اهم اخبار

رئیس انجمن خرما: افزایش ۲۰ درصدی تولید خرما/ فروش خرما با نرخ ۴۰ هزار تومان غیر منطقی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رشید فرخی گفت: امسال پیش بینی می‌شود که تولید با رشد حداقل ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد.

محسن رشید فرخی یزدی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش ۲۰ درصدی تولید خرما خبر داد و گفت: با وجود تمامی چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان پیش بینی می‌شود که تولید خرما به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد.

وی با اشاره به اینکه مشکل خاصی در کیفیت خرما وجود ندارد، افزود: با وجود تغییرات اقلیمی، خشکیدگی خوشه خرما و کاهش تولید تا ۶۰ درصد در برخی مناطق، اما در مجموع روند تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی است.

فرخی یزدی با اشاره به اینکه صادرات خرما نسبت به سال قبل کاهش داشته است، بیان کرد:تغییرات نرخ ارز، بازگشت ارز به سامانه نیما و قیمت‌های غیر قابل رقابت در بازار‌های هدف منجر به رکود صادرات شده است، اما پیش بینی می‌شود با ازدیاد عرضه و واقعی شدن قیمت‌ها روند صادرات عادی شود.

به گفته وی، با عدم دخالت گذاری دولت در امر قیمت گذاری و اتخاذ تصمیمات یک‌شبه پیش بینی می‌شود که در ماه‌های آتی صادرات افزایش یاید.

این مقام مسئول قیمت خرما را تابع مکانیزم عرضه و تقاضا دانست و گفت: اگر تغییری در مکانیزم قیمت گذاری ایجاد نشود، بازار متعادل و به آرامش نسبی خواهد رسید.

رئیس انجمن خرما در پایان با اشاره به اینکه مسئولان امر قیمت‌های مبدا را باید ملاک قیمت گذاری در بازار قرار دهند، تصریح کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو خرما مضافتی در مبدا ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان بوده که با این وجود فروش با نرخ‌های ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان در بازار خرده فروشی غیر منطقی است و ستاد تنظیم بازار باید در این زمینه پاسخگو باشد.

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *