارگاه‌های رسمی در مهر ١٣٩٩ به نسبت ماه مشابه سال ١٣٩٨، نشان‌دهنده افزایش ۵۵ درصدی مقدار تولید گوشت قرمز است.

مقدار تولید گوشت در مهر ١٣٩٩ نسبت به ماه مشابه سال ١٣٩٨ برای گوسفند و بره ۵٣ درصد، برای بز و بزغاله ٣٨ درصد، برای گاو و گوساله ۶١ درصد، برای گاومیش و بچه‌گاومیش ١٣٠ درصد افزایش داشته است.

اما سئوال این است که چطور قیمت ها در بازار به جای کاهش افزایش یافته و مردم چگونه با این درآمد پایین و قیمتهای بالا این میزان گوشت بیشتری خرید کرده اند.

برای  پاسخ به این سئوالات با منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور گفت‌وگو کردیم.

وی دلیل افزایش کشتار در مهر ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته را افزایش بیش از ا ندازه تولید دام در کشور عنوان کرد و گفت: ۷۰ میلیون راس دام سبک با زایش بالا در کشور وجود دارد که نسبت به سالهای گذشته رشد زیادی داشته است، همچنین ۳۳۵ هزار دام سنگین وجود دارد که تا پایان سال به دلیل وزن بیشتر حتما باید به چرخه مصرف وارد شود.

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور می گوید: افزایش قیمت گوشت در سالهای گذشته عاملی بوده تا بسیاری به حوزه تولید دام وارد شوند و به این دلیل میزان تولید بسیار رشد داشته و جمعیت دام پرواری ۵۰ درصد رشد داشته است و به همین دلیل آمار افزایش عرضه در کشتارگاه‌ها هم کاملا صحت دارد.

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور در پاسخ به اینکه با وجود این همه عرضه گوشت چرا قیمت‌ها پایین نیامده است، افزود: قیمت‌ها نسبت به قبل تا حدود ۳۰ هزار تومان در هر کیلو کاهش داشته است. قیمت دام زنده سبک و سنگین هم تا ۱۵ هزار تومان کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: متاسفانه قیمت در کشور ما و از جمله قیمت گوشت با فاکتورهای اقتصادی همخوانی ندارد و بیشتر تحت تاثیر هیجانات بازار است، دلایلی هم در مورد افزایش قیمت گوشت بوده که حتی میزان عرضه را هم تحت تاثیر قرار داده و اجازه کاهش قیمت را نداده است.

به گفته این مسئول افزایش بیش از اندازه قیمت نهاده خوراک دام و طیور، بزرگنمایی بیش از اندازه قاچاق دام و بخشنامه ممنوعیت جابجایی دام توسط سازمان دامپزشکی کشور از دلایلی بود که به افزایش بیشتر قیمت گوشت منجر شد، اما روند کاهشی آن در روزهای گذشته آغاز شده است.

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور در پاسخ به اینکه چگونه ممکن است مردم با این درآمدهای پایین رشد ۵۵ درصدی خرید گوشت داشته باشند، تاکید کرد: در ماههای گذشته بخش خصوصی هم مقادیر زیادی گوشت ذخیره سازی کرده اند که در زمان نیاز به بازار عرضه می شود و مسئله دوم اینکه افزایش بیشتر قیمت در دو هفته اخیر رخ داده است.

پوریان در پاسخ به اینکه کارشناسان می گویند بالا بودن قیمت نهاد باعث شده که دامداران دامهای خود را روانه کشتارگاه کنند، گفت: نه این طور نیست این تنها به دلیل افزایش تولید بوده چرا که اگر وزن دام از یک حدی فراتر برود دامدار مجبور است به کشتارگاه بفرستد زیرا نگهداری آن برایش به صرفه نیست.

وی پیشنهاد کرد که شرکت پشتیبانی امور دام همچون گذشته نسبت به خرید گوشت مازاد اقدام کند. 

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور تاکید کرد بسیاری از دامداری های کشور با ظرفیت ۳۰ درصد کار می‌کنند و اگر این به ۷۰ درصد برسد، ایران به قدرت بزرگ تولید گوشت تبدیل می‌شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *