اهم اخبار

با تلاش محققان کشور حاصل شد: ورود پلیمرهای ضد قارچ و کپک به صنعت صادرات خشکبار و آجیل

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محققان کشور به فرمولاسیون تولید پلیمرهای هوشمند ضد قارچ و کپک دست یافتند و با انعقاد قراردادی این محصول در بسته‌بندی خشکبار و آجیل صادراتی مورد استفاده قرار گرفته است؛ چراکه به گفته مجری طرح با استفاده از این بسته‌بندی ماندگای محصولات تا ۳ برابر افزایش می‌یابد.

مصطفی ناجی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، تولید پلیمرهای هوشمند را از دستاوردهای این مطالعات نام برد و گفت: در این پروژه مواد پلیمری طی فرایندی به پلیمرهایی با خواص ضد باکتری،‌ قارچ و کپک تبدیل و تولید شد. این پلیمرهای هوشمند باعث افزایش عمر محصولات داخل بسته‌بندی خواهد شد و از این رو مواد غذایی بی‌نیاز از مواد نگهدارنده می‌شوند.

وی با بیان اینکه با استفاده از کامپاندرهای پلیمری خواص آنتی باکتریال به پلیمرهای تولیدی اضافه شد، خاطر نشان کرد: فرآیند آنتی باکتریال کردن این پلیمرها کاملا ارگانیک است و مواد شیمیایی حاوی نانو نقره در ساخت این پلیمرها به کار برده نشده است.

ناجی، افزایش قابلیت صادرات را از مزایای این محصول دانست و یادآور شد: تاییدیه‌های این محصول اخذ شده است و به راحتی می‌توان از این محصول برای صادرات حتی به حوزه کشورهای اتحادیه اروپا بهره برد.

مجری طرح با بیان اینکه این محصول در بسته‌بندی محصولات غذایی کاربرد دارد، اظهار کرد: نتایج آزمایشات انجام شده بر روی این محصول نشان داد که بسته‌بندی حاوی این پلیمر قادر است محصولات غذایی را در مدت ۴۵ روز بدون کپک و فساد نگه دارد.

وی با تاکید بر اینکه این بسته‌بندی عمر ماندگاری مواد غذایی را تا ۳ برابر افزایش می‌دهد، گفت: در قراردادی که با یکی از شرکت‌های صادرکننده خشکبار منعقد کردیم، قرار است از این پلیمر در بسته‌بندی آجیل و خشکبار استفاده شود.

ناجی یکی از مشکلاتی بسته‌بندی‌های محصولات کشاورزی را ماندگاری کم محصولات و نوع طراحی آنها دانست و یادآور شد: مشتری پسندشدن بسته‌بندی یکی از چالش‌های این صنعت بود که در نهایت به طراحی مناسب دست یافتند.

وی اضافه کرد: ولی از سوی دیگر از آنجایی که این محصولات صادراتی هستند، ۶ تا ۹ ماه زمان نیاز است تا محصولات به کشور مقصد برسد که در این مدت موجب تخریب خشکبار می‌شد که در این شرایط محصول به کشور بازگردانده می‌شود؛ از این رو این شرکت صادرکننده به فکر استفاده از روش‌هایی بود که با اضافه کردن مواد نگهدارنده، زمان ماندگاری این محصولات افزایش یابد.

ناجی ادامه داد: در این همکاری پس از تهیه فیلم‌های پلیمری، این فیلم به محصول ضد باکتری و ضد قارچ تبدیل می‌شود و پس از آن این فیلم در شرکت برای بسته‌بندی استفاده خواهد شد.

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *