اهم اخبار

رئیس سازمان توسعه تجارت: صادرات کشور به ۲۷ میلیارد دلار رسید/ ۷۰ درصد از صادرکنندگان، ارز را به کشور برگرداندند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در هشت ماه نخست سال جاری ارزش صادرات کشورمان به ۲۷ میلیارد دلار رسید.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در همایش روز ملی صادرات در استان قم در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان قم با اشاره به اهمیت صادرات اظهار کرد: صادرات برای تامین ارز کشور اقدام ارزشمندی است، در شرایط کنونی صادرات کار ساده ای نیست و سختی کار صادرکنندگان ایرانی با صادرکنندگان کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: صادرات ایران در شرایط کنونی شگفت آور است و در هشت ماه نخست سال جاری ارزش صادرات کشورمان به ۲۷ میلیارد دلار رسید، البته باید ارز این صادرات به کشور برگردد و بیش از ۷۰ درصد از صادرکنندگان ایرانی، ارز را به کشور برگرداندند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: برخی از کارخانه‌های کشور برای مواد اولیه و واردات ماشین آلات نیاز به ارز دارند و باید این ارز از طریق صادرات تامین شود، تحریم کنندگان به دنبال این هستند که ارز از کشور خارج شود، ولی دیگر به کشور برنگردد.

زادبوم صادرکنندگان را کمک کنندگان به نظام تجارتی کشور دانست و تصریح کرد: باید در این راستا به مشکلات صادرکنندگان نیز رسیدگی شود و در این راستا مدت تعهد ارزی صادراتی برخی از کالاها افزایش دادیم.

وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده برای صادرکنندگانی که بیش از ۷۰ درصد تعهد ارزی را ایفا کنند، به سرعت بازگردانده خواهد شد و برای بقیه صادرکنندگان نیز این کار به میزان ایفای تعهد ارزی صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: صندوق توسعه ملی دو هزار میلیارد تومان تسهیلات برای صادرکنندگان اختصاص داده است و این تسهیلات از دی‌ماه امسال تا شهریور سال آینده با نرخ بهره ترجیحی به صادرکنندگان پرداخت می‌شود.

زادبوم با اشاره به کشورهای هدف صادراتی ایران اظهار کرد: ۱۵ کشور همسایه هزار و ۱۶۰ میلیارد دلار واردات در سال دارند و صادرات ۱۰۰ میلیارد دلار کالای دیگر از ایران علاوه بر ۲۴ میلیارد دلاری صادرات فعلی به این کشورها ممکن است، باید محصولات در کشور متناسب با نیاز این کشورها تولید شود.

وی ادامه داد: پاکستان و ترکیه ظرفیت زیادی برای واردات کالا از ایران دارند و امکان صادرات ۱۶ میلیارد دلار به پاکستان با توجه به ظرفیت تولید فعلی کشور فراهم است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: باید صادرات به یک فرهنگ در کشور تبدیل شود تا اقتصاد شکوفا و رفاه بالاتر برای مردم را در ایران شاهد باشیم.

سرویس خبری: مجلس و دولت

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *