اهم اخبار

افزایش ۲ برابری یارانه آرد و نان تغییری در اصلاح نرخ گندم نداشت/ گندمکاران همچنان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

با وجود افزایش ۲ برابری یارانه آرد و نان نسبت به سال قبل تغییری در اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دولت در قالب بند ۱۴ ماده واحد بودجه سال ۹۹ کل کشور ۱۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه نان و خرید تضمینی گندم را از محل منابع هدفمندی یارانه ها پیش بینی کرده است.

برآوردها نشان می دهد که با وجود افزایش ۲ برابری یارانه آرد و نان نسبت به مدت مشابه سال قبل، تغییری در اصلاح قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی جدید صورت نگرفته که این امر با واکنش متعدد کشاورزان رو به رو شده است.

بسیاری از مسئولان و دست اندرکاران بخش کشاورزی بر این باورند که با وجود افزایش یارانه آرد و نان در بودجه سال آینده، تغییری در اصلاح قیمت تضمینی یا کاهش قیمت کود و سوخت یارانه ای حاصل نشده است که بدین ترتیب حذف یارانه نهاده های گندم و افزایش قیمت خرید تضمینی مطابق با هزینه های تولید تنها راه حل استمرار پایداری تولید و خودکفایی گندم به شمار می رود.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر خودکفایی محصولات استراتژیک و تلاش های متعدد کشاورزان طی چهار سال اخیر به خودکفایی رسیدیم که متاسفانه برخی سیاست های نادرست مسئولان در اجرای قانون خرید تضمینی این دستاورد مهم زیر سوال رفته است که علی رغم پیگیری های متعدد، افق روشنی پیش روی اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم نیست.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از تاثیر افزایش ۲ برابری یارانه آرد و نان در قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده و پیگیری دست اندرکاران بخش کشاورزی از کمیسیون‌کشاورزی و سازمان بازرسی کل کشور با خبر شویم:

افزایش ۲ برابری یارانه گندم و نان ارتباطی به اصلاح قیمت خرید تضمینی ندارد/ افق روشنی پیش روی اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم نیست

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه افزایش ۲ برابری یارانه گندم و نان در بودجه سال آینده ارتباطی به اصلاح قیمت تضمینی گندم ندارد، اظهار کرد: در بودجه سال ۹۹ رقمی بالغ بر ۱۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به یارانه گندم، آرد و نان اختصاص پیدا کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ برابر رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه در بودجه ۹۸ اعتبارات یارانه گندم و نان ۶ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان بود،افزود: رشد ۲ برابری یارانه هیچ ارتباطی به اصلاح قیمت تضمینی گندم در سال آینده ندارد چرا که این میزان اعتبار تنها مختص به این محصول نیست.

ایمانی ادامه داد: با توجه به اختلاف معنادار قیمت خرید تضمینی گندم‌ با نرخ آرد نانوایی های یارانه پز می توان گفت که بخشی از افزایش ۲ برابری بودجه یارانه گندم، آرد و نان در سال آینده به این محل اختصاص دارد.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با تاکید بر این مسئله که اعتبار ۱۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی یارانه آرد و نان مختص گندم نیست، بیان کرد: بخشی از اعتبارات خرید تضمینی گندم در بودجه سنواتی سالانه آمده و بخش دیگر بانک ها و بازرگانی دولتی از محل فروش گندم مکلف به پرداخت هستند.

وی درباره آخرین پیگیری ها پیرامون اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم گفت: با توجه به آنکه قیمت خرید تضمینی ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی با هزینه های تولید گندم همخوانی ندارد، بنیاد ملی گندمکاران شکواییه ای به سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر اصلاح قیمت مطابق با هزینه ها و قانون خرید ارسال کردند که علی رغم ورود رئیس قوه قضاییه افق روشنی پیش رو نیست.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با وجود پیگیری های متعدد بنیاد ملی گندمکاران از سازمان بازرسی و نهادهای مختلف، هم اکنون موضوع در کمیسیون کشاورزی مجلس در حال پیگیری است و حال نمیدانیم که پیگیری ها منتج به افزایش نرخ شود یا خیر؟

افزایش ۲ برابری یارانه گندم و نان تاثیری به حال کشاورزان ندارد/حذف یارانه گندم و نان تنها راه حل استمرار خودکفایی گندم

عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه افزایش ۲ برابری یارانه گندم در بودجه آینده تاثیری به حال کشاورزان ندارد، اظهار کرد: علی رغم پیگیری‌های صورت گرفته، تاکنون تغییری در نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده حاصل نشده است.

وی قیمت منطقی هر کیلو گندم را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه یارانه‌ها در برخی مواقع به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد، از این رو دست اندرکاران بخش کشاورزی بر حذف یارانه و اصلاح قیمت تضمینی گندم تاکید دارند.

هاشمی ادامه داد: اگرچه یارانه بخش گندم به کود و مقدار جزئی به سوخت اختصاص دارد، اما کشاورزان خواستار حذف یارانه و آزادسازی قیمت کود و سوخت همانند سم در بخش کشاورزی به شرط اصلاح قیمت و اعلام منطقی نرخ خرید تضمینی گندم هستند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه یارانه گندم در بودجه سال آینده با افزایش ۲ برابری به ۱۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است، بیان کرد: با افزایش ۲ برابری یارانه گندم باید قیمت سوخت و کود بخش کشاورزی به نصف کاهش یابد که متاسفانه در عمل این امر اتفاق نیفتاده است.

وی اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم و حذف یارانه را تنها راهکار استمرار پایداری و خودکفایی گندم دانست و گفت: اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم مطابق با قانون و هزینه‌های تولید و اختصاص یارانه تولید گندم به مصرف کننده تنها راه حل پایداری تولید این محصول استراتژیک به شمار می‌رود تا در صورت افزایش قیمت آرد و نان زیانی متحمل خانوار‌ها نشود.

هاشمی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۲۰ درصد کاهش داشته است، بیان کرد: با وجود آنکه پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی برای سطح زیر کشت گندم در سال زراعی آینده رقمی حدود ۶ میلیون هکتار است، اما بنابر آخرین آمار از استان‌های مختلف پیش بینی می‌شود که سطح زیر کشت حداکثر به ۵ میلیون هکتار برسد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: اگر مسئولان شورای اقتصاد در فرصت باقی مانده اقدام به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم نکنند، بدون تردید تولید محصول با افت حداقل ۲۰ درصدی به ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون تن خواهد رسید که معلوم نیست وزارت جهاد کشاورزی چه قدر از این میزان را بتواند خرید تضمینی کند.

خبری از اصلاح قیمت گندم با وجود افزایش یارانه آرد و گندم نیست

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، اصلاح قیمت تضمینی گندم به دنبال افزایش ۲ برابری یارانه آرد و نان را امری ضروری دانست و گفت: سال گذشته با وجود هشدار‌های مکرر پیرامون اصلاح قیمت خرید تضمینی چغندرقند مطابق با هزینه‌های تولید، مسئولان ذی ربط توجهی نکردند که در نهایت این امر واردات یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی شکر تا پایان مهر امسال را به دنبال داشت و حال اگر مسئولان ذی ربط برای بار دیگر به اصلاح قیمت گندم توجهی نداشته باشند، بار دیگر داستان کاهش تولید و واردات بی رویه تکرار می‌شود.

وی با انتقاد از این مسئله که قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم جوابگوی هزینه کشاورزان نیست، افزود: با وجود پیگیری‌های متعدد تاکنون قیمت تضمینی گندم اصلاح نشده است و چنانچه مسئولان شورای اقتصاد در فرصت باقی مانده اقدام به اصلاح قیمت نکنند، نتایج این امر را سال آینده با وابستگی به تامین گندم مورد نیاز از کشور‌های بیگانه خواهیم دید که این امر امنیت غذایی کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد.

حسینی ادامه داد: با توجه به آنکه مسئولان امر از افزایش ۲ برابری یارانه گندم و نان در بودجه سال آینده خبر می‌دهند، اما تاکنون خبری از اصلاح قیمت تضمینی و برآورده شدن انتظارات قانونی کشاورزان نیست که با این وجود نمی‌دانیم مسئولان به چه ترتیب سیاست گذاری می‌کنند که در بودجه می‌بینند، اما نسبت به اصلاح قیمت اقدام نمی‌کنند؟

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه معافی‌های واردات پشت پرده بی توجهی مسئولان به اصلاح قیمت تضمینی گندم هستند، بیان کرد: معافی‌های واردات و علاقه مندی به واردات محصولات کشاورزی و به عبارت دیگر تشکیل وزارت بازرگانی بر تصمیمات شورای اقتصاد و مسئولان دولت سایه انداخته که این امر برایمان نامفهوم است که چرا مسئولان ذی ربط افزایش بودجه را در قانون می‌بینند، اما اقدامی برای اصلاح قیمت تضمینی گندم به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک نمی‌کنند.

وی کاهش سطح زیر کشت گندم را تهدید جدی برای از بین رفتن خودکفایی دانست و گفت: با وجود بالا بودن قیمت جو در برابر گندم بدیهی است که کشت این محصول استراتژیک در رقابت با جو عقب می‌ماند.

حسینی با انتقاد از این مسئله که هیچ زمانی بذور و سموم یارانه دار به اندازه مورد نیاز برای کشاورزان تامین نشده است، اظهار کرد: هم اکنون کشاورزان در بذور یارانه دار بسیاری از محصولات با مشکلات متعددی رو به رو هستند که همین امر منجر به افزایش قیمت بذور شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه تامین بذور یارانه دار همیشه کمتر از نیاز کشاورزان بوده است، از این رو انتظار می‌رود که با اصلاح قیمت تضمینی، یارانه گندم و نان حذف شود چرا که کمبود بذور تنها به سبب نامتوازنی نظام عرضه و تقاضا، قیمت را دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می‌دهد.

اختصاص ارز گران بها به واردات گندم شدنی نیست/قیمت خوراک دام بالاتر از نرخ خرید تضمینی گندم است

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با تاکید بر خودکفایی تولید گندم و بی نیازی به کشور‌های بیگانه اظهار کرد: در شرایط فعلی تحریم بی توجهی به تولید محصولات استراتژیک، وابستگی به کشور‌های بیگانه را به همراه خواهد داشت که این امر به ضرر اقتصاد کشور تمام می‌شود.

وی افزود: با وجود مشکلات متعدد در تخصیص ارز، نباید شرایط به سمت و سویی پیش رود که دولت ارز گران بها و کم یاب را به واردات گندم اختصاص دهد.

اسدی ادامه داد: با وجود افزایش ۲ برابری یارانه گندم و نان در بودجه سال آینده از مسئولان شورای اقتصاد انتظار می‌رود که هرچه سریع‌تر قیمت گندم را برای سال زراعی آینده تعدیل کنند تا سطح زیر کشت برای سال زراعی آینده افزایش یابد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با تاکید بر اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده بیان کرد: اگر قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده تعدیل شود و به عبارت دیگر نرخ این محصول استراتژیک از خوراک دام کمتر باشد، بدیهی است که کشاورزان در صورت تولید از عرضه محصول به دولت خودداری می‌کنند.

سرویس خبری: کشاورزی

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *