اهم اخبار

انجمن صنایع غذایی آذربایجان شرقی مطرح کرد: تأمین مواد اولیه صنایع غذایی پیگیری شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

اعضای انجمن صنایع غذایی آذربایجان شرقی در نشستی با معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان شرقی، با انتقاد از عدم اختصاص منابع ارزی به گروه‌های کالایی ۲۱ به بعد، خواستار پیگیری مطالبات این صنعت در زمینه تأمین مواد اولیه شدند.

نشست اعضای انجمن صنایع غذایی استان با علی جهانگیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان شرقی و سازمان‌های مربوطه برگزار شد.

در این نشست یونس ژائله، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با اشاره به چالش پیش‌آمده در تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع غذایی و مشکلات پیش‌آمده در ثبت سفارش مواد اولیه با توجه به عدم اختصاص منابع ارزی به گروه‌های کالایی ۲۱ به بعد گفت: مسئولان امر در وزارت صنعت بدون هماهنگی با انجمن صنایع غذایی کشور اقدام به اصلاحاتی در نحوه حمایت ارزی از گروه‌های کالایی کرده‌اند که مطمئناً فعالان صنعت غذایی و دامی کشور را با چالش‌های جدی در روزهای آتی در تأمین مواد اولیه‌ای همچون روغن نباتی، شکر، ذرت، سویا، جو، اسانس‌ها و سایر افزودنی‌های دیگر خواهد کرد.

رئیس انجمن صنایع غذایی استان در این نشست با اشاره به نامشخص بودن نحوه حمایت دولت از گروه‌های کالایی ۲۱ به بعد که در تصمیمات جدید دولت از حمایت‌های ارزی دولت خارج شده‌اند، از مسئولان امر خواست به‌منظور حمایت از تولید داخلی در سال جهش تولید با فعالان اقتصادی در گروه‌های کالایی مختلف هم‌اندیشی کرده و در تصمیمات اتخاذ شده با توجه به حمایت از تولید ملی بازنگری به عمل آورد.

او در این خصوص یادآور شد: به‌منظور عدم وقفه در تولید محصولات صنایع غذایی، ارز مورد نیاز این واحدها را تأمین و اجازه واردات مواد اولیه اساسی را به فعالان مناطق مختلف کشور در راستای جلوگیری از بروکراسی‌های زائد اداری فراهم آورند؛ تا واحدهای فعال به شیوه آسان‌تری بتواند نیازهای اساسی خود را تأمین کنند.

ژائله حمایت همه‌جانبه مسئولان امر در تکمیل زنجیره تأمین گروه‌های مختلف کالایی را با توجه به نظرات فعالان حوزه‌های مربوط را عمده راهکار اصلاح ساختاری در اقتصاد کشور خواند و ابراز امیدواری کرد: با بازنگری در نحوه حمایت از گروه‌های کالایی در شرایط سخت اقتصادی امکان فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی در سال جهش تولید بیش‌ازپیش محقق شود.

علی جهانگیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر آثار مثبت حضور فعالان اقتصادی مناطق مختلف کشور در واردات مواد و کالاهای مورد نیاز کشور اظهار امیدواری کرد: با مساعدت وزارت صمت و سازمان‌های ذی‌ربط این وزارتخانه این امر در راستای حمایت از تولید ملی فراهم شود.

در این نشست مقرر شد مطالبات اساسی فعالان اقتصادی به‌خصوص صنایع غذایی استان در خصوص تعیین تکلیف ارز گروه‌های کالایی از گروه ۲۱ به بعد که در سال جاری از حمایت ارزی دولت خارج شده‌اند و امکان واردات کالاهای اساسی واحدهای تولیدی و صنعتی استان توسط فعالان اقتصادی استان به‌منظور جلوگیری از بروکراسی‌های زائد اداری و جلوگیری از انحصار در واردات از طریق سازمان صمت استان پیگیری شود.

همچنین مقرر شد جلسه‌ای در راستای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در حوزه صنایع غذایی با مسئول شورای هماهنگی بانک‌های استان به‌منظور ارائه تسهیلات و حمایت بیشتر از صنایع استان با رعایت سقف حمایتی بانک‌های استان با توجه به منابع سپرده‌گذاری شده مردم استان در محل اتاق تبریز تشکیل شود.

حمایت جهاد کشاورزی از فعالان بخش کشاورزی با ارائه مشاوره‌های مناسب در حوزه‌های کاشت، داشت و برداشت با هدف بهره‌وری مناسب از خاک استان در راستای تأمین گندم و سایر محصولات کشاورزی نیز از دیگر مواردی بود که در این نشست بر آن تأکید شد.

حمایت از واحدهای صنعتی استان به‌منظور تکمیل زنجیره تأمین استان در مراحل مختلف تولید و صادرات از موارد طرح شده در این نشست بود

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *