اهم اخبار

جای خالی ایران در بازار بزرگ کازان روسیه پر می‌شود؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در حاشیه دوازدهمین همایش بین المللی اقتصادی «روسیه- جهان اسلام» و چهاردهمین نمایشگاه حلال با عنوان «روسیا حلال اکسپو» در کازان پایتخت جمهوری تاتارستان یک اتفاق خوب برای ایران رقم خورد و آن هم فراهم شدن مقدمات عرضه محصولات دامی و کشاورزی کشورمان در بازار بزرگ این منطقه مهم روسیه بود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ همین سه روز پیش بود که در حاشیه دوازدهمین همایش اقتصادی «روسیه – جهان اسلام» و چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محصولات حلال در شهر کازان، در دیدار «مراد زبارف» وزیر کشاورزی جمهوری تاتارستان با «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه دو طرف خواستار برقراری همکاری در حوزه های کشاورزی و دامداری شدند و در همین نشست سفیر کشورمان خواستار تشکیل کارگروهی بین سفارت و وزارت کشاورزی تاتارستان و همچنین ایجاد مرکز تجاری ایرانیان و سرای ایرانی در کازان شد که در نتیجه این خواسته، وزیر این جمهوری هم پیشنهاد داد ایران غرفه هایی را در مجتمع بزرگ تولید و عرضه محصولات دامی و کشاورزی  پایتخت تاتارستان موسوم به «پارک کشاورزی و صنعت» در اختیار گیرد.

در آن دیدار وزیر کشاورزی جمهوری تاتارستان با اشاره به ظرفیت های بالای کشاورزی و دامداری دو طرف خواستار برقراری همکاری گسترده با ایران شد که مورد موافقت سفیر کشورمان قرار گرفت و جلالی نیز برای برقراری این ارتباط در مرحله اول پیشنهاد تشکیل کارگروهی بین دو طرف و ایجاد مرکز تجاری ایرانیان و سرای ایرانی را برای عرضه محصولات دامی و کشاورزی ایران را داد.

جای خالی ایران در بازار بزرگ کازان روسیه پر می‌شود؟

سفیر ایران گفت: در شرایطی که ایران و جمهوری تاتارستان ظرفیت های خوبی برای همکاری دارند ولی عملا دو طرف صادرات و وارداتی ندارند بنابراین تشکیل کارگروهی برای برقراری ارتباطات و آغاز همکاری ها ضروری است و سپس خواستار ایجاد مرکز تجاری ایرانیان در کازان برای عرضه محصولات دامی و کشاورزی کشورمان شد و در نتیجه زبارف وزیر تاتارستانی ضمن موافقت با تعیین کارگروه، پیشنهاد داد ایران در مجتمع بزرگ عرضه محصولات کشاورزی و دامی غرفه هایی را داشته باشد.

بلاتکلیف ماندن تعیین سرکنسول و خلا حضور ایران در بازار تجاری کازان

خلاء حضور ایران در بازار کازان در حالی است که بازار کشاورزی و دامی تاتارستان عملا در دست ترکیه و برخی کشورهای عربی است.

ایران با وجود داشتن سرکنسولگری در کازان چندین سال است که فاقد سرکنسول است تا نتواند با رایزنی های ضروری دیپلماتیک سهمی از بازار بزرگ تجاری و اقتصادی تاتارستان را نصیب خود کند اما برخی کشورها بخصوص ترکیه با توسعه و تقویت سرکنسولگری خود در پایتخت جمهوری تاتارستان سهم زیادی از بازار کازان را در اختیار خود گرفته اند.

سفارت ایران در مسکو در حاشیه همایش سه روزه اقتصادی روسیه و جهان اسلام با توجه به خلاء حضور سرکنسول ایران در کازان پا پیش گذاشت تا بلکه بتواند با رایزنی های دیپلماتیک خود حضور کشورمان را در بازار کشاورزی این منطقه مهم برقرار کند.

سفیر ایران و هیات همراه به دنبال نتایج نشست با وزیر کشاورزی جمهوری تاتارستان روز شنبه در آخرین روز سفر کاری خود به کازان از این مجموعه بازدید و ضمن گفت و گو با مدیرعامل این مجتمع و برخی از غرفه داران عرضه محصولات ایرانی در این مجتمع بزرگ را مورد سنجش و بررسی قرار داد.

برخی غرفه داران چند محصول ایرانی مثل پسته و خرما را را به هیات ایرانی نشان دادند که با بسته بندی از طریق کشورهای دیگر با قیمت بسیار بالایی به مشتریان عرضه می شد. این موضوع در حالی است که این محصولات با کیفیت عالی و به وفور در ایران وجود دارد که در صورت فراهم شدن شرایط مناسب می توان بازار خوبی در کازان برای کشاورزان و دامداران کشورمان به دست آورد.

«واسب الک» مدیرعامل مجموعه «پارک کشاورزی» کازان که هیات ایرانی را در این بازدید همراهی و توضیجات کاملی از این مجتمع مدرن ارایه کرد مدیریت این  مجتمع را صد در صد دولتی عنوان کرد و گفت: جای محصولات ایرانی در این مجتمع خالی است و ما مشتاقانه منتظر حضور  ایران در این مجموعه هستیم.

 وی گفت: این مجموعه هشت سال است که راه اندازی شده است و  با داشتن روزانه بیش از ۱۴ هزار بازدیدکننده، علاوه بر عرضه محصولات داخلی، محلی برای ارائه تولیدات کشاورزی و دامی بسیاری از کشورهای منطقه است که جای محصولات ایران به صورت مستقیم خالی است.   

وی گردش تجاری این محموعه را در سال گذشته دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: ۱۸ هزار قلم کالای کشاورزی و دامداری در این مکان که  بیش  از یکهزار نفر درآن  فعالیت دارند عرضه می شود.

به دنبال بازدید هیات سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو از این بازار بزرگ عرضه محصولات کشاورزی و دامی و همچنین گفت و گوی سفیر ایران با مدیر عامل آن مقرر شد گروه اقتصادی سفارت ایران موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

در اولین نشست گروه اقتصادی سفارت و مسوولان این مجتمع که بعد از بازدید هیات ایرانی انجام شد دو طرف تصمیم گرفتند طی هفته آینده مذاکرات را برای اختصاص چندین غرفه به ایران و همچنین ارائه محصولات ایرانی در این مجتمع بزرگ از سر بگیرند.

جای خالی ایران در بازار بزرگ کازان روسیه پر می‌شود؟

درباره پارک کشاورزی و صنعت کازان بیشتر بدانیم  

پارک کشاورزی کازان در فضایی به وسعت حدود ۲۲ هزار متر مربع برای عرضه و تولید محصولات کشاورزی و دامی در حدود ۵ کیلومتری شهر کازان واقع شده است.

در این مجموعه علاوه بر عرضه انواع محصولات دامی و کشاورزی محلی به مساحت ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع، محلی نیز با وسعت هفت هزار متر مربع  برای تولید فراورده های این محصولات ایجاد شده است.

این مجتمع مجهز به سردخانه های وسیع و دستگاهها و سیستم های فنی و پیشرفته کامل حمل و انتقال محصولات است به طوری که یک سیستم عرضه و تولید محصولات کشاورزی و دامی را به طور کامل دریک مجموعه مدرن فراهم کرده است.

وزارت توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه در ۲۳ آوریل ۲۰۱۲ با ایجاد «پارک کشاورزی و صنعتی جمهوری تاتارستان» در کازان موافقت کرد و درسال ۲۰۱۳ افتتاح شد. این مجموعه تحت نظارت زارتخانه های اقتصاد و کشاورزی جمهوری تاتارستان است و  در راستای حمایت از کارآفرینی، توسعه و حمایت از مشاغل کوچک و متوسط ‌تاسیس شده است.

پارک کشاورزی و صنعتی جمهوری تاتارستان مجموعه ای از املاک و مستغلات است که در زمینی به مساحت ۸.۴ هکتار واقع شده است و هدف آن توسعه مشاغل کوچک و متوسط ‌در زمینه کشاورزی و تولید، ذخیره سازی، فرآوری و فروش محصولات کشاورزی است.

چرا برقراری ارتباط اقتصادی با جمهوری تاتارستان مهم است

جمهوری مسلمان‌نشین تاتارستان با ‪ ۶۸‬هزار کیلومترمربع مساحت و حدود چهار میلیون نفر جمعیت در منطقه ولگا قرار گرفته و از مناطق توسعه یافته روسیه محسوب می‌شود.

مطابق قوانین روسیه، جمهوری تاتارستان امکان برقراری ارتباط مستقیم با کشورهای متعددی را یافته است و در حال حاضر با کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران، آمریکا، آلمان، ایتالیا و ترکیه همکاری می کند.

جمهوری تاتارستان یکی از مناطق عمده نفتی و صنعتی فدراسیون روسیه است، ضمن آنکه استخراج نفت، ماشین‌سازی، کشتی‌سازی و همچنین پارک‌های فناوری و دستاوردهای علوم ربات و بیوتکنولوژی، از قابلیت ‌های این کشور در ایجاد فرصت‌های مشترک اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران است.

سرمایه گذاری های روسیه در جمهوری تاتارستان در چند سال اخیر گواه این واقعیت است که روس ها به دنبال ارایه الگویی موفق از یک شهر اسلامی در مرکز پهناورترین کشور جهان هستند.

کازان مرکز آموزش بزرگ روسیه خوانده شده است بطوریکه  هم ‌اکنون ۱۸۰ هزار دانشجو در آکادمی علوم، دانشگاه فدرال، انستیتوهای پژوهشی شهر کازان اشتغال به تحصیل دارند که در بین آنها شماری از دانشجویان ایرانی نیز حضور دارند.

مرکز ایران‌شناسی در دانشگاه فدرال کازان نیز فعالیت دارد و موجب افزایش همکاری مشترک محققان ایرانی و تاتار شده است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *