اهم اخبار

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی: سرمایه‌گذاری ۱۲هزار میلیارد تومانی برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم، بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در زمینه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی جذب شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کامبیز عباسی در رابطه با درخواست غیرقانونی و غیرمنطقی افزایش قیمت ماشین‌آلات مکانیزاسیون کشاورزی توسط برخی از تولیدکنندگان این ادوات، اظهار داشت: خبری در شبکه‌های مجازی منتشر شده مبنی بر این که مرکز توسعه مکانیزاسیون قیمت ادوات کشاورزی را به تولیدکنندگان این ماشین‌آلات تحمیل کرده و مانع از افزایش قیمت سازندگان آن شده است.

وی افزود: مرکز توسعه مکانیزاسیون متولی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مکانیزاسیون کشور است و طی ۸ سال گذشته، با این برنامه‌ریزی و نظام‌مند کردن توسعه مکانیزاسیون، اقدامات مؤثری را برای نیل به اهداف این بخش انجام داده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تصریح کرد: بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در زمینه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی جذب شده و حدود ۱۴۰ هزار دستگاه تراکتور، حدود ۳۸۰۰ دستگاه کمباین غلات و حدود ۳۰۰ هزار دستگاه انواع ادوات کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

به گفته وی، تمام اسناد و مدارک این ادوات در بانک کشاورزی ثبت شده و قابل رؤیت است.

عباسی با اشاره سابقه همکاری انجمن ماشین‌آلات کشاورزی با مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، عنوان کرد: در سال ۹۹، به دلیل تغییر قیمت‌ها و نوسانات قیمتی بازار و مشکلات تحریم، اختلاف‌هایی را در زمینه قیمت‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی پیدا کردیم.

وی افزود: این انجمن میزان اعتبار تخصیص یافته در ۸ سال گذشته به بخش مکانیزاسیون را هزار میلیارد تومان اعلام کرده، در حالی که مرکز توسعه مکانیزاسیون تاکنون ۱۴۰ هزار تراکتور را پلاک گذاری کرده و به متقاضیان تحویل داده است که این امر با میزان اعتبار مطرح شده، امکان پذیر نیست.

عباسی ادامه داد: در ۸ ماهه سال ۹۹، ۱۴ هزار تراکتور به مردم تحویل و ۱,۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات جذب شده است و سازندگان ماشین‌آلات بذرکار در سال، ۴ هزار بذرکار به کشاورزان تحویل می‌دهند.

وی افزود: ما هم مدافع کشاورزان و تولید هستیم و هم از سازندگان ماشین‌آلات کشاورزی حمایت می‌کنیم اما افزایش قیمت ماشین‌آلات باید معقول و منطقی باشد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: برخی از این تولیدکنندگان اصرار بر قیمت‌گذاری هفتگی و روزانه بر ماشین‌آلات کشاورزی دارند و مرکز توسعه مکانیزاسیون را مانع خود می‌دانند.

عباسی تأکید کرد: برخی از این تولیدکنندگان تقاضای افزایش ۱۵۰ تا ۳۰۰ درصدی ماشین‌آلات کشاورزی را دارند که ما به عنوان متولی این بخش، اعمال این قیمت‌ها را نمی‌پذیریم.

وی افزود: ۹۰ درصد از عرضه کنندگان در چارچوب‌های مشخص و مبتنی بر افزایش قیمت مواد اولیه خود، قیمت ماشین‌آلات را تغییر دادند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در رابطه با ارائه تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی، خاطرنشان کرد: از طریق خط اعتباری مکانیزاسیون، ۸۰ درصد قیمت ماشین‌آلات به صورت تسهیلات پرداخت می‌شود و هر کشاورزی که به بانک کشاورزی مراجعه کند، برای دریافت ماشین‌آلات کشاورزی تسهیلات دریافت خواهد کرد.

وی افزود: زمان بازپرداخت این تسهیلات پس از ۵ تا ۷ سال و سود آن ۳ درصد کمتر از سود مصوب و متداول بانکی کشور است.

عباسی با اشاره به همکاری مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و سازمان حمایت با هم در ارتباط هستند و سایت مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در اختیار این سازمان است، بنابراین تمام قیمت‌ها توسط این سازمان رصد می‌شود.

وی افزود: وظایف ساختاری ما نظارت بر عرضه است و ما این وظیفه را به نحو احسن انجام می‌دهیم.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *