اهم اخبار

حجتی اعلام کرد:امکان پرورش آناناس /کشاورزی کمترین مشکل را در شرایط تحریم دارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وزیر جهاد با بیان اینکه امکان استفاده از آب در سواحل برای ایجاد شهرک های گلخانه ای از جمله پرورش آناناس وجود دارد،گفت: بخش کشاورزی در شرایط تحریم،کمترین مشکلات را خواهد داشت.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی در جمع مدیران ارشد و روسای سازمان جهاد کشاورزی استان های این وزارت با بیان این که آمریکا همه توان خود را برای همسو کردن سایر کشورها در اعمال تحریم ها علیه ایران به کار بسته است، این اقدام آمریکا را نشان دهنده قدرت جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: ظرفیت ها و توانمندی های فراوانی در داخل به ویژه بخش کشاورزی به عنوان خصوصی ترین بخش اقتصادی کشور وجود دارد و با توجه به این که تولید و تامین نیازهای غذایی مردم بر عهده این بخش است، ارزان و آسان ترین ارز در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد و در این زمینه هیچ محدودیتی نداریم.

وی با اشاره به این که با تدبیر، اتحاد و هماهنگی همه مردم و دستگاه ها می توانیم در مدت کوتاهی در این جنگ اقتصادی بر تحریم ها پیروز شویم، گفت:بخش کشاورزی با اتکا به توانمندی های داخلی، در شرایط تحریم، کمترین مشکلات را خواهد داشت.

حجتی بر ضرورت ساماندهی نظام تولید و عرضه محصولات کشاورزی تاکید و خاطرنشان کرد:تعاونی ها و تشکل های تولیدی با حمایت و مشارکت صندوق های سرمایه گذاری بخش کشاورزی باید فرآیند تولید از مرحله تامین نهاده ها تا بازاررسانی و دسترسی مردم به تولیدات کشاورزی را بر عهده بگیرند.

وزیر جهاد کشاورزی، ایجاد ساختار و توانمندسازی تعاونی ها و تشکل های تولیدی بخش کشاورزی را لازمه پذیرش این مسئولیت مهم برشمرد و یادآور شد:باید به گونه ای اقدام کنیم که دیگر افرادی به نام سلطان واردات شکر در کشور نداشته باشیم.

وی ادامه داد:با برنامه ریزی ها و اقدامات فنی صورت گرفته در دولت تدبیر و امید، امسال به رکورد بیش از ۲ میلیون تن شکر در کشور دست یافته ایم و با راه اندازی کارخانه ای در دزفول، گامی دیگر به خودکفایی کشور در تولید شکر نزدیک تر خواهیم شد.

وی، تاسیس صنایع فرآوری محصولات کشاورزی به ویژه در قطب های تولید را برای افزایش ماندگاری تولیدات کشاورزی ضروری عنوان کرد و افزود:با توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی امکان عرضه محصولات با قیمت مناسب در همه ایام سال فراهم و همچنین از زیان کشاورزان ناشی از عرضه گسترده این محصولات در بازه زمانی کوتاه جلوگیری می شود.

حجتی با اشاره به صرفه جویی ۹۰ درصدی مصرف آب در گلخانه ها، افزایش سطح گلخانه های کشور از حدود ۸۰۰۰ هکتار در سال ۹۲ به بیش از ۱۲ هزار هکتار در سال ۹۶ را قابل توجه ولی ناکافی دانست و خطاب به مدیران استانی بر ضرورت رفع موانع و تسهیل فرآیند احداث گلخانه ها در کشور تاکید کرد.

وی گفت:احداث گلخانه در محدوده باغ هایی که آب و پروانه بهره برداری دارند به منظور کمک به تولید و درآمد کشاورزان نیاز به مجوز جدید ندارد.

حجتی اظهار داشت:اختیارات و توانمندی کافی در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد و مدیران استانی به عنوان مشاور و مباشر باید امور سرمایه گذاری و تولید متقاضیان و کارآفرینان را آسان و تسریع کنند.

وزیر جهاد کشاورزی، آبخیزداری و تثبیت شن های روان را از وظایف مهم این وزارت برای حفظ منابع آب و خاک و دارایی های مردم برشمرد و افزود:باید با استفاده از اعتبارات استانی و مشارکت جوامع محلی نسبت به مالچ پاشی و جلوگیری از ماسه های روان اهتمام بیشتری شود.

وی با اشاره به مزایای آبخیزداری تصریح کرد: با تجمیع اعتبارات ملی، استانی و مردمی، اجرای عملیات آبخیزداری در کشور باید توسعه یابد.

وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت احیا و مرمت قنات ها با مشارکت مردم تاکید کرد و افزود:احداث برخی سدها موجب خشک شدن قنات ها و از بین رفتن پوشش گیاهی شده اند که برای حفظ سرزمین، پیشنهاد تخریب آنها ارائه شده است.

حجتی با اشاره به این که سالانه ۸ میلیارد متر مکعب آب شیرین بدون استفاده مناسب به دریای خزر می ریزد، گفت:تا یک ماه آینده تمام آب استان گیلان ماندآبی می شود و یا به دریا می ریزد در حالی که می توانیم با اجرای عملیات آبخیزداری بخشی از این آب را در آب بندها ذخیره و با پرورش ماهی در آنها به افزایش درآمد روستاییان کمک کنیم.

وی با بیان این که انتقال آب از عمق سرزمین به ساحل برای مصرف صنایع موجب خشکی برخی مناطق شده است و صرفه اقتصادی نیز ندارد، گفت:امکان استفاده از آب در سواحل برای ایجاد شهرک های گلخانه ای از جمله پرورش آناناس وجود دارد و با این اقدام ضمن ایجاد اشتغال در مناطق محروم از خروج ارز برای واردات این میوه جلوگیری می شود.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ممنوعیت صادرات برخی اقلام کشاورزی گفت:مواد اولیه تولید خوراک دام و آبزیان با ارز ۳۸۰۰ تومانی تامین می شود و صادرات آن با ارز آزاد موجب ایجاد رانت می شد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *