اهم اخبار

دروازه ورود به بازار روس‌ها گشوده شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
مجری برگزاری نمایشگاه ایران در روسیه با بیان اینکه استارت افزایش سطح روابط ایران و روسیه زده شده است، گفت: در نمایشگاه اختصاصی ایران در مسکو که در ۲۲ اردیبهشت سال ۹۵ برگزار می‌شود، بین تجار ایرانی و روس قراردادهایی منعقد خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، علی‌اکبر میرچگینی در پاسخ به این سوال که کدام یک از بخش‌های تولیدی کشور ظرفیت و توانمندی بیشتری برای حضور در نمایشگاه دارند، اظهار داشت: با توجه به این‌که روس‌ها در تولیدات برخی از محصولات پتروشیمی ناتوان هستند و در مقابل برخی از شرکت‌های پتروشیمی داخلی این توانایی را دارند، محصولات پتروشیمی ظرفیت خوبی برای حضور در این نمایشگاه دارند.
وی ادامه داد: همچنین مواد غذایی مانند لبنیات و محصولات کشاورزی، صنایع دارویی، صنایعی چون فرش و پوشاک به شرطی که قیمت مناسبی داشته باشند، مصالح ساختمانی مانند سیمان، کاشی و… و به‌ویژه بخش توریسم می‌تواند مهم‌ترین بازار هدف برای روس‌ها در کشور باشد.
مجری برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در مسکو در پاسخ به این سوال که شیوه اعتبارسنجی و شناسایی تولید‌کنندگان معتبر ایران و روسیه چگونه صورت می‌گیرد، گفت: بخشی از تولیدکنندگان به راحتی قابل شناسایی هستند. شناخت مابقی هم توسط نهادهایی چون اتاق بازرگانی مشترک ایران و روس، سازمان توسعه تجارت، سفارتخانه ایران و روس صورت می‌گیرد. این‌که قیمت تمام‌شده تولیدات تولید‌کنندگان چقدر است و چقدر باید باشد و نیز اطلاعات مربوط به این تولیدات همگی توسط این سازمان‌ها قابل بررسی است.
میرچگینی تاکید کرد: خوشبختانه اکثر شرکت‌هایی که در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد، از بازار روسیه اطلاع و شناخت کافی دارند. لازم است بگویم این نمایشگاه دروازه ورود به بازار روس‌هاست.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که تاکنون چه اقداماتی برای از میان برداشتن موانع تجاری ایران و روسیه خصوصا در رابطه با تعرفه‌های بین دو کشور انجام شده، گفت: اتفاقاتی که تاکنون میان این دو کشور برای بهبود سطح روابط تجاری افتاده فراتر از آن چیزی است که شنیده می‌شود. روسیه پس از آنکه از سوی اتحادیه اروپا با تحریم مواجه شد، خرید مواد غذایی از اتحادیه کشور‌های اروپایی را متوقف کرد. رویه روسیه همیشه بدین صورت است که در قطع ارتباط با کشوری یا با مواجه شدن با تحریم آن کشور، خرید از آن را بر خود ممنوع می‌کند همین کار را پس از تیرگی روابطش با ترکیه نیز انجام داد. در واقع با این کار بسیاری از تولیدکنندگان ترک را تا آستانه ورشکستگی پیش برد.
وی ادامه داد: روسیه پس از این کشورها به ایران روی آورد. گرچه کیفیت بازار ایران برای روس‌ها به اندازه‌ای نیست که برای تامین مواد غذایی یا خرید خود به آن اطمینان کنند، اما در هر حال روس‌ها به دنبال تقویت این روابط و ارتقای سطح آن هستند. البته بازار ایران در بخش‌هایی چون مصالح ساختمانی، پوشاک، مواد غذایی و به‌ویژه صنعت توریسم برای روس‌ها جذابیت دارد، اما کشور روسیه تاکنون به دلیل یک‌سری محدویت‌ها قادر به استفاده از این بازار برای نیازهای کشور خود نبوده است. در واقع ایران چندین سال است که در پشت دروازه‌های روسیه به انتظار نشسته است. اکنون که این دروازه گشوده شده و دو کشور سعی کرد‌ه‌اند تسهیلاتی برای بهبود روابط خود ایجاد کنند. به همین منظور رییس‌جمهوری روسیه دستور داد قوانین دست و پاگیر در رابطه تجاری ایران و روس برداشته شود. گرچه ایران اکنون بهترین جایگزین برای روس‌ها در تامین مایحتاج آنها به ویژه مواد غذایی است، اما روس‌ها به هر حال غافل از کمبودها و ضعف‌های کشور ما نیستند. رییس‌جمهوری روسیه در آغاز برنامه تجاری خود در رابطه با ایران یکی از مسوولان حکومتی را برای پر کردن خلا‌های ارتباطی ایران و روسیه به کار گماشته است تا سطح مبادلات تجاری بین دو کشور افزایش پیدا کند.
مجری برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در مسکو با تاکید بر کاهش تعرفه‌های تجاری بین ایران و گفت: میزان تعرفه‌ها قبلا ۱۸ درصد به بالا بود که اکنون در خیلی از موارد به زیر ۵ درصد کاهش پیدا کرده است. روسیه برای برداشتن موانع گمرکی ایران و روسیه مدیرکل گمرک کشور خود را به ایران فرستاد. روس‌ها همچنین به دنبال تقویت شبکه ریلی با ایران هستند و اقدامات مهمی در این باره در پیش گرفته‌اند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *