اهم اخبار

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار: بخشنامه اخیر سازمان دامپزشکی قیمت تخم مرغ را افزایش می‌دهد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار گفت: سازمان دامپزشکی در بخشنامه‌ای خواستار حذف گله‌های مرغ تخم‌گذار با سن بالای ۷۰ هفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران، از افزایش قیمت تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۵ هزار تومان و  معادل شانه‌ای ۳۰ هزار تومان است.

قیمت هر کیلو تخم مرغ به ۱۵ هزار تومان رسید

او قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ را ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان و با احتساب سود خرده فروشی، ۱۹ هزار تومان اعلام کرد و افزود: هر شانه حدود دو کیلویی با نرخ حدود ۴۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد که معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار این نرخ را قبول دارند.

نبی پور با اشاره به اینکه گزارشی از آنفلوانزا حاد پرندگان در صنعت طیور نداشته‌ایم، بیان کرد: بنابر آمار تاکنون آنفلوانزا حاد پرندگان در سه کانون اردبیل، اراک و مازندران در تالاب پرندگان آبزی دیده شده است.

دولت باید در تهیه واکسن به مرغداران کمک کند

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به قیمت نجومی و گرانی واکسن در شرایط فعلی نمی‌توان پیش بینی راجع به شیوع یا عدم شیوع آنفلوانزا حاد پرندگان در صنعت طیور داشت.

او در واکنش به نامه اخیر سازمان دامپزشکی به وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: سازمان دامپزشکی طی نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی خواستار حذف گله‌های بالای ۷۰ هفته به دلیل مسئله شیوع آنفلوانزا در برخی نقاط شده است، در حالی که مرغدار طی ۷۰ هفته اخیر سودی نبرده که مرغ خود را روانه کشتارگاه کند و با فرض حذف گله‌ها، دولت زیان مرغدار را جبران می‌کند.

به گفته نبی پور، با حذف گله‌های مرغ تخم گذار با سن بالای ۷۰ هفته و عدم توان مرغدار برای جوجه ریزی، قیمت تخم مرغ به شدت افزایش خواهد یافت.

افت ۲۵ درصدی تولید تخم مرغ

سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید را یکی دیگر از دلایل گرانی تخم مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، شانه و کارتن و غیره دیگر خبری از ۲۰ درصد مازاد تولید نیست و با اجرای بخشنامه جدید سازمان دامپزشکی، تخم مرغ به شدت گران خواهد شد.

او ادامه داد: اگر گله‌های تخم گذار حذف شوند تا چند سال آینده هم امکان ساماندهی بازار تخم مرغ وجود ندارد، چرا که تولیدکنندگان در شرایطی که نهاده‌های دامی و سایر هزینه‌های تولید پایین بوده، اقدام به جوجه‌ریزی کردند که حذف آن‌ها به راحتی قابل جبران نیست.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در پایان در واکنش به اظهارات برخی مسئولان مبنی بر عرضه تخم مرغ تنظیم بازار تصریح کرد: دولت مرغ و تخم مرغ تنظیم بازار را باید از تولیدکننده بیاورد، در حالی که تولید به علت کمبود نهاده دامی در معرض خطر است به طوری که مرغداران ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار مرغ با ۸۵ درصد تولید به کشتارگاه فرستادند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *