اهم اخبار

برنج مازندران زودتر وارد بازار می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران پیش بینی کرده است که محصول نیمی از شالیزارهای این استان حداکثر تا ۳۵ روز دیگر وارد بازار شود.

دلاور حیدرپور روز شنبه به خبرنگار ایرنا در ساری گفت که اکنون ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران واقع در دشت هراز وارد مرحله خوشه دهی شده است.
وی افزود: نیمی از شالیزارهای استان مازندران در دشت هراز واقع است.
بر اساس آمار جهاد کشاورزی ، امسال حدود ۲۲۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران نشاء کاری شد که ۱۱۰ هزار هکتار آن در شهرستان های آمل ، بابل ، محمودآباد ، فریدونکنار و بابلسر واقع است که به خاطر مشروب شدن از رودخانه هراز به دشت هراز معروفند.
برنجکاری در دشت هراز برای بهره مندی بهینه از آب رودخانه هر ساله ۲۰ روز تا یک ماه زودتر از سایر مناطق مازندران انجام می شود.
بر اساس اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی ، امسال شالیکاران مازندران دستکم دو هفته زودتر از سال های قبل شالیزارهای خود را نشاء کردند تا علاوه بر استفاده بهینه از آب ، به کشت دوم نیز برسند.
فاصله برنجکاری در دشت هراز با مناطق مرکزی و شرق مازندران سبب می شود تا علاوه بر تنظیم عرضه برنج در بازار ، کمبودی در استفاده از امکانات و تجهیزات کشاورزی از جمله دستگاههای نشاء کار ، کارگران نشاء کار و کمباین های مخصوص درو شالی ایجاد نشود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران وضعیت رویشی و پنجه زنی شالی را در دشت هراز مطلوب ارزیابی کرد و گفت : هم اکنون کمتر از سه درصد اراضی شالیزاری شرق و ارتفاعات مازندران در مرحله نشاء کاری قرار دارد .
** پایبندی دولت به منع واردات برنج در فصل برداشت
حیدرپور با تاکید بر این که دولت یازدهم به مصوبه منع واردات برنج در زمان برداشت محصول داخلی پایبند است ، اظهار داشت : در ۲ سال اخیر واردات برنج تحت کنترل بوده و به اندازه نیاز نیز ثبت سفارش شده است .
وی اضافه کرد : در دولت یازدهم وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تنظیم بازار را بر عهده گرفته است و واردات برنج بر اساس نیاز کشور ثبت سفارش می شود و در زمان برداشت برنج نیز صورت نمی گیرد.
حیدرپور خاطرنشان کرد: بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه یک میلیون و ۸۰۰ تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن برنج در داخل کشور تولید می شود که نیاز کشور ۲ میلیون و ۶۰۰ تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است.
وی با بیان اینکه پارسال کمتر از ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شد، بیان داشت: با کنترل دقیق واردات، وضعیت قیمت بازار داخلی برنج نیز ساماندهی شده است.
حیدرپور با بیان اینکه امروز قیمت هرکیلوگرم برنج داخلی طارم در شالیکوبی های استان مازندران حدود ۹۰ هزار ریال است، بیان کرد: رغبت و تقاضا برای خرید برنج های داخلی نیز زیاد شده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *