اهم اخبار

جدیدترین تصمیمات ستاد تنظیم بازار برای کاهش قیمت حبوبات

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در پی افزایش قیمت حبوبات طی ماه‌های اخیر، در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد بانک مرکزی تامین ارز این اقلام را در اولویت قرار دهد و تمام دستگاه‌های نظارتی ضمن تشدید بازرسی‌ها به ویژه کنترل انبارها و واحدهای بسته بندی با احتکار و عدم رعایت مراتب سود مصوب برخورد کنند.

به گزارش ایسنا، در پی گزارش سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان از وضعیت قیمت انواع حبوبات در بازار مقرر شده که بانک مرکزی بدون فوت وقت نسبت به تأمین ارز محموله‌های حبوبات موجودی رسوب بنادر و ثبت سفارش های مربوطه اقدام کند.

همچنین با توجه به کاهش میزان واردات کسری نیاز بازار حبوبات (به میزان ۳۴٪ در تاریخ منتهی به ۱۰ خرداد  ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل) به دلیل تغییر نرخ ارز این کالا مقرر شده تشکل‌های موضوعی از جمله اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتحادیه های مربوطه  کسری نیاز بازار بدون فوت وقت تامین کنند.

در راستای مدیریت منابع ارزی کشور نیز وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده ضمن برنامه ریزی تولید مکفی انواع حبوبات متناسب با نیاز داخلی (رفع وابستگی) برنامه فصلی و ماهانه تولید و رشد آنها را ارائه کند.

  همچنین در راستای تننظیم مؤثر بازار انواع حبوبات و تشدید کنترل و نظارت مقرر شده سازمان های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور و تمام دستگاه های نظارتی از جمله سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با تشدید بازرسی ها به ویژه کنترل انبارها و واحدهای بسته بندی با احتکار و عدم رعایت مراتب سود مصوب مطابق ستورالعمل مربوطه با تخلفات برخورد کنند.

در ماه‌های اخیر قیمت برخی غلات و حبوبات افزایش چشمگیری داشته که به گفته دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بسته شدن مرزهای وارداتی و صادراتی، بعضی از کشورها صادرات برخی از محصولاتشان را محدود و ممنوع کردند و همین امر باعث شد افرادی که بار غلات و حبوبات دارند نیز محصولاتشان را با قیمت بیشتری بفروشند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *