اهم اخبار

تولید سالانه گوشت قرمز از مرز یک میلیون تن می‌گذرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیرجهادکشاورزی گفت: در چارچوب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی تا افق ۱۴۰۴ تولید سالانه گوشت قرمز به یک میلیون و ۵۰ هزار تن و شیر ۱۵ میلیون تن افزایش می یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن رکنی اظهارداشت: در زیر بخش معاونت امور تولیدات دامی و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، پروژه افزایش ضریب خود اتکایی گوشت قرمز و شیر در بازه زمانی ۱۰ ساله تدوین شده است که امیدوار هستیم براساس آن در چارچوب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی تا افق ۱۴۰۴ تولید گوشت قرمز به یک میلیون و ۵۰ هزار تن و شیر به ۱۵ میلیون تن برسد.

وی افزود: براساس این پروژه، یکی از راهکارهای افزایش تولید گوشت قرمز، استفاده از دام‌های پر تولید از طریق اصلاح نژاد دام‌های سنگین است.

رکنی با بیان اینکه گاوهای دو منظوره سمینتال جزو نژادهای ممتاز دنیا به لحاظ کمیت و کیفیت در تولید گوشت و کیفیت در تولید شیر است، اظهار داشت: در دو ماهه نخست امسال یک هزار راس گاو دو منظوره سمینتال برای اصلاح نژاد دام‌های سنگین به کشور منتقل شده است که امیدواریم زمینه تحولات ژنتیکی در واحدهای صنعتی را ایجاد کند.

وی درباره دام‌های سبک نیز تصریح کرد: در زمینه اصلاح نژاد دام‌های سبک به دنبال بهبود راندمان تولید از طریق دام‌هایی با ظرفیت بالای تولید شیر و سرعت رشد هستیم که  برای این منظور در دو ماهه ابتدای سال جاری ۵۰۰ راس دام سبک مولد اصلاح نژادی به کشور انتقال یافته است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، تامین ۱۰۰ هزار دوز مایع ژنیتیکی در دو ماهه نخست امسال را اقدامی برای اصلاح نژاد دام های سبک عنوان کرد.

وی در همین حال ایجاد تعادل بین جمعیت دامی و منابع علوفه‌ای را از برنامه‌های این معاونت در چارچوب اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ظرف ۱۰ سال قرار است ۳۰ میلیون راس دام سبک کاهش یابد و با افزایش بهره وری تولیدات دامی مورد نیاز تامین شود.

رکنی، ایجاد زنجیره‌های تولید گوشت قرمز را از دیگر برنامه‌ها برای ساماندهی از مرحله تولید تا عرضه عنوان کرد و اظهار داشت: با ایجاد این زنجیره‌ها، واحدهای دامی توانمند تولید علوفه، کشتار و عرضه گوشت قرمز را بر عهده می‌گیرند.

وی افزود: تا کنون تعداد محدودی از واحد های صنعتی دام اقدام به ایجاد این زنجیره کرده‌اند که باید گسترش یابد.

این مقام مسئول، ترویج علوفه‌هایی که نیاز آبی کمتری دارند را از دیگر راهکارها در پروژه افزایش ضریب خود اتکایی گوشت قرمز عنوان و تصریح کرد: با کمک دستاوردهای تحقیقاتی، این گونه از علوفه‌ها یا فرآورده‌های فرعی همچون سرشاخه‌های نیشکر و پوست پسته وارد خوراک دام می‌شود.

وی، بهسازی و نوسازی جایگاه دامی، ارتقای مکانیزاسیون در واحدهای تولید، تفاهم با بانک کشاورزی و استمرار خط اعتباری برای توسعه مکانیزاسیون را از دیگر برنامه‌ها برای افزایش ضریب خود اتکایی گوشت قرمز بر شمرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد افزایش ضریب خوداتکایی شیر در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز پیش بینی کرد: سرانه تولید شیر تا افق ۱۴۰۴ به ۱۶۹ کیلوگرم برسد.

وی میانگین سرانه تولید جهانی شیر را ۱۰۷ کیلوگرم و سرانه فعلی تولید شیر در کشور را ۱۱۶ کیلوگرم عنوان کرد وافزود: برآورد می‌شود امسال ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تن شیر با سرانه ۱۲۰ کیلوگرم تولید شود.

وی اظهار داشت: با توجه به هدف‌گذاری افزایش تولید شیر، برنامه‌هایی با هماهنگی و مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شهرداری‌ها برای افزایش سرانه مصرف شیر در کشور داریم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *