اهم اخبار

تولید بسته‌های سس با استفاده از جلبک دریایی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک استارت آپ انگلیسی اخیرا در اقدامی برای کمک به محیط زیست موفق به تولید بسته‌های سس‌های مختلف با استفاده از جلبک دریایی شده است. این شرکت این کار را با هدف مقابله با میلیون‌ها تن پلاستیک جمع شده در گورستان ضایعات انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از دیلی میل، انسان‌ها بیش از ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک در سال تولید می‌کند که نیمی از آن یک بار مصرف است. از آن مقدار حدود ۲۶.۸ میلیون تن به گورستان پسماند شهری یا خاک‌چال می‌رود و بیش از هشت میلیون تن به اقیانوس‌ها راه پیدا می‌کنند.

اکنون یک استارت آپ انگلیسی در اقدامی جالب در تلاش برای حذف پلاستیک‌ها، برای بسته بندی سس گوجه فرنگی، خردل، سس سویا یا هر نوع چاشنی دیگری یک راه حل نوین ارائه کرده است.

استارت آپ “نتپلا”(Notpla) با استفاده از جلبک دریایی موفق به تولید ساشه‌هایی موسوم به “اوهو”(Ooho) شده است که این ساشه‌ها زیست تخریب پذیر، قابل کمپوست و حتی خوراکی هستند.

در این عملیات جلبک دریایی پرورش یافته در شمال فرانسه خشک شده و به صورت پودر درآمده و پس از انجام عملیاتی بر روی آن، ماده مذکور به یک ماده شفاف که می‌تواند مانند پلاستیک قالب گیری شود، تبدیل می‌شود.

محققان گفتند جلبک دریایی به دلیل پایداری و رشد سریع، یک ماده پایه خارق‌العاده برای انجام این کار است.

“رودریگو گارسیا گونزالس”(Rodrigo Garcia Gonzalez)، بنیانگذار نتپلا گفت یک نوع جلبک دریایی که این شرکت استفاده می‌کند، روزانه سه فوت رشد می‌کند. آیا می‌توانید تصور کنید چیزی به این سرعت رشد کند؟ برای انجام این کار شما به کود احتیاج ندارید و نیازی به آبیاری آن نیست. ساشه‌ها در اندازه‌های مختلف از یک اونس گرفته تا دو اونس(۲۸ تا ۵۶ گرم) موجود هستند. نام “اوهو” برای این ساشه برگرفته از واکنش مردم است که برای اولین بار آن را می‌بینند.

این شرکت با “جاست ایت”(Just Eat) یک اپلیکیشن ارسال غذا در انگلیس، در یک برنامه آزمایشی برای ارائه سس گوجه فرنگی، سس کباب و سایر چاشنی‌ها همکاری کرده است.

“جونو ویلسون”(Juno Wilson) مدیر پروژه های این استارت آپ گفت: آنچه که ما انجام داده‌ایم، جایگزینی اسید پلی‌لاکتیک با مواد طبیعی است. بنابراین حتی اگر به طبیعت وارد شود، مانند یک قطعه میوه یا سبزیجات به طور طبیعی تخریب می‌شود.

پلی لاکتیک اسید یا اسید پلی‌لاکتیکیا پلی لاکتاید(پی ال ایPLA) نوعی پلی‌استر آلفاتیک ترموپلاستیک قابل تجزیه زیستی و فعال زیستی می‌باشد که از منابع تجدید پذیر مانند نشاسته ذرت(در ایالات متحده و کانادا) کاساوا ریشه‌های چیپس یا نشاسته(عمدتاً در آسیا) یا نیشکر(در بقیه جهان) به دست می‌آید.

سرویس خبری: بین الملل

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *