اهم اخبار

دولت سیزدهم چگونه می تواند چالش‌های صنعت دام و طیور را حل کند؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اتحادیه دام سبک کشور با اشاره به اینکه دولت سیزدهم قادر نخواهد بود طی مدتی کوتاه مشکلات بخش کشاورزی را حل کند، ضمن ارائه راهکارهایی گفت: برای حل این چالش ها به اجماع نیاز داریم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر؛ افشین صدر دادرس، رئیس اتحادیه دام سبک کشور در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه راهکارهای بخش خصوصی برای دولت سیزدهم به منظور حل چالش‌های ایجاد شده در صنعت دام و طیور کشور چیست و در صورتی که دولت به این راهکارها عمل کند، پیش بینی می‌کنید طی چه مدت این خسارات تا حدودی جبران شود؟ اظهار داشت: متأسفانه طی دو سال اخیر بی توجهی گسترده‌ای به حوزه کشاورزی شد و علیرغم هشدارهای مکرر کارشناسان و بخش خصوصی، دولتمردان به راه خود ادامه دادند و روند تخریب در همه حوزه‌های کشاورزی از جمله دام، طیور، زراعت، آب و خاک را به شدت شاهد بودیم.

وی افزود: در واقع دولت دوازدهم یک زمین سوخته را تحویل دولت آینده می‌دهد و به همین جهت دولت سیزدهم قادر نخواهد بود که به تنهایی از عهده حل این چالش‌ها برآید.

این فعال بخش خصوصی با تأکید بر اینکه به یک اجماع در حوزه اقتصادی دولت، تشکل‌ها و صنوف با یک مدیریت واحد برای حل این بحران نیاز داریم، تصریح کرد: فقط یک اجماع می‌تواند مشکلات بخش را تا حدودی رفع کند.

رئیس اتحادیه دام سبک کشور با تأکید بر اینکه دولت آقای رئیسی به تنهایی نمی‌تواند معجزه کند و طی مدت کوتاهی مشکلات بخش را به سامان برساند، اظهار داشت: این که ما فکر کنیم دولت آینده یک شبه قادر به ساماندهی اوضاع خواهد بود، خوش خیالی و لازم است که برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه انجام شود و شاهد پراکنده کاری‌ها نباشیم.

دادرس با اشاره به اینکه شرکت پشتیبانی امور دام به دلیل محدودیت اعتبارات قادر به خرید توافقی دام‌های تولید کنندگان نیست، گفت: یکی از راهکارها این است که از سایر نهادها، ارگان‌ها و بنیادهایی که خارج از دولت هستند اما فعالیت اقتصادی می‌کنند و در بخش کشاورزی نیز فعال هستند دعوت شود تا با استفاده از اعتبارات و ظرفیت‌هایی که دارند، دام‌ها را خریداری کنند و به این ترتیب علاوه بر اینکه دام مازاد جمع‌آوری می‌شود و تولید کننده زیان نمی‌کند، ذخایر گوشت نیز برای مصرف کننده تأمین خواهد شد.

وی تأکید کرد: بنابراین بهترین کاری که دولت آقای رئیسی می‌تواند انجام دهد این است که این ظرفیت‌ها را جمع‌آوری کند و در خدمت بخش کشاورزی به کار بگیرد.

نمی‌توان برای مدت طولانی از سیب زمینی به عنوان خوراک دام استفاده کرد

دادرس همچنین درباره طرح جدید دولت و جایگزین کردن سیب زمینی به جای علوفه خاطرنشان کرد: می‌توان از سیب زمینی به عنوان خوراک دام استفاده کرد اما باید مراقبت‌های زیادی در این حوزه انجام شود. به عنوان مثال در سیب زمینی‌هایی که رگه‌های سبز دارند، ماده سمی به نام سولانین وجود دارد که مصرف آن برای دام بسیار خطرناک است.

این فعال بخش خصوصی تأکید کرد: همچنین مصرف سیب زمینی سالم نیز بسته به جیره دام محدودیت دارد و استفاده از آن در طولانی مدت مشکلات گوارشی جدی برای دام‌ها ایجاد می‌کند.

وی افزود: همچنین برای مصرف سیب زمینی حتماً باید آن را خرد کنند. ضمن اینکه فقط برای دام‌های پروار می‌شود به مدت محدود از سیب زمینی استفاده کرد و در دام‌های شیری اصلاً نباید این اتفاق بیفتد.

در ادامه این نشست جواد آزاد مدیر عامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران کشور در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای پیشنهادی برای دولت سیزدهم به منظور حل بحران‌های صنعت دام و طیور گفت: در حوزه دام فوری‌ترین اقدامی که دولت می‌تواند انجام دهد آن است که از دامدارانی که هنوز دام مولد دارند، حمایت کند و اجازه ندهد آنها دام‌های مولد خود را بفروشند.

وی خرید توافقی دام‌های مازاد را یکی از اصلی‌ترین راه‌های حمایت از دامداران عنوان و تأکید کرد: ما در حوزه کشاورزی، ۲۳ میلیون تن ضایعات داریم که با مطالعه و کار در این حوزه می‌توان آنها را تبدیل به خوراک و برای دام‌های پرواری استفاده کرد.

فرصت آزمون و خطا نداریم / ‏‬وزیر جهاد دولت سیزدهم از بدنه کشاورزی باشد

در ادامه نشست محمد علی کمالی مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با تأکید بر اینکه وزیر جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم حتماً باید از دل خود بخش و با تجربه و آشنا به امور باشد، گفت: هم اکنون در شرایطی هستیم که فرصت آزمون و خطا نداریم. اینکه بخواهند کسی را بیرون از بخش بیاورند تا اوضاع را ساماندهی کند به هیچ عنوان امکان پذیر نخواهد بود.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم باید به اقتصاد کشاورزی توجه ویژه داشته باشد، تأکید کرد: لازم است که به بخش‌هایی از کشاورزی کشور یارانه اختصاص یابد اما این یارانه باید در محل مناسب تزریق شود که متأسفانه در حال حاضر چنین اتفاقی نمی‌افتد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پیش از این ایران رتبه دهم را در تولید مرغ در جهان داشته است، اظهار داشت: متأسفانه هم اکنون تولید آسیب بسیار زیادی خورده اما زیرساخت‌ها و تولید کنندگان هنوز وجود دارند و با حمایت از این بخش می‌توان آن را احیا و از آن بهره برداری کرد.

در پایان این نشست محمد بازرگان، مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور نیز با اشاره به راهکارهای پیشنهادی برای دولت سیزدهم به منظور ساماندهی بخش کشاورزی و حل مشکلات ایجاد شده گفت: مهمترین اقدام این است که دولت بخش خصوصی را در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها دخالت بدهد و از نظرات آنها بهره ببرد. با کنار گذاشتن بخش خصوصی، دولت به هیچ عنوان نخواهد توانست چنین چالش‌های بزرگی را پشت سر بگذارد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: مهر

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *