اهم اخبار

توسط محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران انجام گرفت:ارزیابی تنوع زیستی مخمری در نمونه های سنتی کفیر ایرانی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محققان بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی زیستی ایران با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ (جهاد دانشگاهی)، تنوع زیستی مخمری در نمونه‌های سنتی کفیر ایرانی را مورد ارزیابی قرار دادند.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی ، دکتر شقایق نصر، عضو هیات علمی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی گفت: کفیر یک نوشیدنی تخمیری است که به دلیل حضور مخلوطی از باکتری‌ها و مخمرها در ماتریکس پلی‌ساکاریدی آن ویژگی‌های فراسودمند بسیاری دارد. اگرچه جمعیت باکتریایی در کفیر، جمعیت غالب محسوب می‌شوند، حضور مخمرها نقش مهمی در ایجاد طعم و ترکیب شیمیایی نهایی کفیر ایفا می‌کند.

دکتر نصر افزود: وجود سویه‌های مخمری برای ایجاد تعادل میکروبی که به مورد نیاز جمعیت‌های باکتریایی پروبیوتیک (مانند ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه و نیز برخی ترکیباتی که در ایجاد طعم کفیر نقش دارند) منجر می‌شود، ضروری است. در این مطالعه ۱۰ نمونه کفیر سنتی از شهرهای ایران (مشهد، تهران و زنجان) جمع آوری شدند. رقت‌های سریال از نمونه‌ها بر روی محیط کشت رزبنگال آگار تهیه شد و پلیت‌ها در دمای °C۲۵  برای مدت ۴۸ ساعت گرماگذاری شدند. کلونی‌های قارچی بر روی محیط کشت YPG آگار در شرایط مشابه تجدید کشت و خالص‌سازی شدند. ویژگی‌های مورفولوژیک و بیوشیمیایی ایزوله‌ها مطابق روش‌های استاندارد ارزیابی شد. مورفوتایپ‌های مختلف با تعیین توالی ژنهای D۱/D۲ زیرواحد بزرگ ریبوزومی شناسایی شدند.

عضو هیات علمی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران خاطر نشان کرد: در نتیجه این تحقیق ۴۱ سویه مخمری از ۱۰ نمونه متفاوت کفیر بدست آمد و ۱۷ مورفوتایپ برای شناسایی مولکولی انتخاب شد. لذا همه مورفوتایپ‌های منتخب فاقد فعالیت اوره آزی و در واکنش DBB منفی بودند و لذا به آسکومایست‌ها تعلق داشتند. همچنین تعیین توالی مورفوتایپ‌ها نشان داد ۷ سویه به Pichia fermentans، شش سویه به Kluyveromyces marxianus و سه سویه به Saccharomyces cerevisiae و یک سویه به Pichia kudriavzevii بیشترین قرابت را داشتند. از این رو به نظر می‌رسد جنس‌های Pichia و Kluyveromyces جنس‌های غالب مخمری در نمونه‌های کفیر سنتی بررسی شده بودند.

به گزارش روابط عمومی  مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، نتایج این تحقیق در بیست و دومین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی ایران که از تاریخ ۶ الی ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ برگزار شد، به صورت مقاله ارائه شد. 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *