اهم اخبار

درج تلرانس روی بسته‌بندی مواد غذایی ممنوع شد/ فقط وزن خالص باید درج شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

طبق اعلام رئیس مرکز اندازه شناسی و اوزان سازمان ملی استاندارد از این پس تولیدکنندگان باید وزن خالص محصول تولیدی را بر روی بسته بندی درج کنند و هرگونه درج وزن کالا با (تلرانس) کمینه یا بیشینه بر روی بسته‌بندی، غیر قانونی است و تولیدکنندگان موظفند تا دی ماه خطوط تولید خود را بر اساس وزن خالص محصول تنظیم کنند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، حسن خانه زر در یک برنامه ویدیویی اظهار کرد: الزام تولیدکنندگان به رعایت دو استاندارد ۱۶۳۸۱ و ۷۵۹۲۱ در تولید انواع محصولات بسته بندی شده در صد و شانزدهمین جلسه شورای عالی استاندارد در آذرماه ۱۴۰۱ مصوب و دستورالعمل آن دی ماه ابلاغ شد. بر این اساس سازمان ملی استاندارد می‌تواند همه محصولاتی که بسته بندی دارند و عمدتا واحد تولیدی آن‌ها را تولید کرده و روی آن‌ها کمیت درج شده را بر اساس این دو استاندارد پایش کند تا مشخص شود وزن واقعی این کالاها منطبق با عددی که روی آن‌ها درج شده هست یا نه.

وی با بیان اینکه نظارت بر واحدهای تولیدی بر اساس استانداردهای یاد شده از سال گذشته شروع شده، گفت: پایش انجام شده از واحدهای تولیدی نشان می‌دهد میزان کم فروشی از طریق درج وزن بر روی محصولات تولیدی بسته بندی پس از ابلاغ این دستورالعمل کاهش یافته و از ۴۱ درصد در اردیبهشت و خرداد سال ۱۴۰۱ به حدود ۳۰ درصد در پایان سال گذشته رسید.

به گفته رئیس مرکز ملی اندازه شناسی و اوزان سازمان ملی استاندارد از زمان انتشار رسمی آگهی این مصوبه در اردیبهشت سال قبل، تولیدکنندگان ۹ ماه فرصت دارند تا خطوط تولیدی خود را متناسب با استانداردهای اجباری تعیین شده، انطباق دهند. مهلت قانونی برای انطباق خطوط تولیدی با استانداردهای تعیین شده از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان دی ماه ادامه خواهد داشت و تولیدکنندگان موظفند در این بازه زمانی خطوط تولید خود را بر اساس وزن خالص محصول تنظیم کنند.

وی با بیان اینکه با اجرای این استانداردها رواداری هم حذف می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس تولیدکنندگان نمی‌توانند وزن محصول تولیدی را با (تلرانس) کمینه یا بیشینه بر روی بسته بندی درج کنند و باید فقط وزن خالص بر روی کالا درج شود. همه محصولات از جمله صنایع غذایی، محصولات شوینده و بهداشتی، روغن موتور و انواع نوشیدنی‌ها شامل این دو استاندارد اجباری هستند.

گفتنی است؛ طبق اطلاعاتی که پیش‌تر از سوی سازمان ملی استاندارد منتشر شده، شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف از این دست، مراتب را با شماره‌های تلفنی ۱۵۱۷ و ۴۹۹۸۳۳۰۰ و یا با مراجعه به سایت سازمان ملی استاندارد ایران، قسمت میز خدمت – سامانه ملی رسیدگی  به شکایات به آدرس WWW.INSO.GOV.IR  اطلاع دهند./ایسنا

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *