اهم اخبار

در مراسم تودیع و معارفه رئیس جهاد دانشگاهی شهید بهشتی مطرح شد: از افزایش تولید کم و کیفی چای تا بایومکمل‌های غذایی و دارویی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سرپرست جدید واحد جهاد دانشگاهی شهید بهشتی در مراسم معارفه خود اظهار کرد: در راستای افزایش کمی و کیفی محصول چای و تولید بایومکمل‌های دارویی و غذایی برنامه‌هایی تنظیم شده و در حال اجراست و امیدواریم به زودی محصولات تولیدی به مرحله تجاری برسند.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید میرزایی، رئیس سابق جهاد دانشگاهی شهید بهشتی در مراسم تودیع خود که با حضور رییس جهاد دانشگاهی،‌ روسای برخی از واحدهای جهاد دانشگاهی و اعضای این واحد صبح امروز (چهارشنبه، ۱۱ تیر) برگزار شد، با بیان اینکه ۱۳ سال قبل که بنده مسئولیت این واحد را برعهده گرفتم بر اساس اطلاعات واحدهای ارزیابی دفتر مرکزی واحد شهید بهشتی شرایط خوبی نداشت و حتی صحبت‌هایی مبنی بر انحلال این واحد مطرح بود، ‌اظهار کرد: مشکلات مالی و بدهی‌های بالا از مسائل و مشکلات این واحد بود ولی با تلاش‌های صورت گرفته امروز واحد شهید بهشتی نه تنها یک ریال بدهی ندارد، بلکه مقادیر زیادی به عنوان سپرده در حساب‌های این واحد وجود دارد.

 وی ادامه داد: در همین راستا با دستاوردهای حاصل شده در پژوهشکده علوم پایه کاربردی، در سال ۹۱ ردیف بودجه‌ای از سوی مجلس برای این پژوهشکده تصویب شد که با توجه به اقدامات و موفقیت‌های صورت گرفته هر ساله افزایش بودجه آن افزایش می یابد به گونه‌ای که برای سال ۹۹ بودجه‌ای معادل ۸.۵ میلیارد تومان برای آن تصویب شده است.

میرزایی با بررسی تطبیقی وضعیت واحد شهید بهشتی نسبت به گذشته، اظهار کرد: در گذشته پروژه قابل اتکایی در واحد و پژوهشکده نداشتیم، در حالیکه امروز با پروژه‌های انجام شده و در دست اجرای واحد اعداد و رقم درآمدی واحد میلیاردی است. در حال حاضر سه گروه زمین شناسی نفت، میکروبیولوژی نفت و پاکسازی آلودگی نفتی بر اساس نیاز صنعت نفت ایجاد شده و در این زمینه پروژه‌های مناسبی انجام می‌شود.

 وی با اشاره به توسعه تعاملات و ارتباطات برون بخشی واحد به عنوان یک دستاورد دیگر، گفت: ارتباط و تعامل با بیش از ۵۰ هیئت نمایندگان مجلس و تعامل با مجمع تشخیص مصلحت نظام، قوه قضاییه و سایر بخش‌های موثر و همچنین تعامل با تیم‌های موثر در جهت توسعه و پیشرفت جامعه و همچنین با کارفرماهایی در صنعت نفت، برخی از این دستاوردهاست.

میرزایی با بیان اینکه در گذشته واحد شهید بهشتی و پژوهشکده علوم کاربردی به صورت مجزا  کار می‌کردند، عنوان کرد: در حال حاضر این دو مجموعه در کنار هم و به صورت یکپارچه و به دور از حواشی فعالیت می‌کنند و در این مدت دستاوردهای بسیار خوبی نیز کسب کرده‌اند.

 رییس سابق جهاد دانشگاهی شهید بهشتی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه تقویت نیروهای انسانی واحد، اظهار کرد: نیروی انسانی واحد از ۹۱ نفر در ۱۳ سال گذشته به ۷۲ نفر رسیده و همچنین تعداد اعضای دارای مدرک phd از یک به بالای ۲۰ نفر رسیده و در کل همه اعضای واحد با پشتیبانی‌های صورت گرفته حداقل یک مقطع تحصیلی ارتقا داشته‌اند. شایان ذکر است که ۱۰ نفر از ۷۲ عضو واحد از بین جوانان نخبه جذب شده‌اند.

 میرزایی با اشاره به تقویت رابطه جهاد دانشگاهی با دانشگاه شهید بهشتی و همچنین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری عنوان کرد: در حوزه فرهنگی نیز سال گذشته اولین مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و همچنین سازمان دانشجویان در این واحد راه‌اندازی شد. همچنین مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی فعال است و علاوه بر چاپ کتاب برای اساتید دانشگاه از تالیف کتاب توسط همکاران پژوهشی واحد حمایت می‌کند.

 وی با بیان اینکه اگرچه در گذشته واحد شهید بهشتی و پژوهشکده علوم کاربردی در حال انحلال بود ولی امروز جزو مجموعه‌های خوب جهاد دانشگاهی است، ادامه داد: در سال ۸۹ طی ارزیابی‌های وزارت علوم، پژوهشکده علوم پایه کاربردی تنها پژوهشکده‌ای بود که موفق به کسب گرید A پژوهشی شد،  همچنین در سال ۹۰ به عنوان موسسه پژوهشی برتر از طرف وزارت علوم معرفی و تقدیر شد. کسب عنوان پژوهشگر برتر توسط همکاران پژوهشی واحد و همچنین کسب عنوان پروژه فنی برتر در سطح صنعت نفت از دیگر دستاوردهای پژوهشی این واحد بوده است.

برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های بزرگ ازدیاد برداشت در میادین نفتی

 در ادامه دکتر کمال خدایی، سرپرست جدید واحد جهاد دانشگاهی شهید بهشتی ضمن تقدیر از دستاوردها و  توفیقات دکتر میرزایی و زحمات او در طول خدمت، با اشاره به برنامه‌های پیش رو، گفت: در بخش پژوهشی به تاسی از ماموریت اصلی جهاد دانشگاهی، نگاه کاربردی به علم و فناوری و پژوهش‌های متمرکز و کاربردی در دستور کار قرار دارد. همچنین انجام فعالیت‌های پژوهشی در راستای تولید محصولات فناورانه و پژوهش‌های دانش بنیان و کاربردی از دیگر برنامه‌هاست.

 وی با اشاره به تقویت توان واحد در جهت رقابت در عرصه‌های بین المللی برای تولید دانش فنی، گفت: در حوزه بالادستی نفت فعالیت‌های خوبی انجام شده و طرح‌های خوبی اجرا شده و تعاملات خوبی با دانشگاه‌های خارج از کشور برقرار شده است. 

خدایی با اشاره به اولویت برنامه‌ها و پروژه‌های فناورانه در این واحد عنوان کرد: در این راستا کار خود را با یک طرح فناورانه با حمایت دفتر مرکزی در راستای تولید یک محصول بیولوژیکی کاربردی برای ازدیاد برداشت مخازن نفت شروع کردیم و امیدواریم تا دو سال آینده به دانش فنی و امکانات مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های بزرگ ازدیاد برداشت در میادین نفتی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: در راستای افزایش کمی و کیفی محصول چای و تولید بایومکمل‌های دارویی و غذایی برنامه‌هایی تنظیم شده و در حال اجراست و امیدواریم به زودی محصولات تولیدی به مرحله تجاری برسند.

 خدایی در خاتمه تقویت همکاری با دانشگاه را جزو اولویت‌ عنوان کرد و گفت: در همین راستا تعمیق باورهای دینی، حفظ ارزش‌ها و پرورش استعداد و تقویت مشارکت جوانان از دیگر اولویت‌های است که در حوزه فرهنگی دنبال می‌شود. در حوزه آموزشی نیز برنامه‌ریزی و انجام اقداماتی در جهت بهبود آموزشی و همچنین ارتقای آموزش‌های ضمن خدمت و تخصصی در حوزه صنایع نفت و معدن مورد تاکید قرار دارد.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *