اهم اخبار

افزایش ۳۳ درصدی قیمت نان در کردستان عراق/ آرد وارداتی از ترکیه گران شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

افزایش ۳۳ درصدی قیمت نان در کردستان عراق در سایه گران شدن آرد وارداتی از ترکیه یکبار دیگر اهمیت تولید محصولات اساسی از جمله گندم در داخل کشور را بیشتر روشن کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از راداو؛ افزایش قیمت نان در منطقه کردستان عراق که عمدتا به دلیل افزایش هزینه سوخت و قیمت آرد وارداتی است زنگ هشداری را برای نانوایان و مصرف کنندگان در این منطقه به صدا در آورد.

نانوایان منطقه سلیمانیه قیمت نان را در این منطقه ۳۳ درصد افزایش دادند که هر ۶ قرص نان را ۱۰۰۰ دینار معادل ۰٫۶۸ دلار فروختند که پیش از این مردم ۸ قرص نان را به این قیمت می‌خریدند.

سارگول حسن یک خریدار در این منطقه گفت: « اگر قیمت نان همچنان بالا باشد مردم قادر به خرید نان نخواهند بود.»

بر اساس این گزارش، سه عامل بالا رفتن قیمت آرد وارداتی از ترکیه و بالا رفتن هزینه های سوخت و نیز کاهش  ارزش دینار از دلایل گرانی نان در این منطقه است.

حاجی عثمان یک نانوا در منطقه سلیمانیه عراق که از ۱۱ سالگی این شغل را دارد، گفت: « از سال ۱۹۹۰ تاکنون چنین گرانی نان را در این منطقه شاهد نبوده‌ام.»

وی افزود: « ترجیح می‌دهم که نان ارزانتر باشد و ۶ قرص نان را به ۱۰۰۰ دینار بفروشم چرا که مردم فقیر هم توان خرید خواهند داشت. کسی که ثروتمند است برایش فرقی ندارد، حتی برای یک قرص نان هم می‌تواند هزار دینار بپردازد، اما شرایط برای مردم فقیر فرق می‌کند.

آزاد رمضان نانوای این منطقه گفت: قیمت آرد ترکیه بالا رفته و کسی هم در این زمینه پاسخگو نیست، گندم عراق هم کیفیت نانوایی بسیار ضعیفی دارد و نمی توانیم از آرد داخلی برای پخت نان استفاده کنیم.

وی ادامه داد، درحالی که یک بسته آرد ترکیه پیش از این ۲۷ هزار دینار بود ،اما اکنون به ۴۲ هزار دینار رسیده است، این افزایش قیمت پس از اینکه وزارت کشاورزی آمریکا پیش بینی‌هایی را از تولید گندم در جهان ارائه کرد، افزایش یافت.

آنها درعین حال تاکید کردند که نانوایان نیاز به سوخت و آرد دولتی دارند که از زمان شروع جنگ داعش در این منطقه قطع شده است و دولت این اقلام را به نانوایان نمی‌دهد.

نانوایان می‌گویند اگر دولت سوخت و آرد دولتی به آنها ندهد با قیمتی که اکنون می‌فروشند روزانه ۶۰ تا ۷۰ هزار دینار ضرر خواهند کرد.

سرویس خبری: بین الملل

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *