اهم اخبار

رئیس اتاق بازرگانی تبریز: عدم اجرای دستورات بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یونس ژائله گفت: بانک‌ها حتی دستورالعمل‌های بانک مرکزی در زمینه پرداخت تسهیلات را نیز اجرا نمی‌کنند و این مهمترین گلایه تولیدکنندگان و صنعتگران از این بخش است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از فارس؛ یونس ژائله در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تبریز، اظهار داشت: مهمترین شکایت و گله فعالان اقتصادی و تولیدی از بحث بانکی و در خصوص تسهیلات است چرا که حتی دستورات بانک مرکزی نیز در این بخش توسط بانک ها اجرا نمی شود.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی محدودیت در منابع و اختیارات بانکی دارد و با وجود تاکید بانک مرکزی در خصوص تسهیل پرداخت تسهیلات، این استان با بیش از پنج هزار واحد صنعتی و داشتن ۴.۸ جمعیت تنها ۱.۵ درصد از تسهیلات بانکی کشور را دریافت کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز تصریح کرد: آذربایجان شرقی با وجود سهم ۳.۵ درصدی در تولید ناخالص ملی و برخورداری از منابع و ظرفیت های سرشار در حوزه های متعدد از جمله کشاورزی و معدنی، وضعیت قابل قبولی به لحاظ سیستم بانکی و برخورداری از خدمات این بخش ندارد و انتظار می رود سهم استان از حوزه تسهیلات بانکی حداقل به ۶.۹ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به تأثیرات اجرای طرح  مردمی کردن یارانه‌ها  در بخش تولید و صنعت نیز گفت: با اجرای این طرح شاهد افزایش چند برابری در قیمت‌های خرید مواد اولیه در حوزه های تولیدی و کشاورزی روبه‌رو هستیم و بانک‌های خصوصی نیز با وجود رسوب بیش از ۳۰ درصد منابع در اختیار آنها، تسهیلاتی در استان پرداخت نکرده‌اند و تسهیلات پرداختی نیز به افراد و شرکت‌های تابعه بانک‌ها برای هزینه کرد در سایر استان‌ها و حوزه‌ها صورت گرفته و این در حالی که صنعتگران استان همواره به تعهدات بانکی خود عمل کرده‌اند.

حذف قیمت‌گذاری دستوری به ویژه در حوزه کشاورزی

ژائله با تأکید بر لزوم تامین مالی کارخانجات تولید کننده مواد اولیه کالاهای اساسی و حذف قیمت‌گذاری دستوری به ویژه در حوزه کشاورزی اظهار داشت: این قیمت گذاری ها به ویژه برای اقلامی چون گندم، مرغ و تخم مرغ با قیمت های جهانی بسیار فاصله دارد و توان رقابتی فعالان و تولیدکنندگان را از بین می برد و تهدیدی برای بازارهای صادراتی و و صفر شدن درآمد کشور از این بخش است، بازارهایی که همین بخش خصوصی با تلاش و مجاهدت در طول سال‌ها توانسته‌اند ایجاد کنند.

رئیس اتاق بازرگانی با تأکید مجدد بر لزوم تغییر در روند پرداخت تسهیلات بانکی و تأمین سرمایه در گردش بخش تولید در شرایط اقتصادی جدید کشور گفت: در حال حاضر نیاز به حداقل ۴۰ همت برای حفظ چرخه تولید فعلی و ادامه فعالیت آن داریم.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: فارس

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *