اهم اخبار

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران در گفت‌وگو با اگروفودنیوز مطرح کرد: ایجاد چارچوب قانونی با واردات سیستماتیک برنج+ویدئو

بدون دیدگاه

مسیح کشاورز می‌گوید: انجمن تولیدکننده و تامین کنندگان برنج تلاش دارد با حمایت از کشاورزان در عرضه محصول با قیمت مناسب، برنج ایرانی در سفره خانوار پا برجا باشد

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، مهندس مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران در خصوص سرانه مصرف برنج در کشور به خبرنگار ما گفت: سرانه مصرف برنج با بررسی آماری مرکز آمار ایران بر روی دهک‌های اقتصادی مشخص می‌شود ولی با توجه به مشاهدات میدانی و میزان واردات و تولید اعلام شده، حداقل چهل تا چهل و دو کیلوگرم مصرف سرانه برنج است.

کشاورز در ادامه بیان کرد: با مبنی قرار دادن این عدد، سه میلیون و دویست هزار تن نیاز برنج کشور به عنوان یک کالای استراتژیک بعد از گندم است.

وی افزود: بخشی از نیاز برنج کشور از تولید داخل و بخش دیگر از واردات تامین می‌شود. منابع اعلام میزان تولید برنج متقن نیست زیرا بیشتر از روش های سنتی به جای روش‌های ماهواره‌ای و تکنیک‌های روز استفاده می‌شود، ولی نیاز به واردات یک میلیون و دویست تا یک میلیون و پانصد هزارتن برنج به کشور است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران اظهار کرد: گاهی حتی ذائقه مردم اجازه مصرف برنج ایرانی را به آنها نمی‌دهد. انجمن تولیدکننده و تامین کنندگان برنج تلاش دارد با حمایت از کشاورزان در عرضه محصول با قیمت مناسب، برنج ایرانی در سفره خانوار پا برجا باشد

کشاورز در ادامه افزود: با تلاش صورت گرفته از اردیبهشت امسال و با کمک کشاورزان و بخش اقتصادی کشور که به صورت مستقیم برنج را خریداری می‌کند، برنج ایرانی با قیمت های مناسب و بدون اختلاف معنادار با برنج خارجی در بازار عرضه شده است تا اقشار متوسط که پیش از این به دلیل قیمت بالای برنج ایرانی، برنج خارجی مصرف می‌کردند اکنون بیشتر مصرف کننده برنج ایرانی باشند.

این فعال اقتصادی در خصوص سیستمی شدن واردات برنج و کشورهای مبدا واردات گفت: یکی از زیرساخت اساسی که در دولت سیزدهم شکل گرفت موضوع واردات سیستمی برنج است. خطای انسانی در محاسبات وجود دارد ولی با سیستمی شدن واردات، انتظارات بخش خصوصی معنی ندارد زیرا یک چهارچوب قانونی تعریف شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: این فرآیند از ابتدای بهمن ماه آغاز و بر اساس اطلاعات پیشین پایه گذاری شده است که ممکن است برخی از شرکت‌ها را با محدودیت های ثبت سفارش مواجه کند که متاسفانه این افراد به دلیل محدودیت های مقطعی پیش آمده اعتراض داشتند؛ ولی با توجه به مناسب بودن این زیرساخت امیدواریم که در تامین منابع و تنظیم بازار برنج نقش ویژه ای داشته باشد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران در پاسخ به این پرسش که آیا در حمایت از کشاورزان استان‌های مازندران و گیلان در سال آینده نیز برنامه ای دارید؟ خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برخی از اعضای انجمن قصد افتتاح کارخانه‌های صنعتی به روز را دارند، برای تامین مواد اولیه باید به سمت کشت و برداشت قراردادی برویم و مستقیما نسبت به تامین منابع اولیه اقدام نماییم.

مسیح کشاورز در پایان گفت: دولت برای ایجاد امنیت غذایی در کشور و تامین و اجرای برنامه های خود باید با تشکل های خصوصی و تخصصی هر کالایی مشورت کند.

جهت مشاهده ویدئو فیلترشکن را خاموش و بر روی مربع پایین فیلم کلیک نمایید.

ویدیوهای صنایع غذایی را در بخش چند رسانه ای اگروفودنیوز و یا در سایت اگروفودتی وی مشاهده کنید.

سرویس خبری: صنعت غذا

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *