اهم اخبار

التهاب دوباره بازار مرغ؛ گرانفروشی مرغ به قیمت ۲۹ هزار تومان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

حجت گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده ۲۰ هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۲۹ هزار تومان است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۲۰ هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۲۹ هزار تومان است. هر چند در برخی مناطق مرغ با قیمت بالای ۳۰ هزار تومان هم عرضه می شود.

وی گنگ بودن شرایط بازار در ابلاغ رسمی قیمت ها بعد از پروسه زمانی طولانی را یکی از دلایل نوسان بازار مرغ اعلام کرد و افزود: این درحالی است که ابلاغ رسمی قیمت می تواند بازار را از سردرگمی‌خارج کند.

حجت ادامه داد: مرغداران حدود معادل نهاده دامی که با نرخ مصوب دریافت کردند، مرغ با نرخ متعادل ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان عرضه می کنند تا به فشار کمتری به مصرف کننده وارد شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران‌ گوشتی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: بارها اعلام کرده ایم‌که پیش بینی در شرایط کرونا بسیار سخت است چرا که هر لحظه این امکان وجود دارد که اتفاقی در بازار رخ دهد، اما در کل وضعیت جوجه ریزی به گونه ای است که تا پایان بهمن و اسفند با چالشی در عرضه مواجه نخواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه استقبالی برای خرید مرغ سایز در بازار وجود ندارد، گفت: با توجه به تخصیص نهاده تا سن ۴۰ روزگی و بعضا نبود کیفیت لازم برای نهاده های دامی موجب شده مرغ با وزن پایین در بازار عرضه شود که مرغدار به سبب نبود تقاضا برای مرغ سایز مجبور به نگهداری در سالن های پرورش و تامین بخشی از ذرت و کنجاله از بازار آزاد است که این موضوع قیمت نهاده را بشدت افزایش داده به طوریکه ذرت به بالای ۵ هزار تومان رسیده است.

به گفته حجت، با توجه به ایام‌پایانی سال از مسئولان دولتی انتظار می رود که به صورت تبصره ۱۰ درصد بیشتر نهاده تخصیص دهند تا آشفتگی بازار که ناشی از کمبود نهاده است، جبران شود و بازار مرغ به تعادل برسد.

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم، بیان کرد: با توجه به انگیزه مرغداران به تولید، جوجه ریزی به بالای ۱۲۰ میلیون قطعه می رسد که با این وجود در ایام‌ پایانی سال کمبود و افزایش قیمت در بازار مرغ نخواهیم داشت‌.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی‌همچنان دچار دوگانگی است، بیان کرد: بخشی از نهاده های دامی از طریق سیستم بازارگاه تا سن ۴۰ روزگی به ازای هر قطعه جوجه ۴ کیلو تخصیص داده می شود، اما کل نهاده از این محل قابلیت خرید ندارد و به دلیل کاهش استقبال کشتارگاه ها و مردم از مرغ درشت، بخشی از نهاده ها از بازار آزاد با نرخ های بالاتر تامین‌ می شود.

به گفته وی، هفته گذشته قیمت برخی ریز مغذی های طیور همچون لیزین، متیونین حداقل هر کیلو ۱۰ هزار تومان افزایش یافت که تمامی این عوامل قیمت تمام شده تولید را تحت تاثیر قرار می دهد.

حجت با اشاره به مشکلات سامانه بازارگاه بیان کرد: سامانه بازارگاه تا ۴۰ روزگی جوجه نهاده تخصیص می دهد، ضمن آنکه تا ۲ هفته اول پس از ورود جوجه به سالن، مرغداران مجبور به تامین نهاده از بازار آزاد هستند.

حجت ادامه داد: با وجود آنکه عمده مصرفی در خانوارها، مرغ سایز درشت است و فرهنگ سازی لازم برای مصرف مرغ استاندارد با وزن ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم نشده است، به همین خاطر مرغدار برای عرضه مرغ در سن ۵۰ روزگی ناگریز به تامین نهاده برای مدت ۱۰ روز از بازار آزاد است که این امر بر افزایش هزینه های تولید دامن می زند‌.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به دیگر چالش سامانه بازارگاه گفت: سامانه بازارگاه از زمانیکه جوجه وارد سالن می شود، نهاده تخصیص می دهد که با این وجود ۲ هفته از سن گله می گذرد و به علت آنکه مرغ موجود زنده است و نیاز به غذا دارد، مرغدار چاره ای جز تامین دان از بازار آزاد ندارد، به همین خاطر پیشنهادی از چند ماه قبل به وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تخصیص ۲۰ درصد از نهاده ها داده شده تا گرفتاری مرغداران رفع شود.

این مقام مسئول با انتقاد از تاخیر ستاد تنظیم بازار در اعلام نرخ مصوب جدید بیان کرد: با وجود افزایش کرایه های حمل و نقل و نرخ مصوب ذرت و کنجاله سویا،اما قیمت جدید مرغ اعلام نشده است، در حالیکه مسئولان قول دادند که طی ۲۰ روز قیمت ها را اصلاح کنند که متاسفانه با گذشت بیش از ۲ برابر این مدت زمان تغییری در نرخ ایجاد نشده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: تولید مرغ گوشتی همانند مرغ تخم گذار نیست که اگر مرغدار یک دوره با پروسه زیان مواجه شد، ماه بعد جبران شود چرا که تولیدکننده مرغ گوشتی زمانیکه مرغ به مرحله عرضه می رسد، بین ۳ روز تا ۷ روز باید مرغ تولیدی را در بازار توزیع کند که با توجه به تولید خطی و میزان جوجه ریزی، برخی واحدهای مرغداری به علت عرضه با نرخ های قبل از افزایش قیمت نهاده ها متحمل زیان هستند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *