اهم اخبار

دریای خزر شناسنامه ماست/ هدفگذاری رهاسازی ۵۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان شیلات ایران، با بیان اینکه برای برداشت پایدار از دریا رهاسازی ۵۰۰ میلیون قطعه ای را هدف گذاری کردیم، اضافه کرد: در حوزه آبزی پروری نیز استعداد خوبی داریم؛ این در حالی است که در دنیا ۴۵۶ گونه و در ایران ۲۰ گونه پرورشی تولید می شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، سید حسین حسینی در جشنواره رهاسازی بچه ماهیان استخوانی و خاویاری دریای خزر که در ساحل چمخاله شهرستان لنگرود برگزار شد، برگزاری این جشنواره را امری متمدنانه دانست و اظهار کرد: همانگونه که کشاورزان کاشت، داشت و برداشت را انجام می دهند، تکثیر و بازسازی و رهاسازی آبزیان نیز به منزله کاشت است.

وی با اشاره به دیرینه دریای خزر، افزود: خزر تنها دریاچه ای است که از دریای اصلی کره زمین باقی مانده و لذا موجوداتی که در این حوزه آبی حضور دارند به ویژه ماهیان خاویاری فسیل های زنده محسوب می شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، دریای خزر را قدمت و هویت ما دانست و تصریح کرد: صیانت از خزر فقط صیانت از غذا و معیشت و تولید نیست، بلکه صیانت از شناسنامه ماست.

حسینی، با اشاره به اهمیت داشت دریا پس از بازسازی و رهاسازی، خاطرنشان کرد: داشت دریا به معنی صیانت از آن در برابر آلودگی ها و عدم صید در فصول غیر مجاز و برداشت صحیح در فصل صید و با روش های درست و مناسب است.

وی با تاکید بر لزوم رعایت صید مسئولانه، اضافه کرد: سازمان شیلات ایران به عنوان متولی برداشت صحیح از دریا و توسعه صنعت شیلات این مسئولیت را بر عهده دارد و این مهم محقق نمی شود، مگر همه آحاد مردم پای کار بیایند.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به حضور رئیس جمهور روسیه به عنوان کشور شمالی دریای خزر در مراسم رهاسازی آبزیان، گفت: رهاسازی گونه های ارزشمند خزر در ایران قدمت دارد و بیش از یک قرن از اولین تکثیر ماهیان خاویاری می گذرد؛ در سال ۱۳۱۸ نیز تکثیر و رهاسازی ماهیان استخوانی را انجام دادیم؛ البته روسیه و ایران همیشه برای صیانت از خزر تلاش کردند و امیدواریم کشورهای تازه استقلال یافته نیز به این جرگه بپیوندند.

وی با بیان اینکه دریا برخلاف اسمش یک منبع لایتناهی نیست، عنوان کرد: اگر از دریا صیانت نکنیم و فقط نگاه برداشت داشته باشیم، عملا به انفال خسارت وارد کرده ایم و لذا احیای دریا مصداق بارز صیانت از انفال است.

حسینی با اشاره به وجود گونه های متعدد آبزی از شمال تا جنوب، تاکید کرد: سبد برداشت آبزیان کشور ۷۰۲ هزار تن بوده که شامل ۲۰ هزار تن کیلکا و ۱۵ هزار تن ماهی سفید می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، پایداری و تاب آوری صید را در گرو تکثیر و بازسازی و رهاسازی دانست و متذکر شد: گونه های خزر غالبا رودکوچ هستند، اما دخالت بشر در رودخانه ها از تکثیر طبیعی این گونه های ارزشمند ممانعت کرده و لذا مراکز تکثیر و بازسازی نوعی جبران مافات است.

وی با بیان اینکه صیادان و بهره برداران دریا با مشارکت محققین و متخصصین شیلات تکثیر طبیعی را آغاز کردند، ادامه داد: سال گذشته ۳۶۵ میلیون قطعه بچه ماهی را رهاسازی کردیم؛ سهم مشارکت مردم ۳۰ میلیون قطعه است که ارتقاء فرهنگ صیانت از دریا و دانش و شناخت و ترقی فرهنگی مردم را نشان می دهد.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه سال گذشته ۳۸.۵ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی ذخایر تخصیص یافت، خاطرنشان کرد: امسال این اعتبار به ۹۰ میلیارد تومان رسیده است؛ در جریان سفر استانی رئیس جمهور نیز ۵۰ میلیارد تومان برای تقویت مراکز بازسازی ذخایر گیلان گذاشتیم.

وی با اشاره به تنوع گونه ای آبزیان در جنوب، یادآور شد: علاوه بر تکثیر و رهاسازی، ایجاد زیستگاه های مصنوعی در دستور کار بوده و تاکنون ۱۰ هزار زیستگاه را برای آرام بخشی و چراگاه سازی گونه های ارزشمند با مقیاس دریا ایجاد کردیم.

حسینی با بیان اینکه برای برداشت پایدار از دریا رهاسازی ۵۰۰ میلیون قطعه ای را هدف گذاری کردیم، اضافه کرد: در حوزه آبزی پروری نیز استعداد خوبی داریم؛ این در حالی است که در دنیا ۴۵۶ گونه و در ایران ۲۰ گونه پرورشی تولید می شود.

وی از هدفگذاری افزایش آبزی پروری از ۱.۳ میلیون تن به ۲.۶ میلیون تن خبر داد و گفت: قطعا دریا توان این حجم از تولید را ندارد و لذا باید به سمت آبزی پروری برویم و علاوه بر تنوع گونه ای و توسعه افقی، مکانیزاسیون و افزایش تولید در واحد سطح و توسعه عمودی را مد نظر قرار دهیم؛ البته نیروی محرکه تولید، فرهنگ و بازار آبزی مصرفی است، زیرا تولید در کنار مصرف معنا دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نگاه سنتی کشور ما به آبزیان، عنوان کرد: از ۲۱۴ میلیون تن تولید آبزیان در دنیا فقط ۹۰ میلیون تن در حوزه صید بوده و مابقی آبزی پروری است؛ همچنین شاهد تولید ۳۶ میلیون تنی در حوزه گیاهان آبزی هستیم.

وی با بیان اینکه در دو دهه گذشته سهم پروتئین آبزیان نسبت به سایر پروتئین ها در حوزه تجارت ۴۹ به ۵۱ درست بوده است، افزود: پروتئین دریایی پروتئین درجه یک بوده و دنیا برای سلامت و پیشگیری از بیماری ها به سمت آبزیان می رود.

حسینی خواستار هم افزایی همه دانشمندان و اندیشمندان و دانشگاهیان و فرهنگیان و محققین و متخصصین حوزه دریا شد و بیان کرد: انتقال دانش و آموزش و ترویج در حوزه بیوتکنولوژی دریا از دیگر کشورها در دستور کار قرار دارد و قطعا با مشارکت همه مردم صیانت از دریا اتفاق می افتد.

رئیس سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم دریا، دریا بماند و سفره فراهمی از آبزیان و محصولات دریایی داشته باشیم باید از ظرفیت های زیستی با نگاه دانش بنیان استفاده کنیم و زنجیره تولید و ارزش افزوده را در کنار هم قرار دهیم.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *